22 september 2022 om 00:00
iBOOD

iRobot Roomba 69X Robotstofzuiger | Wifi | Model 697

iRobot Roomba 69X Robotstofzuiger (Model 697)

Deze Roomba 69X robotstofzuiger is de ultieme belichaming van iRobot's 30+ jaar aan ervaring.

Specificaties

Merk: iRobot
Type: Roomba 697 Robotstofzuiger
Garantie: 2 jaar

(i) Let op: de Roomba 692, 697 en 698 zijn identiek m.u.v. de kleur. Het model in kwestie is in het grijs uitgevoerd. Voor recensies en ervaringen kun je dus ook de andere modellen opzoeken.

• Alexa- en Google Home-support
  • Werkt met harde vloeren & tapijt
  • Intelligente & zelfstandige navigatie

Kenmerken

• Compatibel met iRobot app, Google Home & Alexa
  • Ingeplande schoonmaak
  • Keert automatisch terug naar laadstation
  • Ondersteunt virtuele omheining
  • Spotreiniging

Technisch

• Filtertype: AeroVac (niet wasbaar)
  • Inhoud stofreservoir: 600 ml (zakloos)
  • Combiborstel voor tapijt & harde vloer
  • Oplaadindicator
  • Geïntegreerde wifi
  • Afgrondsensoren
  • Vuilsensor
  • Geluidsniveau: 60 dB

Voeding & energieverbruik

• Gebruiksmodus: Oplaadbare batterij
  • Bedrijfsduur: max. 90 minuten
  • Ingangsspanning: 220 - 240 V
  • Type batterij: Li-ion
  • Oplaadtijd: 2 uur

Fysieke eigenschappen

• Kleur: Grijs
  • Materiaal: Kunststof
  • Afmetingen: 330 x 94 x 330 mm
  • Gewicht: 3.5 kg

Dit ontvang je

• Roomba 697 robotstofzuiger
  • Thuisbasis/oplaadstation
  • Stroomkabel
22 september 2022 om 06:06
mark.kip Gebruiker

Iemand ervaring met dit apparaat?

Beantwoorden

22 september 2022 om 07:01
Moneybuy Gebruiker

Hoe doet deze het met dierenharen?

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:07
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen Moneybuy,

Die lust hij ook graag, dus hij is ook geschikt voor dierenharen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:29
Official Product Expert iRobot Product Expert Official Product Expert

Hallo Moneybuy,

Dit model kan inderdaad ook met huisdieren gebruikt worden. Je hebt misschien mijn reacties op dit forum eerder gelezen bij andere iRobot aanbiedingen. Daar benoem ik bij de hogere modellen vaak de twee rubberen onderhoudsvriendelijke borstels. Die zijn inderdaad heel prettig en daar draait wat minder gemakkelijk haar omheen maar het gebeurt soms wel vandaar dat we niet zeggen onderhoudsvrij maar vriendelijk.

Het model van vandaag heeft één rubberen en één harige borstel. In de praktijk zal hier net iets sneller wat haar omheen gaan draaien maar het verwijderen hiervan (in mijn geval één keer per week) duurt echt niet langer dan 2 min. Borstel eronderuit halen is 5 sec. (klepje open en borstel eruit pakken, hoeft niet te schroeven) Hierna gebruik ik een gewone vork uit de bestekla en trek in nog geen min. de haren eraf. Vervolgens weer onder de robot erin zetten en klaar. Het klinkt veel werk maar is het zeker niet.

Of je het wilt doen is aan jou, bedenk overigens dat het je eigen/dieren haren zijn die je misschien wel vaker ergens van verwijderd.

Beantwoorden

22 september 2022 om 19:28
Moneybuy Gebruiker

Bedankt voor de reactie!  Ik ga toch voor een wat duurdere variant denk ik.

Beantwoorden

22 september 2022 om 07:22
Mass13 Gebruiker

Al jaren een 675 hier, vergelijkbaar toestel, met 3 katten in huis geen overbodige luxe, maakt wel veel lawaai, staat dus geprogrammeerd wanneer wij niet thuis zijn

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:14

Hallo Mass13,

Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Qua geluid is dit in meerdere situaties/woningen anders. Dit heeft met name te maken aan de ondergrond. Een houten vloer, laminaat of tegels kunnen anders klinken dan bijv. vloerbedekking. Maar zelfs de ene houten vloer kan minder als een klankkast klinken dan de andere.

Maar zoals je al aangeeft zet jij de robot aan het werk als je niet thuis bent en dat doen eigenlijk bijna alle klanten. (of laat hem boven schoonmaken terwijl jij in de woonkamer zit of als je een appartement hebt kun je er voor kiezen de woonkamer te laten schoonmaken wanneer je slaapt en de slaapkamer(s) als je staat te koken/aan het eten bent/filmpje aan het kijken bent.. :-)

Maar ik herken het wel een beetje wat je zegt, het is niet echt lawaai maar wel irritant genoeg om in dezelfde ruimte een serie op tv te volgen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:01
Joeeeeh Gebruiker

Kan die ook over een middel/hoogpolig vloerkleed?

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:08
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen Joeeeeh,

Dat ga ik voor je navragen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 11:40
essener Gebruiker

Ja wil ik ook graag weten!

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:03

Hallo Joeeeeh en essener,

We houden bij iRobot een lengte van maximaal 2 cm aan. Zijn de haren van het kleed langer dan heb je de kans dat deze om de borstels heen kunnen draaien (ze komen dan gemakkelijker tussen de twee hoofdborstels die naar elkaar toe draaien) waardoor de Robot ze of eruit gaat trekken of als er wel genoeg weerstand wordt gegeven eerst de borstels de andere kant op laat draaien om het “uit te spugen” maar uiteindelijk zal hij daar dan met een error stil komen te staan en moet je hem dan bij thuiskomst verplaatsen en kun je eventueel in de toekomst één of meerdere virtual walls om het kleed heen zetten: https://www.irobot.nl/nl_NL/roomba-accessoires/4473043.html?cgid=be&lang=nl_BE&gclid=EAIaIQobChMI6v2F1pKo-gIV85BoCR0rpAZlEAAYASAAEgIPefD_BwE

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:50
Shak25 Gebruiker

Zit er een docking station bij voor het opladen? Of moet men elke keer een draad in de stofzuiger stoppen?

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:50
Shak25 Gebruiker

Ok ik zie de beschrijving. Kan ik vanuit gaan dat de robot zelf terug rijdt en zich aankoppelt?

Beantwoorden

22 september 2022 om 09:53
Shak25 Gebruiker

Ok, ik zie weer de beschrijving… haha eerst lezen dan vragen zeggen ze vaak

Beantwoorden

22 september 2022 om 10:05
Hihohito Gebruiker

Ja ik heb je verhaal helemaal voor niets gelezen. :)

Beantwoorden

22 september 2022 om 10:13
jriems Gebruiker

ik ook…

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:04

ik ook.. :-(

Beantwoorden

22 september 2022 om 10:41
King1 Gebruiker

Is deze ook geschikt voor hoogpolig tapijt?

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:05

Hallo King1,

Ik heb net in een reactie hoger het antwoord gegeven maar hierbij de tekst nogmaals:

We houden bij iRobot een lengte van maximaal 2 cm aan. Zijn de haren van het kleed langer dan heb je de kans dat deze om de borstels heen kunnen draaien (ze komen dan gemakkelijker tussen de twee hoofdborstels die naar elkaar toe draaien) waardoor de Robot ze of eruit gaat trekken of als er wel genoeg weerstand wordt gegeven eerst de borstels de andere kant op laat draaien om het “uit te spugen” maar uiteindelijk zal hij daar dan met een error stil komen te staan en moet je hem dan bij thuiskomst verplaatsen en kun je eventueel in de toekomst één of meerdere virtual walls om het kleed heen zetten: https://www.irobot.nl/nl_NL/roomba-accessoires/4473043.html?cgid=be&lang=nl_BE&gclid=EAIaIQobChMI6v2F1pKo-gIV85BoCR0rpAZlEAAYASAAEgIPefD_BwE

Beantwoorden

22 september 2022 om 10:57
duffet1 Gebruiker

Bij mij ligt er een kleine dorper bij de overgang van woonkamer naar keuken. Weet iemand of hij daar overheen rijdt? Of stop de robot direct zodra de wieltjes weerstand voelen?

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:07

Hallo duffet1,

Goede vraag, bedankt. Alle iRobot Roomba modellen kunnen over drempels van maximaal 1,8 cm. (in sommige gevallen zelfs iets hoger als de rand bovenaan niet 90 graden is maar een beetje schuin. Als het dus wel een harde rand in 90 graden is dan is het dus maximaal 1,8 cm.

Beantwoorden

22 september 2022 om 11:34
stevence Gebruiker

Werkt deze samen met de dweilrobot?

Beantwoorden

22 september 2022 om 11:41
matthijsvanetten Gebruiker

Ook benieuwd. Hier zit geloof ik geen dweil functie op – wat is het volgende model dat dit wel doet?

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:20
stevence Gebruiker

Ik wilde zeggen : kan deze aan mijn dweilrobot m6 vertellen dat hij klaar is.

Beantwoorden

22 september 2022 om 12:21

Hallo stevence,

Ik neem aan dat je een samenwerking met de Braava m6 bedoeld. Dan is het antwoord helaas nee. Je kunt de Braava m6 wel zelf activeren nadat je in de app een melding hebt gekregen dat de stofzuigrobot klaar is maar laatstgenoemde “activeert” de Braava m6 niet.

@matthijsvanetten iRobot heeft ook de Roomba 1138 Combo wat zowel stofzuigt als “dweilt” (eigenlijk nat afneemt) en is dus een robot met twee functies. Maar qua stofzuigen haalt hij zeker mindere resultaten dan alle Roomba’s welke alleen stofzuigen. De andere modellen (net zoals het model wat we vandaag hier aanbieden) hebben twee naar elkaar toedraaiende hoofdborstels welke het vuil en stof goed oppakken en het motortje wat in het bakje zit zuigt dat vuil het bakje in.

De Combo is zeker een compleet model als je beide wenst maar zoals gezegd is het stofzuigen wel minder. Dit model heeft één hoofdborstel en heeft dus echt mindere resultaten.. Maar alles naar z’n prijs.

Beantwoorden

22 september 2022 om 13:16
forumpjenaam Gebruiker

Beste,

Hoe zit het met kattengrit? Worden die opgezogen?

Beantwoorden

22 september 2022 om 14:16

Hallo forumpjenaam,

Zeker, als het los kattengrit is wel en dat de robot er wel bij/tussen kan.

De borstels doen eigenlijk het meeste werk, zijborstel gooit het van de rand naar het midden en de hoofdborstels pakken het op waarna (of eigenlijk constant) de motor in het bakje alles helpt naar binnen te krijgen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 13:22
drikj Gebruiker

Kan deze ook op meerdere verdiepingen gebruikt worden? Mapt die dan de verdiepingen apart, of moet die dat bij elke keer verhuizen compleet opnieuw uitvinden?

Beantwoorden

22 september 2022 om 14:18

Hallo drikj,

Je kunt deze gemakkelijk op elke verdieping gebruiken en hoeft niet steeds het Dock te verplaatsen (mag wel)

Elke keer dat hij start met schoonmaken gaat hij de kamer/ruimte in kaart brengen en komt hij gemiddeld 3 keer op dezelfde plek (het kan dus gebeuren dat een kamer nog niet klaar is maar dat de robot nog een keer terugkomt.

Beantwoorden

22 september 2022 om 14:08
Carel Buijing Gebruiker

Hoe zit het met het vervangen vd filters en borstels. Is dit kostbaar en hoe vaak moeten die vervangen worden? En welk type borstel/ filter zijn dat? En heeft iemand ervaring met een Noorse lei vloer? Hier zit namelijk duidelijk meer reliëf in dan een gewone plavuizen vloer. Pakt hij dan evenwel de haren vd hond en stof op?

Beantwoorden

22 september 2022 om 15:33

Beste Carel,

Deze zijn zeer gemakkelijk te vervangen. Hoevaak is afhankelijk van veel factoren zoals hoe vaak je de robot gebruikt maar ook het vloeropppervlakte. Zo zorgt een tegelvloer met voegen voor meer slijtage dan een gladde laminaatvloer. Het filter kun je meerdere keren schoonmaken met… een andere stofzuiger :-) maar zal ook eens in de zoveel tijd vervangen moeten worden. De link naar het complete accessoire pakket zal ik hieronder plaatsen.

Mijn ervaring is dat ik langer met onderstaand pakket doe dan een jaar. Maar ik heb een laminaat vloer.

https://www.irobot.nl/nl_NL/roomba-accessoires/4501352.html

Wat betreft de vloer die je hebt, onze robotstofzuigers maken ook vloeren schoon met voegen die wat lager liggen dan de tegels. Maar misschien reageert een andere gebruiker ook nog.

Beantwoorden

22 september 2022 om 14:49
drikj Gebruiker

En hoe lang gaat de accu mee? Bij een kruimelzuiger kun je na een paar jaartjes het apparaat al weggooien omdat die het dan amper meer een minuutje volhoudt. En is de accu dan te vervangen en hoeveel kost dat?

Beantwoorden

22 september 2022 om 15:46

Beste drikj,

De levensduur van een accu hangt ook van meerdere zaken af. Ten eerste is het voor onze accu’s het beste dat als de robot niet gebruikt wordt hij op de lader staat. (natuurlijk kan hij best een paar uurtjes op bijv. de eerste verdieping op je thuiskomst wachten waarna je hem dan weer op de lader zet)

De accu staat daardoor altijd onder spanning wat de levensduur ten goede komt. De lader fungeert nadat de accu is opgeladen als druppellader waardoor de accu niet uit zichzelf leeg gaat wat wel gebeurt als je de robot een paar dagen van de lader af laat staan. Beter is het dan als je de robot langere tijd niet wilt gebruiken de accu eruit te halen. Dat is nog geen 1 minuut werk en mag gewoon zonder dat de garantie vervalt. Zijborsteltje losschroeven, op 4 andere plekken de bodemplaat eraf schroeven en dan ben je bij de accu die er gewoon los in ligt.

Doordat we niet weten hoe klanten omgaan met de robot geven we letterlijk 2 jaar garantie op de robot en 1 jaar op de accu. Maar persoonlijk doe ik nu al iets meer dan 3 jaar met mijn accu en de robot rijdt hier om de dag rond.

Mocht je hem willen vervangen dan kan dat want zoals je hierboven hebt kunnen zien is dat heel gemakkelijk, wat overigens voor heel veel onderdelen geldt, onze robots zijn mobilair en onderdelen zijn er nog te vinden van robots van 10 jaar geleden.

https://www.irobot.nl/nl_NL/roomba-accessoires/4462425.html

Beantwoorden

22 september 2022 om 15:48
willemijn1987 Gebruiker

Voor deze prijs heb je echt prima battery life. We hebben de onze 2 jaar geleden gekocht maar nog niet merkbaar kortere duur. De robot is altijd klaar met onze grote woonkamer en keuken voordat de batterij op is

Beantwoorden

22 september 2022 om 16:03
R.vdBergh Gebruiker

Zijn losse filters na te bestellen?

Beantwoorden

22 september 2022 om 16:11
22 september 2022 om 19:16
ruben777 Gebruiker

Onderaan staat dat dit model de grijze betreft. Maar op de foto’s lijkt hij toch zwart.

Na wat googlen is er inderdaad ook een model met een lichtgrijze binnen valk. Dus welke is het nu?

Beantwoorden

22 september 2022 om 19:20
ruben777 Gebruiker

*vlak

Beantwoorden

22 september 2022 om 20:27

Hallo ruben777,

De Roomba 692 is helemaal zwart, de Roomba 698 is de buitenrand zwart en de bovenplaat licht grijs en de aanbieding hier op iBood is de 697 welke een zwarte rand heeft en de bovenplaat is donker grijs zoals op de foto’s zichtbaar is. Ik kan begrijpen dat het zwart lijkt maar het is een hele mooie kleur donkergrijs. Persoonlijk vind ik de 697 erg mooi (eigenlijk wel de mooiste van alle drie.. maar over smaak valt niet te twisten..)

Beantwoorden

22 september 2022 om 20:43
ruben777 Gebruiker

Het is inderdaad donkergrijs zie ik nu. Bedankt :).

Beantwoorden

22 september 2022 om 20:52
Ron72 Gebruiker

Zojuist besteld, ben benieuwd :)

@iRobot Product Expert: mijn huiskamer/open keuken zijn gezamenlijk 55 m2 en zal ook alleen daar worden gebruikt. Hoe lang is de robot daar gemiddeld mee bezig? Het grootste ‘obstakel’ is de eettafel met 6 stoelen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 22:04

Hallo Ron72,

Het is moeilijk in te schatten zonder dat ik echt de ruimte zie. Het is namelijk ook afhankelijk wat voor vloer je hebt, vloerbedekking geeft meer weerstand waardoor een accu sneller leeg kan raken en de dirt detect kan meerdere keren per schoonmaakbeurt geactiveerd worden waardoor de robot dus langer schoon aan het maken is.. (dirt detect is een sensor die ervoor zorgt dat op meer vervuilde plekken, zoals bijv. de deurmat waar veel zand op ligt, of een plek waar huisdieren vaak op de grond liggen, extra gaat schoonmaken.)

Maar de meeste klanten laten de robotstofzuiger schoonmaken als ze niet thuis zijn dus dan maakt de tijd niet uit, belangrijker is het schoonmaak resultaat. Daarnaast kan ik nog als tip geven de stoelen aan de eettafel wat naar achteren te zetten zodat de robot meer ruimte heeft en gemakkelijker en sneller klaar is. Het mooiste is de stoelen op de tafel te zetten maar ik kan begrijpen dat dit niet altijd wenselijk is of sommige stoelen te groot en te zwaar zijn om dit te doen.

Maar als ik een schatting moet maken dan denk ik dat de robot in uw situatie maximaal een uur bezig is (maar dus afhankelijk van bovenstaande situaties.

Rest mij je veel plezier te wensen met je robotstofzuiger van iRobot.

Ik hoop dat je over een tijdje bij een volgende deal je ervaringen (zowel positief als negatief/verbeterpunten) wilt delen.

Beantwoorden

22 september 2022 om 22:42
Ron72 Gebruiker

Hartelijk dank voor je reactie!
Het gaat om een laminaatvloer, dus dat zal wel goed zitten en kan de robot in ieder geval met één volle lading de ruimte stofzuigen.
Ik zal bij de volgende deal zéker mijn ervaring delen en dan wellicht overstappen naar een nog wat geavanceerder exemplaar :-)

Beantwoorden

22 september 2022 om 23:05
Ron72 Gebruiker

Overigens dank voor de tip voor de stoelen. Dat zal ik zeer zeker ter harte nemen :-)

Beantwoorden

22 september 2022 om 23:06
Ron72 Gebruiker

Er zijn overigens ook geen huisdieren

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.