9 januari 2018 om 00:00
iBOOD

Wagner Flexio 995 | Verfspuitsysteem

Product expert aanwezig

Wagner Verfspuitsysteem

Verven is een makkie met het Wagner Flexio 995 verfspuitsysteem.

Specificaties

Merk: Wagner
Type: Flexio 995 Verfspuitsysteem
Garantie: 2 jaar

• Instelbare verfstraal
  • Directe aanzuiging uit de emmer
  • Incl. 70 cm lange spuitlans

Directe aanzuiging van de verf uit de verfemmer, geen vullen/overgieten meer nodig
De krachtige X-Boost™ Turbine verwerkt bijna alle verven onverdund (toch wordt 10% verdunning van de verf aangeraden)
Instelbare luchthoeveelheidsregeling: stel het toestel in naar uw eigen werkritme
Met de 70 cm lange spuitlans verft je moeiteloos hoge muren en plafonds
Nauwkeurig en comfortabel werken met de instelbare verfstraal: verticaal, horizontaal of puntstraal
Click & Paint spuitopzetstukken voor verwisselen binnen enkele seconden
Zowel binnen als buiten perfecte resultaten
Automatische reiniging van het systeem in enkele minuten
Resterende verf gemakkelijk terug in de emmer laten lopen
Verwerkt alle muurverven op waterbasis
Ook voor lakken en beitsen op water- en solventbasis

Technische informatie
Vermogen: 630 W
Max. verfhoeveelheid: Regelbaar, 0-525 ml/min
Lengte van de verlenglans: 70 cm
Werkradius / lengte slang: 8,5 m

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Van 09:00 tot 18:00 op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Wagner-Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

9 januari 2018 om 00:02
Stijn_001 Gebruiker

Iemand ervaring mee?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 00:28
KevinHekert Gebruiker

Niet met dit model maar wel met het spuiten van verf. Goed afplakken vanwege het stuiven kostte mij meer tijd dan met de hand schilderen. Voor grote lege ruimtes wel ideaal.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 08:22
TricTrac Gebruiker

Hier inderdaad ook ervaring (ander model). Hou er rekening mee dat zo’n ding zéér snel verstopt raakt. Dit is echter makkelijk te voorkomen door je verf, hoe nieuw die dan ook is, eerst door een zeef heen te halen.

De eerste keer dat ik de mijne gebruikte heb ik dit niet gedaan (had speciale spuitbare verf van de Gamma waar ook het logo van Wagner op staat gekocht). Hier zaten echter toch kleine stukjes / klontjes in waardoor de verf binnen 2 minuten zorgde voor een verstopte spuitmond.

Éénmaal schoongemaakt en de verf door een zeef gehaald te hebben ging het als een trein.

Resultaat is mooier dan rollen. Afplakken en schoonmaken kost wat tijd dus voor kleine ruimtes is het niet sneller. Voor grotere ruimtes is het zeker sneller en het resultaat is mooier met spuiten.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 08:53
Official Product Expert Wagner-Expert Official Product Expert

Je moet met spuiten idd meer afplakken dan met  rol of kwast.   Hier gaan we niet om liegen.  Met de juiste afplaktape gaat afplakken weliswaar net even snel als de tape die je gebruikt ter voorbereiding voor een klus met de rol.    Deze tape heb je onder ons merk, maar kan je ook vinden onder TESA, 3M, Kipp, etc.  Blijf weg van de no name tapes … hier heb ik zelf slechte ervaringen mee.  De lijm is zo slecht dat de tape na 10 min van de muur valt.

Wat je nodig hebt is tape met een stuk transparante folie (soms bruin papier) eraan vast.   Het afplakken van deze tape gaat bijna net even snel als met gewone tape.   De folie kan je uitplooien en zo dek je meer dan voldoende af.  Mocht je er iets naast spuiten, dan spuit je op de folie.

De folie is vaak statisch zodat je deze maar op een paar plaatsen met een stukje tape moet fixeren.

Tip … de folie (of gelijk welke tape) verwijderen als de verf nog nat is.   Als de verf droog is trek je mogelijk de verf er meteen me af.

Deze tape met folie is uiteraard duurder dan een gewoon tapeje, maar het gaat je veel helpen bij de klus.   Wagner is normaal de best geprijsde tape die je kan vinden.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 08:57

Als de verf slecht is dan gaat een spuit idd verstoppen.  Dat kunnen we niet voorkomen.    Maar als de verf OK is, dan heb je geen enkel probleem.  De spuitklare verf waar naar verwezen wordt is uitlopende bij de Gamma.   De emmers die je nu gaat vinden zijn jaren oud … veel kans dat deze verf echt niet goed meer is en er dus vellen in zitten.  Deze vallen vaak van het deksel waar de verf gewoon droog is.  Bij het openen van de emmer vallen deze vellen in de verf en heb je ellende.       Met de huidige systemen kan je zo goed als alle verven verwerken.   Soms is 10% verdunning aangeraden, maar je hebt al verven die gewoon onverdund kunnen.  Moet je toch verdunnen, dan kan best verdunnen met warm (niet heet) water en goed mixen met een boormachine.  De vaste stoffen zakken vaak naar de bodem en moet je zeer goed mengen.

Als alles goed gaat ben je voor een grote ruimte veel sneller klaar dan met een rol … en dat incl. afplakwerk etc.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 08:58
douglashouthandel Gebruiker

Dit is een verouderd model

Het nieuwe model de 990 is veel beter en is maar een fractie duurder dan deze

Misschien handig om een zeef bij de aanzuigslang te leveren dan heb je in ieder geval geen last van verstoppingen

Beantwoorden

9 januari 2018 om 09:40

De W 995 is idd de voorganger van de nieuwe Flexio 950 … maar daarom zeker niet slechter.   Kwestie prijs is volgens mijn info de Flexio 990 wel een heel pak duurder … de aanbieding van de W 995 is echt zeer agressief.

De Flexio 990 is ook een toestel met rechtstreekse aanzuiging, maar toch zijn er duidelijke verschillen.  Zo heeft de W 995 een verlengslans en de 990 niet.  Bij de 990 heb je ook de motor in de hand (gewicht) … bij de 995 staat de turbine op de grond.   Het reinigen van de W 995 gaat ook net iets makkelijker bij de W995 (en flexio 950)

Kwestie resultaat zijn de 995 en 990 vergelijkbaar … al moet ik zeggen dat Flexio 990 sneller is.  Heeft te maken met het feit dat de turbine vlak bij de spuitkop zit er en totaal niets van drukverlies is … wat je met een slang wel hebt.

Bij alle toestellen 995, 950, 990 zit aan de aanzuigslang een zeefje … maar als de verf ect bomvol vellen of vaste stoffen zit kunnen deze ook hier af en toe doorslippen door de aanzuigingskracht van de motor.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 10:01
jkavandijk Gebruiker

Voor grote ruimtes zeker een aanrader en het eindresultaat is prachtig! Ik gebruik inderdaad niets anders meer. Koop inderdaad wel goed afplakmateriaal (werkt sneller en last niet zo snel los) en tape het goed vast want door de lucht die je blaast wil het wel wapperen als het niet goed vastzit. Goed mengen met een mixer op de boormachine en doe dat echt wel even 10 minuten. Eventueel tussendoor ook weer even mixen.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 10:31
jhAA Gebruiker

In het filmpje worden er veel accessoires aangegeven zitten deze er ook allemaal direct bij?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 11:15
jhAA Gebruiker

@Wagner-Expert

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:08

Helaas … deze zijn apart te bestellen.    Vaak willen mensen de accessoires niet allemaal omdat ze voor specifieke klussen dienen en ze deze dan niet nodig hebben.   Ze hebben dan liever een betere prijs en kopen de accessoires die ze nodig hebben apart volgens behoefte.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 10:49
Ivant Gebruiker

Wil deze aanbieding bestellen en las op het internet dat er een extra Brilliant 600ml opzetstuk is voor lakken.

Latex wil ik graag uit de emmer opzuigen, maar kleine oppervlakten wil ik lakken vanuit het lak opzetstuk.

Is de brilliant 600 hetzelfde opzetstuk als hier wordt geboden (pistool + lakspuit)

Dus: Flexio 995 + Click and paint handvat + PerfectSpray 800?

Of is dit niet compatible met elkaar?

Dank!

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:09

De Perfect Spray 800 is geschikt voor lakken en beitsen.   Deze heb je, samen met de adapter, nodig om van de W 995 een lak/beits toestel te maken.  De brilliant is ook voor lak en beits en heeft een kleinere spuitopening voor nog fijner werk (bv. binnendeuren).   Maar op zich gaat de PS 800 de klus perfect klaren … ook voor lakken.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 11:32
tinusz Gebruiker

Kun je met dit systeem ook gewoon een deur verven? Of moet je dan een opzetstuk gebruiken?

Heb je dan nog adapters nodig of wat kan er precies nog op deze gezet worden?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 11:35
tinusz Gebruiker

Kortom: welke van de aangeboden accessoires op de site passen op dit systeem?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:12

Je heb een adapter en apart opzet stuk nodig.   Zie info hierboven.

Lakken gebruik je meestal voor een kleinere klus (deur, kast, …) en hiervoor is rechtstreekse aanzuiging niet nodig.  Je heb dan een pistool met onderbeker nodig om zo weinig mogelijk verf verspilling te hebben.   Lakken zijn ook duurder dan muurverf per liter, dus een apart pistool is aangeraden.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:12
tinusz Gebruiker

En hoeveel nevel geeft het systeem? Ik hoor verschillende klachten (niet persee dit systeem) over nevel.

Wij moeten woonkamer en plafonds doen, echter de spullen zijn dan natuurlijk wel in dezelfde ruimte (aan de andere kant) aanwezig. Wat kan ik aan nevel verwachten? Zit je zelf onder als je plafonds gaat doen? en bij muren?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:46
mvanmaarle Gebruiker

Mijn advies: niet doen.

zelfs bij de Wagner 115 zou ik adviseren de meubels uit de kamer te halen (en de W115 blaast geen extra lucht, alleen verf onder druk)

Beantwoorden

9 januari 2018 om 12:57

Klopt … als het mogelijk is, zoveel mogelijk kleinere meubels verplaatsen.    Een zware kast kan je bv. wel in het midden plaatsen met een afdekfolie erover.    Je kan dan rond dit object werken.    Wel goed afdekken!   Bij het plafond … ook de vloer afdekken.

Tip:

De W 995 is een nevelarm toestel (niet nevelloos … die hebben we enkel nog in de prof range).   Alles valt of staat met een paar zaken.

A. Je verf eventueel 10% verdunnen met warm (geen heet) water en zéér goed opmixen met boormachine + mixer.  Verschillende minuten.   Goed gemixt verf werkt tig keer beter.   Enkel met een houten roerstaafje in een 10L emmer wat roeren is echt niet genoeg.  Je haalt de vast stoffen, die vaak onder in de emmer zitten, dan niet boven. (sowieso de emmers op kamertemperatuur laten komen.  Laat ze een paar dagen vooraf aan de klus in de kamer staan.   Koude is dodelijk voor verf en je verf gaat totaal anders verwerken … ook met een rol trouwens.

B. Spuittechniek.  Zwenken moet je zoveel mogelijk vermijden.    Hou de lans zoveel mogelijk loodrecht t.o.v. het oppervlak.   Als je gaat zwenken gaat de luchtkegel zijn kracht verliezen.

C. Spuitafstand.  Maximaal 20 cm.   Als je meer afstand hebt, dan heeft de luchtkegel die rond verfstraal zit veel minder kracht en krijg je overspray.   De luchtkegel gaat de verf binnen houden tot 20 cm.   Maakt nu niet uit als dit 22 cm is … maar geen 50 cm.

D. Oefen vooraf 5 min of een stuk karton zodat je het juiste gevoel krijgt bij de machine.   Hoe snel gaat het ,wat is ideaal voor mij, spuitafstand, etc.   Er zit trouwen in elke doos een probeerposter met tips&tricks

Beantwoorden

9 januari 2018 om 13:38
tinusz Gebruiker

Maar hoe ver komt die nevel?

Is het iets wat je kamer door gaat zweven? Of hebben we het over spetters rondom de plek waar je bezig bent (zoals bij rollen ook wel gebeurd)?

Als je ruim de vloer afplakt (1,5 meter vanaf de muur?), is dat voldoende om nevel op je vloer te voorkomen als je de muur spuit?

Meubel aan 1 kant van de ruimte en hier een doek voor hangen, is dat voldoende?

Als de nevel alleen in een beperkt gebied rondom het spuitgebied komt, is dit geen beperking, alleen als het echt je kamer doorgaat natuurlijk.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 14:13

Er is een verschil tussen “nevel” en “overspray”.  De nevel is wat gaat “zweven”.  Dit is eigenlijk een soort droog stof.    Bijna onzichtbaar, maar het is er wel.  Kan je eigenlijk bij mekaar vegen als stof. (deuren dicht houden daar waar je gaat spuiten)   Overspray is de verf die naast de spuitstraal komt… je kan het ook de “spetters” noemen.    Bij de juiste spuittechniek is deze overspray +/- 15 cm.   Ik kan het door jaren ervaring met minder cm’s (bij airless is dit bv. maar 2 cm, maar dat is dan een totaal andere technologie).

Als je vloer 1,5 m afsplakt is dit meer dan voldoende voor de overspray.   Wil je geen nevel op je vloer dan moet je alles afdekken … wat ik zelf ook altijd doe om safe te zijn.   Bovendien hangt er soms toch op een of andere manier wat verf aan je voetzool dat je weer niet hebt gezien en je loopt overal met verf rond.   Beter voorkomen (trouwens ook bij rollen kan je dit hebben.  Met verf heb altijd wel iets van geknoei)   Hiervoor zijn er grote folies in de handel verkrijgbaar … of je gebruikt bv. oude stoffen etc.    Geen krantenpapier … dat gaat wegvliegen als je de turbine aanzet en gaat blazen.

Als je de meubels aan één kant zet, gaat afdekken en dan alles verplaats naar de andere kant en weer gaat afdekken moet dit lukken.  Ook hiervoor bestaan grote folies die je makkelijk kan uitvouwen en dan onderaan de meubels her en der vastplakt.   Hiervoor moet je geen A merken nemen … ga het halen bij de Action voor een paar centen.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 14:36
tinusz Gebruiker

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik weet nog steeds niet of ik het wel of niet aandurf om een hele woonkamer te doen.

Vloer moet sowieso afgedekt worden volledig, maar ik ben nog steeds bang voor die nevel, gaatdit rondvliegen of valt het direct naar beneden? de keuken bijvoorbeeld, deze moet dan helemaal dichtgeplakt worden om te voorkomen dat er nevel in/op komt? Ramen/deuren helemaal afgedekt?

Ik lees bijvoorbeeld dat mensen op zolder dit hebben gebruikt, alles afgeplakt en trapgat afgedekt, maar dat ze dan toch nevel vinden op de wc deur beneden. Nu moet ik beneden doen, ik verwacht niet dat de nevel op zolder komt, maar ik zou het ook niet heel tof vinden elk gaatje of kiertjes meteen zorgt dat de nevel daar komt.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 16:20

Er zal sowieso nevel zijn … hier gaan we niet om liegen.   Maar als je gaat spuiten in een kamer met ramen en deuren dicht blijft deze nevel in deze kamer.  Als je uiteraard met alle deuren open gaat spuiten (of je hebt een open zoldergat) en een foute spuittechniek gebruikt (bv. zwenken en veel te ver van het oppervlak) kan je idd nevel krijgen in andere ruimtes.    Ik kan begrijpen dat dit vervelend is.  Vandaar dat ik aangaf dat de deur moet dichthouden.

De nevel valt redelijk snel neer en met de juiste spuittechniek is dit niet zo énorm.

Als je keuken wil spuiten dan kan je best alles afplakken … met tape+folie is dit zo klaar.  Er is folie van 2 meter breed … je plakt de keuken boven af en de folie waaier je uit tot op de grond.   Alles is dan in één keer afgeplakt.   Ramen en deuren idem.   Een raam of deur afplakken met folie kost je (afhankelijk natuurlijk van hoe groot die raam is) een 5 tal minuten.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 19:52
tinusz Gebruiker

Ik ga de gok wagen :) heb hem besteld en ben benieuwd of het een goede ervaring wordt!

Beantwoorden

9 januari 2018 om 13:07
schoolmeester79 Gebruiker

Nadat onze zolder verbouwd is twijfel ik om de zolder te laten schilderen a 18 euro per uur (kennis) of om dit systeem aan te schaffen. Het gaat om gestucte wanden en schuifdeurtjes.

Vragen die ik heb:

1a) De schuifdeurtjes, deuren en kozijnen die al gegrond zijn, kan ik die dus het beste met de Wagner Spuitopzetstuk Brilliant – 600 ml doen (artikel: HA.1092541)?

1b)Heeft u een artikelnummer van de juiste adapter en is deze nog te krijgen (aangezien oud model)?

1c) Zou u adviseren om deze te spuiten of een rollertje over de deur/schuifdeurtjes? (misschien stomme vraag)

2) Mijn huis is 157m2 en plafonds van 263cm hoog. Is dit apparaat geschikt om dit hele huis, kamer voor kamer per weekend te doen? Of zou u dan een zwaarder apparaat aanbevelen?

3) Is het advies om plafonds kruislings te doen? Moet dit ook met de wanden?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 14:21

Klopt … het spuitopzet brilliant of perfect spray 800 (zie andere aanbieding nu op Ibood)

Het artikelnummer van de adapter die je nodig hebt is 2315666.

Je kan de deurtjes prima spuiten … TIP => eerst een heel dun laagje spuiten … daarna een tweede laag … deze tweede laag gaat veel beter hechten (plakken) op de eerste heel dunne laag en beter dekken.  Met lak moet erg opletten … ook met een rol het je zo een druppel.   De boodschap voor lakken is werken in laagjes.  Geeft de beste resultaten … ook met de spuit!   De zolder muren kan je met de verlenglans spuiten … let op … net gestucte wanden … voorstrijk gebruiken en stofvrij maken!

Dit toestel is geschikt om volledige kamers af te werken zoals je aangeeft.   Je hebt zeker geen groter toestel nodig.

Ik heb zelf nog nooit kruislings gepoten.  Na een goede voorstrijk (als dit nodig is) gewoon in één laag gedekt.  Uiteraard … als je rood wil onderstoppen door wit ga je meer lagen nodig hebben (gebruik bovendien dan eerst grijs).    Maar wit over beige of omgekeerd bv. doe je in één laag.

Lees ook alle tips bij de andere onderwerpen na ivm het spuiten.   Er zijn momenteel 2 Wagner aanbiedingen en er zijn veel tips gegeven.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 14:57
senna22 Gebruiker

de adapter 2315666 is dat de handgreep die ook op ibood staat?

Of is deze handgreep niet compatible?

Beantwoorden

9 januari 2018 om 16:11

Ik weet niet helemaal of de foto nu fout is of niet … op Ibood zie ik enkel de handvat, maar niet de kleine zwarte adapter.  Deze adapter heb je in iedere geval nodig.   Het artikelnummer dat ik doorgeef is de handvat + adapter in één set.

Ibood => graag even checken aub.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 13:53
korfy Gebruiker

Beste,

Ik zou deze zomer de gevel van mijn huis een kleurtje willen geven. Dus eerst primer (surface conditioner) en daarna verf (resacryl) beide van Libert Paints.

Nu is mijn vraag, zijn deze toestellen hier ook voor geschikt? Welk toestel komt hier het beste voor in aanmerking? Ik zal dit waarschijnlijk vanop een stelling doen, maar mogelijks kan het ook gewoon een ladder worden. Mogelijks sta ik dus vrij kort bij de muur.

Mvg,

Tommy

Beantwoorden

9 januari 2018 om 14:27

De surface conditioner zal geen probleem zijn  … normaal is dit zeer dun (Hydrofuge).   Als de gevelverf vergelijkbaar is als een muurverf kwestie dikte en samenstelling moet dit ook lukken.  Misschien moet je wel 10% verdunnen.

Een alternatief is de P115 … ook nu in de aanbieding bij Ibood.    Mijn gevoel zegt dat dit mogelijk de betere opties is … maar dit is dan een toestel met een bovenbak en geen rechtstreekse aanzuiging.   Weliswaar geeft dit toestel minder overspray en is door voor buiten misschien handiger.

Beide kunnen  … maar de P 115 is mogelijk net iets meer geschikt.   Spuitafstand is +/- 15cm tot 20 cm.   Stelling of ladder … moet lukken.  Oefen vooraf 2 minuten op een karton … je zal het meteen beet hebben en weten wat ideaal is voor u.

Let op … spuiten buiten doe je niet als het gaat waaien en wat niet gespoten moet worden afplakken … maar dat moet je met een rol ook doen.

Beantwoorden

9 januari 2018 om 15:51
Bramhaan Gebruiker

*snap*

Edited by: Bas iBOOD
Ik heb je melding doorgezet, zodat dit opgepakt kan worden.
Je bericht heb ik hier verwijderd, om zo on-topic te blijven.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.