22 november 2019 om 00:00
iBOOD

Netgear Orbi Router & Satelliet | RBK30

Netgear Orbi RBK30 Mesh Systeem

Genoeg gehad van dode wifi-zones in je huis? Met het Netgear Orbi Mesh systeem verbeter je in één klap zowel het bereik als de kwaliteit van je draadloze netwerk.

Specificaties

Merk: Netgear
Type: Orbi RBK30
Garantie: 2 jaar

• Snelheden tot 2200 Mbps
  • MU-MIMO compatibel
  • Werkt met Google assistant en Alexa

Kenmerken

• Gecombineerde wifi-snelheid: 2,200 Mbps (400 + 866 + 866 Mbps)
  • Bereik: 250 m²
  • Dedicated backhaul: 2x2 (866 Mbps)
  • Wifi-technologie: Tri-band
  • Geheugen: 128 MB Flash & 256 MB RAM
  • MU-MIMO: Ja
  • Antennes: 4 high-performance antennes
  • Gigabit ethernetpoorten: 1 WAN & 3 LAN
  • Beamforming: Ja
  • Werkt met Orbi OS: Ja
  • Orbi App: Ja
  • Gastnetwerk (Wifi): Ja
  • WPA/PSK2 ondersteuning: Ja
  • Amazon Alexa & Google Assistant ondersteuning: Ja

Afmetingen en gewicht

• Afmetingen: 16.3 x 7.8 x 20.3 cm (Router) & 8.4 x 7.6 x 16.1 cm (Satelliet)
  • Gewicht: 0.75 kg (Router) & 0.3 kg (Satelliet)

Dit ontvang je

• 1x Orbi Router (RBR40)
  • 1x Orbi Satelliet (RBW30)
  • 1x 2m Ethernetkabel
  • 1x 12V/2.5A adapter
  • 1x Quick start handleiding
22 november 2019 om 00:54
Dolf_26 Gebruiker

Ik heb deze set thuis al geïnstalleerd, kan ik deze extra set als uitbreiding gebruiken om mijn netwerk te vergroten? Of werkt dat zo niet?

Beantwoorden

22 november 2019 om 03:14
Rodrigoke Gebruiker

Volgens mij kan je enkel de satelliet gebruiken als extra toestel

Beantwoorden

22 november 2019 om 07:19
nepdance Gebruiker

Idd alleen de satelliet kun je als uitbreiding gebruiken.

Beantwoorden

22 november 2019 om 07:37
okijoki Gebruiker

Ik zou denken dat je geen extra set meer nodig zou moeten hebben met deze omschrijving?

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:50
Moderator Jim Moderator

Hi Okijoki!

Dat ligt een beetje aan de grootte van het huis! :-)

Groetjes,

Jim

Beantwoorden

22 november 2019 om 05:40
Cath22 Gebruiker

Even een paar vragen.

Die router kan ook op zichzelf gebruikt worden toch, zonder de satelliet?

Mijn huisje is niet zo groot, mijn idee is om de router wat verder in het huis te plaatsen, gekoppeld aan een maneged switch, overigens ook van Netgear.

Dan zou hij de rest al kunnen over koepelen?

Of moet de router direct aan de inkomende router/modem gekoppeld worden?

Of kan de satelliet misschien al zo gebruikt worden, zonder de router? Dat laatste denk ik niet, maar je kan nooit weten.

Werkt het als een access point. Dwz hetzelfde netwerk range?

Ik heb een keer een setje gehad die dat ook deed, maar bij een storing van Ziggo, viel alles weg, en verzonnen ze zo een nieuwe range. En toen Ziggo weer online kwam, veranderde dat dus niet.

En werkte het dus niet meer. Daar heb ik geen zin meer in.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:26
Kleuter Gebruiker

De router kan direct aan de netgear switch gehangen worden. De satelliet zal volgens mij niet standalone werken, heeft altijd de router nodig.

Het stukje over wegvallen Zìggo is wat onduidelijk, maar lijkt mij in dit geval niet relevant: het mesh-system werkt onafhankelijk van Ziggo.

Beantwoorden

28 november 2019 om 09:24
jaapnr1 Gebruiker

Hier een test met alle systemen én installatie-instructies: https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-7-wifi-mesh-systemen/

Beantwoorden

22 november 2019 om 07:23
85pitbull Gebruiker

Vraagje is het zo dat je deze router de router van de kpn vervangt of moet je deze na de kpn router plaatsen

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:03
jooper36 Gebruiker

Nee, deze vervangt je modem met ingebouwde router niet. Heb ook KPN (Telfort), deze router plus satelliet aangesloten, de interne router uitgeschakeld en nu overal in huis prima Wifi. Setup met de app is ook heel eenvoudig.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:36
Kleuter Gebruiker

Wat jooper36 schrijft klopt helemaal.

Wat nadere uitleg: om het signaal van een internetprovider ook bij jou thuis te kunnen gebruiken, heb je eigenlijk ALTIJD een modem nodig.

Een modem (en ZEKER zijn instellingen) zijn specifiek voor het gebruikte medium en provider (Telefoonlijn, kabel, glas).

Deze generieke setjes bevatte eigenlijk nooit een modem (Uitzonderingen zijn o.a. FritzBox, die heeft een modem voor ADSL).

Je houdt dus bijna altijd je eigen modem.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:10
danjans Gebruiker

Heb deze bij vorige aanbieding gekocht. TOP PRODUCT!

Rommel dat bij installatie door orange werd geïnstalleerd vervangen en nu overal in huis tot achter in tuin wifi. Betere aankoop ooit mbt mijn netwerk.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:35
Moderator Jim Moderator

Hi Danjans,

Goed om te horen! Dank voor het delen van je ervaring! :-)

Groetjes,

Jim

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:57
AvL00n Gebruiker

Kan dit volledig bevestigen. Router in de meterkast en Sateliet op de zolder. Bereik tot achterin de tuin. Top aankoop

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:25
erm3 Gebruiker

Ik heb KPN met een experiabox. Is het zo dat die experiabox losgekoppeld wordt en deze daarvoor in de plaats komt of moet ik hem aansluiten op de experiabox.(jooper36 hierboven zegt dat hij hem niet vervangt maar ook dat hij de interne router afsluit, dit begrijp ik niet)

Kan ik hem zien als een plug and play product zodat een digibeet dit ook kan?

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:27
Kleuter Gebruiker

het is geen modem, dus je experiabox moet blijven.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:34
Moderator Jim Moderator

Hi ERM3,

Zoals Kleuter hieronder aangeeft vervang hij je router niet, maar zorgt hij ervoor dat je wifi netwerk wordt uitgebreid. Ook een digibeet kan deze redelijk makkelijk aansluiten!

Groetjes,

Jim

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:37
Krss Gebruiker

Kan op deze set nog een RBW30 aangesloten worden die verbonden is met de eerste RBW30? Voorbeeld: Router op begane grond, sateliet op de eerste verdieping en een sateliet op zolder. Stuurt de satelliet op zolder dan het signaal door via de satelliet op de eerste verdieping, of maakt deze rechtstreeks verbinding met de router op de begane grond?

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:01
Kleuter Gebruiker

Goede vraag voor een echte expert.

My 2 cents: Een echt mesh-netwerk zou inderdaad onderling moeten communiceren om zo de reikwijdte te vergroten. Dus jouw satelliet 1e verdieping zo0u het moeten doorsturen naar de zolder, niet vanaf de router.

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:32
Moderator Jim Moderator

Hi Krss,

Goede vraag! Ik ben zelf ook benieuwd, maar kon het antwoord niet direct vinden. Ga het even voor je navragen!

Groet,

Jim
#wordtvervolgd

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:09
Krss Gebruiker

Bedankt alvast voor jullie antwoorden Kleuter en Jim. Vanuit mesh zou ik inderdaad verwachten dat onderlinge draadloze communicatie tussen de satellieten mogelijk is. Ik kan dit echter nergens specifiek vinden. Ik ben benieuwd  naar het antwoord Jim!

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:37
johan_g Gebruiker

Ik heb een 50-set, maar ik denk niet dat dit voor de 30 verschillend is. Af en toe communiceren mijn twee satellieten allebei apart met de router, en af en toe communiceert de ene satelliet met de andere die dan verder aan de router doorgeeft. Ik vermoed dat er enige intelligentie is op het vlak van gevraagde bandbreedte en ontvangstkwaliteit.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:30
Kleuter Gebruiker

Die intelligentie MOET ook eigenlijk in een Meshnetwerk zitten, het is inherent aan de noodzaak om het netwerk groter te maken dat elke node kan communiceren met andere noodes die buiten bereik van de router zijn. Anders is het geen Mesh…

Beantwoorden

22 november 2019 om 16:23
sebas_ly Gebruiker

Ja, de satellieten kunnen met elkaar communiceren;

https://kb.netgear.com/000048458/What-is-daisy-chain-and-how-does-it-work-with-my-Orbi-WiFi-System

Heb vorige keer ook deze set gekocht, werkt prima!

Toch zit ik nog te denken om nog een set te kopen, deze is namelijk goedkoper dan een losse satelliet…voor extra bereik in de tuin.

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:42
naru Gebruiker

Nog steeds op zoek naar een ibood van de RBK50 …. 2 full sateliet met max band breedte communicatie. Een halfbakken oplossing als deze is een mooie intro maar zorgt enkel voor miserie met meerdere devices in een groter huishouden. We kunnen gerust stellen dat de wifi netwerken van tegenwoordig serieus wat data moeten kunnen streamen.

Ooit in een hunt gezien maar niet kunnen bestellen op die moment, ooit in een combo gezien met een rbs50 maar heb er maar 2 nodig ipv 3…..

Beantwoorden

22 november 2019 om 08:59
Kleuter Gebruiker

Kan  je ook uitleggen waarom deze oplossing “halfbakken” is?

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:37
naru Gebruiker

ja hoor. de lagere versies hebben maar de helft tot 2/3 van bandbreedte als communicatie middel tussen de units. En de 50 heeft een 5ghz met dubbele snelheid band

Daarom dat ik aangeef: met heel wat mogelijk simultane streaming devices ben je beter af met het type hoger.

Je zou dit kunnen oplossen als je vb een RBK40 neemt (wordt niet meer gemaakt) en dan beide bedraad de communicatie laten doel (backhaul) maar dan heb je nog steeds niet de dual 5ghz

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:06
Kleuter Gebruiker

Duidelijk, dank voor de toelichting.

Voor jouw situatie is een heel grote bandbreedte dus belangrijk. Dat zal niet bij iedereen zo zijn, daar zal het Mesh-effect wellicht net zo belangrijk/belangrijker zijn.

Naar mijn idee zijn deze setjes voor de meeste huishoudens ideaal: goed bereik met fatsoenlijke snelheden voor een belachelijk lage prijs; ben je veeleisend, dan moet je verder in de knip.

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:13
gekkogex Gebruiker

Neemt deze de naam over van het bestaande netwerk, en kan ik dus probleemloos verbinding maken met mijn bestaande apparatuur en deze zonder verschillende netwerken te hebben?

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:39
Moderator Jim Moderator

Hi Gekkogex,

Ik kan niet direct vinden of hij het meteen zelf overneemt, maar je kan via het systeem uiteraard je eigen SSID instellen (die gelijk is aan je huidige), waardoor alle apparaten blijven werken!

Groetjes,

Jim

Beantwoorden

22 november 2019 om 13:04
pstubru Gebruiker

Gekkogex het antwoord op je vraag is nee en het antwoord van Jim, ondank wellicht goed bedoeld, is larie. Een mesh hetzelfde SSID toekennen als de bestaande Wifi infrastructuur is om problemen vragen. Enerzijds is IP range verschillend doordat je dan 2 DHCP servers hebt. Je kan beter kiezen voor 1 wifi netwerk en alle bekabelde toestellen aansluiten op je Orbi router. Mesh zorgt namelijk voor optimaal hoppen tussen satteliet en router. Gelijk welk andere wifi infrastructuur bestaande uit router en 1 of meerdere aps zal nooit zo goed werken als een mesh (liefst triband of nog beter bekabeld).

Beantwoorden

22 november 2019 om 13:08
Moderator Jim Moderator

Hi Pstubru,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat je de originele vraag niet helemaal snapte. Het gaat er in dit geval niet om dat er twee netwerken naast elkaar draaien, maar juist als vervanging voor het huidige netwerk. Dus hoewel lief bedoeld, geen larie ;-). Ik heb zelf dezelfde sitautie gehad. Je kunt door hetzelfde SSID en wachtwoord alle bestaande apparatuur naadloos over laten schakelen op het nieuwe wifi netwerk. Toevallig vorige week bij de verhuizing nog gedaan. Soms hoeft het antwoord niet complex te zijn!

Groet,

Jim

Beantwoorden

22 november 2019 om 16:27
sebas_ly Gebruiker

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, heb de het ORBI netwerk gewoon de oude SSID gegeven en alles werkt prima.

Hoefde geen wachtwoord in te vullen bij de ‘moeilijkere’ apparaten zoals de ontvanger van mijn zonnepanelen.

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:33
pstubru Gebruiker

Hij zegt ‘met mijn bestaande apparatuur én deze’ dus mijn interpretatie van zijn vraag is mi correct. Fijn weekend …

Beantwoorden

22 november 2019 om 19:31
Kleuter Gebruiker

@pstubru: “Mijn bestaande apparatuur” kan natuurlijk ook “mijn bestaande computers” betekenen, en dan was het originele antwoord heel treffend en geen larie;-)

Maar zeker een goed inhoudelijk antwoord, prettig weekend!

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:20
Nemrah Gebruiker

Helaas (?) niet zo lang heleden een  TP-Link RE450 had toch liever deze gehad denk ik :(

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:37
Moderator Jim Moderator

Niet meer binnen de herroepingstermijn? :-(

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:25
mhes1312 Gebruiker

Vorige keer hier gekocht, top apparaat! Veel betere dekking nu in huis. Router beneden en sateliet boven, ideaal.

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:28
kimdelbeke Gebruiker

Iemand die ervaring heeft met dit RBK30 systeem en de ring doorbell v1 die enkel op 2.5 GHz wifi werkt en niet op 5Ghz? Ik heb met mijn huidige modem die zowel in 2.5 als 5 Ghz uitzendt problemen om de ring doorbell v1 te verbinden. Deze wilt enkel verbinden op een wifi die enkel als 2.5 GHz uitzendt. Iemand ervaring hiermee?

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:39
naru Gebruiker

geef je 2.4 een andere SID dan je 5 is de oplossing, maar dan heb je natuurlijk geen volledige mesh meer.

een andere oplossing is het gast netwerk toekennen aan je ring op 2.4ghz

Beantwoorden

22 november 2019 om 09:40
gekkogex Gebruiker
22 november 2019 om 09:46
Technicolor2 Gebruiker

Als ik er nu eens 2 neem?

Alleen maar voor de extra Orbi Satelliet RBW30. (Die tweede router wil ik dus niet gebruiken.)

Kan ik die extra RBW30 dan gewoon als uitbreiding gebruiken?

Dan zou ik goedkoper uit zijn, dan dat ik een losse RBW30 erbij zou kopen in de winkel.

Gaat dat eenvoudig werken?

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:04
gjs Gebruiker

of gewoon wachten totdat iBood over een tijdje weer een losse satelliet (of meer) aanbiedt ;-)
Ze komen nog wel eens langs.

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:11
Moderator Bas iBOOD Moderator

Hi Technicolor2,

Ik ga dit even navragen!

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:37
kimdelbeke Gebruiker

Laat je zsm iets weten of we een extra satelliet bij kunnen bestellen?

Beantwoorden

22 november 2019 om 13:44

Van de tweede set kun je wel de satelliet gebruiken en die koppelen aan je andere set. De router van de 2e set is niet om te programmeren naar een satelliet maar die kan je allicht ergens anders gebruiken of cadeau doen aan iemand die niet meer dan een basis station nodig heeft :-)

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:03
Technicolor2 Gebruiker

Een losse RBW30 is niet meer te koop zag ik net.

Dus als je een uitbreiding wilt zou het wel handig zijn om die nu meteen te kopen.

Mits een en ander eenvoudig te koppelen is…..

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:09
deechte Gebruiker

Ik overweeg deze aan te schaffen. Een stabiel werkende VPN verbinding over Wi-Fi naar de servers van mijn werk is voor mij essentieel. Nou lees ik diverse slechte ervaringen uit 2017 en 2018 op het internet, van mensen waarbij de VPN verbinding geregeld wegvalt. Is bekend of er sindsdien een verbetering in de firmware heeft plaatsgevonden? Zijn er mensen die deze problemen kunnen bevestigen of ontkrachten? Bedankt!

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:29
Mvsboy Gebruiker

Ik heb deze set nu enkele maanden en werk thuis enkel met VPN. Nooit last van problemen met drop-outs oid. Tevens is het bereik en de stabiliteit van het netwerk veel beter geworden. Tip: mocht je bij Ziggo zitten, laat je modem/router (connectbox) door de klantenservice in bridgemodus zetten.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:35
deechte Gebruiker

Dank voor je reactie!

Nog meer ervaringen, of info over eventuele firmware verbeteringen?

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:17
Bjornricardo Gebruiker

Vorige keer 2 stuks gekocht en ik ben erg tevreden. In ons nieuwbouw huis al wat producten uitprobeert maar deze werkt voor het geld uitstekend. Je kunt natuurlijk voor 400 of 500 euro andere producten krijgen maar nu was ik maar 160 euro kwijt voor 2 sets.trouwens heb nog 2 vragen:

Ik heb op 1etage en zolder lan kabel liggen kan ik de 2e router als satelliet gebruiken?

Hoe krijg je de ping time omlaag?

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:50
Kleuter Gebruiker

Zie de vraag en antwoorden op de post van dijk040.

De ping-time is volgens mij afhankelijk van hoeveel nodes het signaal moet doorlopen voordat het bij router/computer aankomt.

Elke node zal een stukje processing op het signaal moeten doen voordat het doorgestuurd wordt. En processing is meestal vertraging.

Beantwoorden

22 november 2019 om 13:45

De router is niet om te programmeren naar een satelliet.

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:40
Markmir Gebruiker

Goedemorgen,

Ik ben leek op dit gebied en vraag me af of het volgende mogelijk is. Op zolder  (2e verdieping) is ons wifi signaal heel zwak. Nu ligt er een ethernetkabel op onze 1ste verdieping. Is het mogelijk om de router te verbinden met de ethernetkabel en deze op de 1ste verdieping te plaatsen zodat het signaal boven sterk is? En dan de satelliet in de woonkamer plaatsen? Kan het home smart van Ikea hier ook op aangesloten worden?

Hoor graag.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:27
Kleuter Gebruiker

ja hoor, dat gaat prima werken. Maar waarom zou je dit willen? De satelliet op de 1e verdieping en router beneden levert toch hetzelfde op?

De home Smart: lijkt me een normale Wifi-oplossing die zou moeten werken.

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:06
Markmir Gebruiker

Ik dacht gelezen te hebben dat de router met een kabel aangesloten moet worden op de bestaande modem. In de woonkamer ligt geen ethernetkabel maar op de 1ste verdieping wel vandaar.  Of kan de router en satelliet draadloos verbonden worden met de modem?

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:24
Kleuter Gebruiker

Dan is jouw oplossing inderdaad de enige goede: router naar boven, satelliet beneden.

Ik ging er vanuit dat er beneden wel ethernet zal liggen.

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:33
Markmir Gebruiker

Ok. Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga het product bestellen.

Beantwoorden

22 november 2019 om 10:55
dijk040 Gebruiker

Vermoedelijk een domme vraag, ik heb nu dezelfde set met 2 satellieten in bedrijf (als AP in verband met port forwarden op Ziggo modem).  Is het mogelijk om de ROUTER Orbi als satelliet te gebruiken? of via Lan er iets mee doen? Waarom…mijn huis heeft blijkbaar zware betonnen muren en vloeren. de huidige situatie is; router en een satelliet 6 meter uit elkaar, werkt matig (niet stabiel).

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:20
Kleuter Gebruiker

Je kunt hem als router aansluiten via LAN, maar dan zal je je “Mesh” niet uitbreiden, het wordt dan een apart netwerk..

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:26
Mvsboy Gebruiker

Volgens mij klop het niet wat je hier aangeeft. Je kun de Orbi router (gateway) instellen als accesspoint (AP). Volgens mij krijgt de router hiermee exact dezelfde functionaliteit als de satelliet. @Expert: Kun je een extra router die als AP gebruikt wordt ook verbinden met de gateway via Lan? En de extra router (ingesteld als AP), extra apparaten via Lan aansluiten?

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:38
Kleuter Gebruiker

Bedankt voor je reactie.

Ja, dat klopt, je kunt de router als access point instellen en behoudt dan hetzelfde subnet (alle apparaten zien elkaar gewoon).

Ik doelde vooral op het feit dat je geen uitbreiding van het Mesh-netwerk krijgt, maar een apart Wifi-netwerk. Hoe schokkend dat dat is, vraag ik me af.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:17
DasMaarten Gebruiker

Hallo,

Heeft de satelliet ook een netwerk uitgang voor mijn computer?

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:41
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen DasMaarten,

Dat ga ik voor je navragen.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:42
Kleuter Gebruiker

Via google is heel eenvoudig de handleiding te vinden. Je ziet dan in de plaatjes dat er alleen ethernet-poorten op de router zitten……

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:44
Kleuter Gebruiker

En het plaatje van de router toont 1 WAN en 3 LAN-poorten. De specs geven ook alleen maar 3+1 aan, dus tenzij de documentatie niet klopt……… nee.

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:58
Moderator Niek Moderator

Er zit inderdaad geen netwerk uitgang op de satelliet.

Beantwoorden

22 november 2019 om 11:53
Retro1977 Gebruiker

Lijkt me een heerlijk ding, ik zat eigenlijk te wachten op een blackfriday deal, maar wist dat dit niet overtroffen kon worden, daarom heb ik ‘m extra hard meepakt vandaag.

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:05
toompie67 Gebruiker

Als ik het goed begrijpt, gaat het signaal via de stroomdraden ?  Maakt het dan nog uit, dat de stroom via verschillende groepen in de stoppenkast gaan ?

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:25
Kleuter Gebruiker

Nee, dit is geen powerline; het signaal gaat via wifi.

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:41
johan81 Gebruiker

Ik was toevallig net op zoek naar een systeem om het Wifi bereik te upgraden. Voor dit geld een prima optie lijkt me!

Beantwoorden

22 november 2019 om 12:55
ajee Gebruiker

Is het mogelijk bij aankoop van 2 sets de 1e RBR40 in te zetten als router, de 2e RBR40 te gebruiken als satelite?  Heeft de RBR40 in AP mode dan dezelfde functionaliteit als een RBSx?

Met andere woorden, creëer je dan ook een Mesh situatie vergelijkbaar als met de inzet van een RBS. Gebruikt de RBR40 dan ook de backhaul naar de router door gebruik te maken van het daarvoor bestemde 3e kanaal?  Of eventueel met een ethernet backhaul.

Beantwoorden

22 november 2019 om 13:46

Van de tweede set kun je wel de satelliet gebruiken en die koppelen aan je andere set. De router van de 2e set is niet om te programmeren naar een satelliet, maar die kan je allicht ergens anders gebruiken of cadeau doen aan iemand die niet meer dan een basis station nodig heeft :-)

Beantwoorden

22 november 2019 om 14:12
Gutie Gebruiker

Werkt deze set ook met een Fritzbox van XS4all?

Op de Fritzbox is alles door XS4all al voor geconfigureerd, d.w.z. telefonie en internet toegang.
In de Fritzbox heb ik mijn SSID gemaakt voor WIFI en fungeert tevens als DHCP voor Wifi en LAN.

Dus hoe dit aan te sluiten zonder internet en telefonie te verleizen

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:18
Kleuter Gebruiker

Ja, dat werkt. De Mesh-router hang je achter je fritzbox, die blijft gewoon als modem (en router) werken.  Moet dan wel bedraad aangesloten worden op de Fritzbox).

Je zou kunnen overwegen om het WiFi van de fritzbox uit te schakelen, zodat je maar 1 Mesh-netwerk hebt, maar dat hoeft niet.

Beantwoorden

22 november 2019 om 14:38
Lego Gebruiker

Vraag er staan verschillende plaatjes van de satelliet afgebeeld één met- en zonder stopcontact, welke wordt geleverd?

Beantwoorden

22 november 2019 om 14:44

Hi Lego,

De satelliet zit op sommige plaatjes in een dubbel stopcontact gestoken. Het onderste zichtbare stopcontact is dus gewoon een leeg stopcontact, deze zit niet vast in de satelliet. Onderstaande afbeelding geeft het beste beeld van de satelliet:

Beantwoorden

22 november 2019 om 14:58
D1ck Gebruiker

Ik heb op begane grond een router met aparte SSID’s voor 2,4 en 5 GHz banden. Via een ethermetkabel verbonden heb ik op de 1e verdieping een 2e router, ook met aparte SSID’s voor 2,4 en 5 GHz banden, in dit geval ook met andere namen dan die van beneden.

2 vragen:

1) Begrijp ik goed dat ik voor dit mesh-systeem, wat ik op zolder wil plaatsen, eenvoudig voor deze ruimte ook weer aparte SSID’s kan instellen en tevens 3 stuks apparatuur zoals pc en zo hieraan kan koppelen op dit apparaat?

2) Verder lees ik online: Dit Orbi WiFi-systeem wordt geleverd met een Orbi WiFi-router en -satelliet en vervangt uw thuisrouter en extenders” maar het is nou juist niet mijn bedoeling om mijn thuisrouter(s) te vervangen. Hoe moet ik dit interpreteren?

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:22
Kleuter Gebruiker

1) Ja, de Mesh-router staat standaard als router ingesteld en maakt daarbij een apart geïsoleerd netwerk met een eigen SSID. Je kunt de Mesh-router ook als accesspoint instellen en  dan hou je qua netwerk gewoon 1 netwerk waarin alle computers elkaar kunnen zien, alleen boven met een apart SSID.

2) Je kunt dit Mesh-network zelf instellen zoals je wilt. Als je gek bent op apparatuur die overal staat: ga je gang.  Je HOEFT niets te vervangen, het kan wel.

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:30
D1ck Gebruiker

Ok, bedankt voor je reactie. Ga er een bestellen. Wat ‘gek zijn op apparatuur wat overal staat’ betreft: ik heb op elke verdieping wel een aantal apparaten via ethernet verbonden en mijn huidige routers zitten vol. Draadloos is leuk maar wired is stabieler en sneller. Vandaar…

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:33
Kleuter Gebruiker

Ik herken mezelf in je antwoorden;-)

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:45
Kleuter Gebruiker

Nog even voor de zekerheid: je wilt het Mesh-systeem op zolder hangen….. Dan neem ik aan dat je de Router op de 1e verdieping gaat neerzetten OF dat je een ethernet-kabel hebt lopen naar zolder…. De Mesh-Router MOET via ethernet worden aangesloten op je bestaande netwerk.

Beantwoorden

22 november 2019 om 19:11
D1ck Gebruiker

Er hangt een router op de 1e verdieping. Deze zit bedraad aan een router op de begane grond welke weer bedraad aan een modem van Ziggo hangt (uiteraard in bridge mode). Ik ging er juist van uit dat deze Netgear set draadloos werkte middels het wifi-bereik op de 1e verdieping en daarmee als wifi-versterker en tevens lan-punt fungeert. Dit is dus blijkbaar niet zo? Goed, dan moet ik dus even uit zien te vogelen hoe ik een cat6-kabel vanaf mijn 2e router naar boven krijg maar nog belangrijker: welke van de 3 lan-poorten ga ik daarvoor opofferen… ik heb eigenlijk geen opties.

Beantwoorden

22 november 2019 om 19:23
D1ck Gebruiker

Nog eens nagezocht, is dus geen oplossing voor mij… ik ga de bestelling annuleren… :-(

Beantwoorden

22 november 2019 om 19:43
Kleuter Gebruiker

Nee, de Mesh-router heeft een ethernet-kabel nodig om te werken. Alleen een wifi-versterker zal een wifi-0signaal oppikken en weer versuren. Maar een WifiVersterker is een erg dom apparaat dat meestal de snelheid van je internet halveert.

Als je de Mesh niet op de 12e kunt koppelen aan je router (of via een switch aan de router), dan houdt het op.

Jammer voor je.

Beantwoorden

22 november 2019 om 14:58
lucf Gebruiker

paar “leken” vragen

Als er op zolder geen netwerkontvangst is, heeft het dan wel zin om de satelliet daar te plaatsen?

Kan deze router voor een timecapsule geïnstalleerd worden

Ik heb eigenlijk 3 LAN poorten nodig, maar er zitter er maar 3 op. Hoe los ik dat op?

Heeft deze router ook mogelijkheid voor een gastnetwerk?

Is deze beter dan de Netgear Nighthawk?

Beantwoorden

22 november 2019 om 15:29
TheAdder Gebruiker

Ik heb eigenlijk 3 LAN poorten nodig, maar er zitter er maar 3 op. Hoe los ik dat op?

3 LAN = 3 LAN ???

Heeft deze router ook mogelijkheid voor een gastnetwerk?

Ja

Beantwoorden

22 november 2019 om 16:24
lucf Gebruiker

sorry;) ik heb er 4 nodig…typefoutje

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:32
Kleuter Gebruiker

@Lucf: als er helemaal geen ontvangst is, dan gaat een satelliet ook niets opleveren.

Maar, het idee is juist om alle onderdelen van een netwerk elkaar goed te laten ontvangen”. Denk dan aan router op begane grond satelliet op 1e verdieping (dus niet op zolder zoals je voorstelt)

De router bestrijkt hiermee de BG en kan ook de 1e bedienen, communiceert met satelliet; de satelliet bedient 1e verdieping en verdieping daarboven.

3 ethernet-blijft 3 poorten. Je kunt daar wel vrij eenvoudig een ethernet-switch achter hangen om er meer van te maken.

Gastnetwerk: zie documentatie (ja).

Nighthawk beter….  ik denk dat dat appels en peren vergelijken is. Dit systeem is vooral bedoeld om overal goede dekking te krijgen, de Nighthawk is alleen een router (dus een beperkte dekking).

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:37
Kleuter Gebruiker

Timecapsule…… Als er een ethernet-poort op zit, dan kan je hem bedraad (ethernet) aan de Mesh-router hangen.

Beantwoorden

22 november 2019 om 16:00
deechte Gebruiker

Kan iemand die een dergelijk Orbi product in bezit heeft mij informeren of de Wi-Fi radio van router+satelliet volgens een schema kan worden aan/uit gezet? Ik wil het Wi-Fi netwerk ’s nachts graag uit de lucht hebben.

Erop zoekend lees ik wel dat NG voornemens heeft, maar onduidelijk is ze het in hun firmware hebben geïmplementeerd:

https://community.netgear.com/t5/Orbi/Schedule-radio-on-off-for-Orbi/td-p/1590811

https://community.netgear.com/t5/Orbi/Orbi-I-need-to-switch-off-wireless-radios-at-night/td-p/1568788

Beantwoorden

28 november 2019 om 09:25
jaapnr1 Gebruiker
22 november 2019 om 16:35
micky_rossi46 Gebruiker

Heb deze de vorige keer ook gekocht.

Redelijk tevreden mee, alleen valt de wifi verbinding vaker weg, wat zorgt dat ik soms tijdens het on-line gamen uit het spel wordt gegooid. Iemand een oplossing hiervoor? Wellicht een instelling moet aanpassen via de app?

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:25
Kleuter Gebruiker

Geef even aan waar de verbinding wegvalt: dicht bij de router of juist veraf. Daarnaast: wat bedoel je met “valt de wifi-verbinding weg”? Geen streepjes, of stokt het internet?

Beantwoorden

22 november 2019 om 22:23
micky_rossi46 Gebruiker

Zit binnen 3 meter van de router in de woonkamer, dus hoeft niet door muren heen. Streepjes vallen niet weg, het internet stokt inderdaad.

Beantwoorden

23 november 2019 om 15:06
Kleuter Gebruiker

Probleem kan dan op meerdere plekken zitten: Bij je provider, in je modem/router of in de Mesh-router.

Ik kan je dan alleen de tip geven om eens volgordelijk te gaan testen om te zien waar het fout gaat.

Verbind daarom je computer liefst bedraad direct op je internet modem/router en test een poosje daar.

Werkt dat niet, dan zit de fout bij je provider.

Verbind dan eens bedraad met je Mesh router en test dat een poosje. Werkt dat niet goed, dan heb je een defecte Mesh Router.

Werkt dat wel, dan kan je nog proberen om de gebruikte kanalen van de Mesh router eens te veranderen. Het kan n.l. zijn dat er andere signalen op dezelfde kanalen zitten.

Werkt dat ook niet, dan denk ik dat je een slecht werkende (defecte?) Mesh-router hebt.

Beantwoorden

22 november 2019 om 16:51
jomarad Gebruiker

Werkt deze samen met B-Box 3V+ van Proximus?

Beantwoorden

22 november 2019 om 17:24
Kleuter Gebruiker

Als daar een ethernetpoort op zit (en dat is HEEEEEEL aannemelijk), dan werkt het.

Beantwoorden

22 november 2019 om 20:47
obisan Gebruiker

Ter info : werkt perfect bij me met Scarlet (O box V3) en Netgear orbi 40.

Beantwoorden

22 november 2019 om 22:35
jomarad Gebruiker

Thanks voor de info!

Beantwoorden

22 november 2019 om 22:36
jomarad Gebruiker

Jij ook thanks voor de info :-)

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.