8 maart 2019 om 00:00
iBOOD

Linksys Velop Wifi Mesh Systeem | AC3600

Product expert aanwezig

Linksys Velop Wifi Mesh Systeem

Zeg maar dag tegen haperende Netflix-films of lag in je Fortnite-potjes: Linksys Velop zorgt voor stabiel en krachtig internet.

Specificaties

Merk: Linksys
Type: Velop AC3600 Dual-Band Home Wi-Fi 3-pack
Garantie: 2 jaar

• Snel en stabiel internet
  • Ondersteunt MU-MIMO
  • Met 2.4 & 5 GHz wifi

Draadloos (per module)

• Wifi: AC, N, G
  • WLAN: WPA2, WPA2-PSK, WEP, WPA-PSK, WPA
  • Signaal: Omnidirectionaal
  • Wifi-snelheid: AC1200
  • Frequentiebanden: Simultaneous dual-band
  • 2.4 GHz snelheid: 300 Mbit/s
  • 5.0 GHz snelheid: 867 Mbit/s
  • Wifi antennes: 5
  • Firewall: SPI-Firewall, DoS, NAT-Firewall
  • MIMO
  • MU-MIMO

Bedraad (per module)

• Netwerkaansluiting: Ja
  • 1x WAN-poort
  • 2x Ethernet-poort
  • Snelheid ethernet: Gigabit ethernet (1000 Mbps)

Fysieke eigenschappen (per module)

• Afmetingen: 7.9 x 14 x 7.9 cm
  • Gewicht: 315 gr

Verpakkingsinhoud

• 3x Linksys Velop-module
  • 1x Ethernet-kabel
  • 3x Voedingsadapter
  • 1x Snelstartgids
  • 1x Gedrukte documentatie

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Gedurende de dag op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Linksys Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

8 maart 2019 om 19:38
Eriq Gebruiker

Even uitgaande dat je geen draadloos gebruikt tussen de nodes… Mag je node 1, 2 en 3 niet gewoon allemaal rechtstreeks op je modem aansluiten? Op poort 1, 2 en 3 van je modem bijvoorbeeld? Of moeten node 2 en 3 verplicht via poort 2 van node 1 lopen?

Beantwoorden

11 maart 2019 om 09:47
ACoster Gebruiker

Ligt er aan of je modem in Bridge staat of niet.

Ik heb op Tweakers een voorbeeld gezien, waarbij het modem de routerfunctie behoud en de Linksys Velo in bridge-mode staat. Node 1 is aangesloten op de switch achter ethernet-poort 1, node 2 op de switch achter ethernetpoort 2 en de 3de achter poort 3. Dit bleek goed te werken. Daar hoop ik ook op, omdat ik deze opzet ook wil gaan gebruiken.

Let wel, de routerfuncties in de Linksys gebruik je dan niet meer.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 19:58
jannus57 Gebruiker

Kan iemand een antwoord geven op de vraag waarom je de Ziggo modem in bridge mode moet laten zetten? Wat als je dat niet doet en dan deze set erop aansluit? Thx.

Beantwoorden

11 maart 2019 om 09:48
ACoster Gebruiker

Zie hierboven, zet de Velo in bridgemode en dan hoeft het ziggo-modem niet in bridge.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 20:39
Trybood Gebruiker

Ik heb alle commentaren en vragen gelezen. Leerzaam, maar ook redelijk verwarrend. Komt ook omdat niet altijd een antwoord wordt gegeven op de gestelde vraag. Ik probeer nogmaals duidelijkheid te krijgen:

Hiervoor is al veel gezegd over de wijze van verbinden. Dat de backhaul automatisch en uitsluitend via de draden loopt als alle nodes bedraad zijn aangesloten, is wel duidelijk. Dat de eerste node rechtstreeks op het modem MOET worden aangesloten is ook duidelijk. Daarna begint de verwarring.

Ik lees steeds wat “kan”, maar niet wat “moet” of “onmogelijk” is. “MOET” node 2 per sé op node 1 worden aangesloten, of “MAG” node 2 ook rechtstreeks op het modem worden aangesloten? “MOET” node 3 op node 2 worden aangesloten, of “MAG” deze ook rechtstreeks op het modem worden aangesloten?

De kernvraag is: mogen alle nodes rechtstreeks op het modem (ik heb 4 poorten op het modem) worden aangesloten, of is er dan verlies van functionaliteit?

NB. Ik heb nu 1 netwerk met 2 Linksys routers met dezelfde ssid, die rechtstreeks op het modem zijn aangesloten en dat werkt prima.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 20:52
Trybood Gebruiker

@Linksys Expert (sorry, vergeten in mijn vorige vraag er bij te zetten…)

@moderator: verwijder de vorige vraag s.v.p. wegens verdubbeling…

Ik heb alle commentaren en vragen gelezen. Leerzaam, maar ook redelijk verwarrend. Komt ook omdat niet altijd een antwoord wordt gegeven op de gestelde vraag. Ik probeer nogmaals duidelijkheid te krijgen:

Hiervoor is al veel gezegd over de wijze van verbinden. Dat de backhaul automatisch en uitsluitend via de draden loopt als alle nodes bedraad zijn aangesloten, is wel duidelijk. Dat de eerste node rechtstreeks op het modem moet worden aangesloten is ook duidelijk. Daarna begint de verwarring. Ik lees steeds wat “kan”, maar niet wat “moet” of “onmogelijk” is. “MOET” node 2 per sé op node 1 worden aangesloten, of “MAG” node 2 ook rechtstreeks op het modem worden aangesloten? “MOET” node 3 op node 2 worden aangesloten, of “MAG” deze ook rechtstreeks op het modem worden aangesloten?

De kernvraag is: mogen alle nodes rechtstreeks op het modem (ik heb 4 poorten op het modem) worden aangesloten, of is er dan verlies van functionaliteit?

NB. Ik heb nu 1 netwerk met 2 Linksys routers met dezelfde ssid, die rechtstreeks op het modem zijn aangesloten en dat werkt prima.

Beantwoorden

9 maart 2019 om 14:25
JazzySOB Gebruiker

Trybood, ik zal proberen antwoord te geven op je vraag waar wellicht ook anderen mee zitten.

De nodes moeten op hetzelfde netwerk zitten op het modem dat je gebruikt ALS je dat modem tevens als router gebruikt en die dus de IP-adressen laat uitdelen (DHCP). Het maakt daarbij niet uit of ze allemaal op een eigen poort zitten of dat ze aangesloten worden via een switch. Het is wel aan te raden het WiFi gedeelte van de modem/router uit te zetten zodat deze niet interefreert met het mesh WiFi signaal van het Linksys Velop systeem en je bovendien alleen maar meer netwerknamen krijgt. De routerfunctie van het Linksys Velop systeem schakel je dan uit en fungeren de nodes in feite nu puur als acesspoints van het modem. Dit is echter niet aan te raden.

Laat je je modem in bridge modus zetten in geval van een Ziggo modem of ga je de routerfunctie van je (V)DSL modem (Experiabox, e.d.) uitzetten door DHCP uit te schakelen, dan ga je dus de routering laten verzorgen door het Linksys Velop systeem wat aan te raden is. Vergeet hierbij ook niet de WiFi van de modem/router uit te zetten, als dat al niet gebeurt wanneer je DHCP daar uitzet.

Als dat gebeurt is geeft het modem nog maar één (hoofd) IP-adres uit. Dat is het IP-adres die je van je provider krijgt. Die gaat nu naar de eerste node die aangesloten is op één van de poorten van het modem. Die eerste node fungeert nu als router (DHCP-server) en alle devices en volgende nodes moeten dus daar achter worden aangesloten en dienen de overige vrije poorten op de modem/router leeg te blijven aangezien die nu geen functie meer hebben. Dus van de eerste node gaat er dan een kabel naar de tweede node (mag ook via een switch zijn als je op de eerste node devices bedraad wil aansluiten zoals een printer, NAS, Smart-TV, internetradio, desktop PC, etc.). Van daar uit naar de derde node (ook daar evt. via een switchje in het geval je daar ook devices bedraad wil aansluiten.

Houdt er rekening mee dat je bij gebruik van een switch minimaal twee poorten bezet zijn, namelijk één voor de kabel vanaf de vorige node en één voor de kabel naar de volgende node. Bij een vier-poorts switch heb je dus twee vrije poorten voor je devices. Lijk me handig om vlak na de eerste node een acht-poorts switch te gebruiken als je meer dan twee devices hebt zoals de device genoemd in het voorbeeld hierboven. Bij de laatste node heb je natuurlijk één vrije poort op de node zelf over die je ook al dan niet via een switch kan gebruiken voor bedrade devices.

Beantwoorden

10 maart 2019 om 15:12
Eriq Gebruiker

net antwoord. Alleen het deel dat na DHCP uitschakelen er alsnog een (hoofd)ip-adres wordt uitgegeven is onzin. Je moet dan handmatig ip instellen op je eerste node. Ik zou dus dhcp ook helemaal niet uitschakelen op je modem, dat is niet nodig want apparaten die op je velop aansluit zitten op een ander netwerksegment en krijgen dus toch geen dhcp meer van je modem. Wat je misschien wél wil, is alle poorten op je modem forwarden naar je velop. Zodat je op de velop kunt bepalen of je poorten wilt forwarden naar je apparaten die zijn aangesloten op velop.

Beantwoorden

10 maart 2019 om 15:13
Eriq Gebruiker

wat ik me nog afvraag: als je de nodes puur als accesspoints laat werken en ze allemaal los aansluit op je modem, doen ze dan nog wel netjes alle velop-mesh-functies, zoals je wifi-clients verplaatsen van de ene naar de andere node als je door het huis loopt, zonder bijvoorbeeld actieve streaming te laten stoppen?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 21:40
polla00 Gebruiker

Misschien simpele vraag maar toch: heb kpn v8 experia. De wifi versterkers van kpn vind ik matig. Kant ik deze drie alle 3 apart bedraad aansluiten met de experia en werkt dat dan goed?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 22:51
hlugtenb Gebruiker

Ik wil ook wel gratis verzending. Wat moet je doen voor dat emailtje?

Beantwoorden

10 maart 2019 om 00:17
Moderator Paul Moderator

De marketing afdeling deelt af en toe codes uit aan een wisselende selectie van klanten. Heb je bij Abonnementen (onder Mijn iBOOD) aangevinkt dat je Persoonlijke Emails wil ontvangen? Dan ben jij misschien een volgende keer één van de gelukkigen.

Beantwoorden

12 maart 2019 om 15:57
ACoster Gebruiker

Verwachte verzenddatum….vandaag… Ik wacht met smart! Zie nog niet dat hij verzonden is helaas….

Beantwoorden

12 maart 2019 om 16:03
ACoster Gebruiker

Oeps….eerst je mail checken voor je iets neer zet… Krijg net verzend bevestiging binnen!

Beantwoorden

12 maart 2019 om 23:12
phranck Gebruiker

Bijzonder, ik heb geen verzendbevestiging ontvangen

Beantwoorden

13 maart 2019 om 10:03
rbrugman Gebruiker

Ik ook niet. Wel een mail van iBood dat ze zagen dat het niet verstuurd was, maar een oplossing is nog niet gemeld.

Was er vandaag voor thuisgebleven. Typisch iBood. Heb het idee dat het wel vaker goed gaat, maar het leveren volgens afspraak blijft een uitdaging voor ze. :-(

Beantwoorden

13 maart 2019 om 16:51
Focus-xp Gebruiker

Zelfde mail ook gekregen.

Maar snap het probleem van iBood nu niet helemaal. Als je ziet dat het niet verstuurd is dan doe je het gelijk de dag erop….

Ben benieuwd wanneer het verzonden wordt….

Beantwoorden

13 maart 2019 om 17:12
Moderator Bas iBOOD Moderator

Ik zie het distributiecentrum gisteren inderdaad niet alle Linksys systemen heeft kunnen versturen, door de grote hoeveelheid pakjes die de deur uit moesten gaan.

Er wordt hard gewerkt om de overige pakketjes vandaag te versturen. Zodra dit gelukt is ontvang je per mail een verzendbevestiging :-)

Beantwoorden

13 maart 2019 om 19:30
Focus-xp Gebruiker

En zojuist een mail gehad dat het alsnog wordt verzonden.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.