8 maart 2019 om 00:00
iBOOD

Linksys Velop Wifi Mesh Systeem | AC3600

Product expert aanwezig

Linksys Velop Wifi Mesh Systeem

Zeg maar dag tegen haperende Netflix-films of lag in je Fortnite-potjes: Linksys Velop zorgt voor stabiel en krachtig internet.

Specificaties

Merk: Linksys
Type: Velop AC3600 Dual-Band Home Wi-Fi 3-pack
Garantie: 2 jaar

• Snel en stabiel internet
  • Ondersteunt MU-MIMO
  • Met 2.4 & 5 GHz wifi

Draadloos (per module)

• Wifi: AC, N, G
  • WLAN: WPA2, WPA2-PSK, WEP, WPA-PSK, WPA
  • Signaal: Omnidirectionaal
  • Wifi-snelheid: AC1200
  • Frequentiebanden: Simultaneous dual-band
  • 2.4 GHz snelheid: 300 Mbit/s
  • 5.0 GHz snelheid: 867 Mbit/s
  • Wifi antennes: 5
  • Firewall: SPI-Firewall, DoS, NAT-Firewall
  • MIMO
  • MU-MIMO

Bedraad (per module)

• Netwerkaansluiting: Ja
  • 1x WAN-poort
  • 2x Ethernet-poort
  • Snelheid ethernet: Gigabit ethernet (1000 Mbps)

Fysieke eigenschappen (per module)

• Afmetingen: 7.9 x 14 x 7.9 cm
  • Gewicht: 315 gr

Verpakkingsinhoud

• 3x Linksys Velop-module
  • 1x Ethernet-kabel
  • 3x Voedingsadapter
  • 1x Snelstartgids
  • 1x Gedrukte documentatie

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Gedurende de dag op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Linksys Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

8 maart 2019 om 00:16
dhelios Gebruiker

@Linksys Expert sluit ik deze op elke verdieping aan dmv UTP kabel (direct naar de router van Ziggo)? Is dat de beste en meest stabiele oplossing? Of gewoon, lekker wireless met elkaar laten verbinden?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:28
Official Product Expert Linksys Expert Official Product Expert

Goedemorgen dhelios, Ja, je kan de nodes bedraad met elkaar verbinden via UTP. Om een draadloos mesh netwerk op te zetten moet je altijd 1 node met de modem router verbinden. Velop is een mesh systeem, dat juist ontwikkeld is om een stabiele Wi-Fi omgeving te creeren. Ik adviseer dan ook om het te gebruiken zoals het bedoeld is.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:47
Raytje Gebruiker

Mag dit ook via een netwerk kabel in een andere ruimte starten? (Dus van de modem af)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:49
joeri87 Gebruiker

@Linksys Expert, ik snap deze nog niet helemaal. Heb namelijk de zelfde vraag.

Als ik ze alle 3 bekabeld aansluit is toch per node de kwaliteit het beste? Communiceren ze dan ook nog met elkaar dat als ik door huis loop met een telefoon/tablet deze automatisch naar de snelste verbinding gaat? Dit is toch ook nog steeds gebruiken als bedoeld maar zeker weten dat de nodes niet van elkaar (lees van wifi) afhankelijk zijn.

Bedankt!

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:50
jan@oosten.eu Gebruiker

zit er een routerfucntie in de set ingebouwd. dus Ziggo in brugfuntie? of Ziggo alsnog als router laten fungeren. zo ja, neemt de set dan ook de netwerknaam van het Ziggo modem over of heb ik dan ineens 2 verschillende netwerken in huis?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:23
sergoyne Gebruiker

Bedoel je hiermee dat handoff and roaming niet over UTP-backbone wordt gestuurd ?

Want ik zoek namelijk een degelijk roaming-systeem dat via utp backbone data en management doet.

Graag feedback.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:41

Beste joeri87, Als je alle nodes met elkaar verbindt via UTP, zal de backhaul, onderlinge communicatie tussen de verschillende nodes, alleen via de kabel gaan met als resultaat dat er geen onderlinge communicatie tussen de nodes via Wi-Fi gaat. Je speelt alle Wi-Fi banden vrij.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:45

Beste jan@oosten.eu, Nee er zit geen modem functie in. U moet gebruik blijven maken van uw Ziggo router. U kunt via de Ziggo helpdesk uw Ziggo router in bridge modus laten zetten.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 19:02
JazzySOB Gebruiker

Beetje verwarrend allemaal, zal er wat licht op proberen te schijnen :)

Als je door Ziggo je modem in Bridge modus laat zetten betekent dat niets anders dan dat je de routerfunctionaliteit uit laat zetten en het modem dus alleen als modem werkt om het Internetsignaal van de coax te halen (IP-adres voor één device).

Wil je meerdere devices gebruiken koop je zelf dus een (wireless)router die je achter het in Bridge modus gezette Ziggo modem hangt. Behalve een andere router kun je dus ook een Mesh systeem gebruiken zoals deze Linksys set omdat de eerste node dan als router functioneert. Met de drie nodes heb je als het ware drie access points met allemaal dezelfde netwerknaam die ervoor zorgt dat je devices zonder onderbreking van de ene node naar de andere overschakelen of “roamen”. Dit is de kern van het Mesh systeem. Je hebt dan wel vaak toch twee netwerken, eentje voor 2,4GHz en een tweede voor de 5GHz band (Dualband dus).

De belangrijkste reden om het modem in Bridge modus te zetten is dat het Ziggo modem/connectbox, etc. vaak beperkingen heeft in de routeringfunctionaliteit en het WiFi signaal vaak belabberd is.

Als het even kan sluit je de nodes bekabeld op elkaar aan, dus van het Ziggo modem naar de eerste node, daarvandaan naar de tweede en van daar uit naar de derde. Bijvoorbeeld op iedere verdieping ééntje en dan heb je beide WiFi banden vrij voor je devices en is de snelheid het hoogst vanuit elke node.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 01:08
Myrandavanesch Gebruiker

Iemand ervaring met deze? Misschien eerder reeds gekocht?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 07:46
stefanvink81 Gebruiker

Vorige keer gekocht. Met Ziggo waardeloos qua wifi. Al jaren ergernis. Nu tot in de kleinste hoekjes eindelijk goede ontvangst. Ik ben er super tevreden over!

Beantwoorden

8 maart 2019 om 07:51
Mitsah Gebruiker

Ja, een paar maanden geleden gekocht en erg tevreden. Ondanks mijn achtergrond als IT’er ben ik gewoon een huis-tuin-en keuken internetgebruiker. Internetten (50mb Abo), Netflix (soms met 3 personen tegelijk op 3 aparte apparaten) en Spotify. Ik heb op elke verdieping een node staan en draadloos met elkaar verbonden. Ik moest even zoeken naar de juiste (beste) lokaties en dat is gelukt.

Het werkt erg goed, veel stabielere verbinding en ik heb het dan nog niet eens op de meest ideale manier geïnstalleerd (Ziggo modem aanpassen, in bridge modes zetten dacht ik).

Ik twijfel nu wel of ik nog een set aanschaf, omdat ik in de tuin nog net niet voldoende bereik heb.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 01:22
MrSkyline Gebruiker

Waarom wordt hier gesproken over een AC3600 systeem terwijl het AC1200 betreft? Dat het 3 units zijn betekend niet dat je de snelheden bij elkaar op kan tellen. Ik vind dit zeer misleidend.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 03:27
sigpro Gebruiker

Ik lees type Velop AC3600 en snelheid AC1200 dus wat is er misleidend aan?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 03:32
barke017 Gebruiker

AC3600 is “zomaar” een naam van de set. Snelheid per frequentie worden duidelijk opgegeven en uitgesplitst per frequentie.

Elke andere naam had waarschijnlijk beter geweest, om vergissingen te voorkomen.

Het heeft echter duidelijk aangegeven niets met de (som  van de) snelheden van doen.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 03:03
baddie09 Gebruiker

@Linksys Expert, ik heb net een set besteld, maar heb nog wel een vraag, welk model is het precies, de WHW0303-EU of een ander model?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:37

Beste MrSkyline, In de verpakking zitten 3 nodes, lees 3 losse apparaten, die elk AC1200 zijn, daarom wordt er AC3600 gecommuniceerd.

We begrijpen dat het wellicht verwarrend kan zijn maar deze communicatie is gebruikelijk bij dit soort oplossingen.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:41

Het gaat hier om de WHW0103-EU dit is het dual-band systeem. De WHW0303-EU is het Tri-band systeem.

Voor meer informatie: https://www.linksys.com/nl/p/P-WHW0103/

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:42
MrSkyline Gebruiker

Wellicht handig om op de juiste post te reageren. Zoals ik al zei is het mij duidelijk dat het 3 apparaten zijn, maar de snelheden bij elkaar optellen is bedrog aangezien geen enkel apparaat een doorvoersnelheid hoger dan 1200Mbps gaat halen (sterker nog, dat is single duplex in de meest ideale omstandigheden dus in praktijk komt de snelheid niet boven de 350Mbps uit.) bron:https://nl.hardware.info/reviews/8159/7-multi-room-wifi-systemen-getest-met-de-mesh-op-tafel

De communicatie is niet gebruikelijk voor dit soort oplossingen want als je zoekt op AC3600 dan zie je enkel dit linksys product, ieder ander merk gebruikt de enige juiste AC1200 aanduiding.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:30
fsingend Gebruiker

Eerder is op ibood de tri-band oplossing van linksys aangeboden (volgens mij is dat de WHW0303). 3 nodes voor het dubbele (299,-) als deze dual band oplossing.

Ik vraag me af of deze tri-band oplossing sneller is als deze 2-band als ik de 2-band nodes met kabels onderling verbindt.

Ik heb begrepen dat bij de tri-band één band gebruikt wordt voor onderlinge communicatie (welke ik dus over de kabel wil laten plaatsvinden).

De vraag is dus: kan ik beter wachten tot de tri-band weer langs komt? (Veel duurder maar ook sneller?)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:08

beste fsingend,

Het voordeel van een Tri-Band systeem is dat een band kompleet aan de onderlinge communicatie (backhaul) kan worden toegewijd, wat de prestaties verbetert. Als u de nodes bedraad met elkaar kunt verbinden gaat alle onderlinge communicatie via de kabel (indien de bedrade backhaukl snel genoeg is, iig), en zullen deze dual-band nodes bijna zo goed presteren als de Tri-Band.

Ik schrijf ‘bijna’ omdat de Tri-Band nog 1 of 2 voordelen heeft: waneer Velop Tri-Band nodes bedraad met elkaar verbonden zijn, maken ze de derde band vrij voor communicatie met client apparaten. Dat betekent dus dat u (voor dezelfde aantal clients) minder clients per band hebt dan bij een dual band systeem, dus minder storing een betere prestaties. De Tri-Band modellen ondersteunen ook onze Linksys Shield ouderlijk toezicht systeem met inhoudsblokkering (abonnement noodzakelijk), de dual-band nodes ondersteunen dat niet

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:23
fsingend Gebruiker

Heel duidelijk en dank voor de uitleg

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:41
fsingend Gebruiker
8 maart 2019 om 06:49

Beste fsingend, Ik hoop dat u met deze informatie de juiste keuze kunt maken voor uw eigen situatie.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:51
smv Gebruiker

Mooie uitleg inderdaad ????????

Beantwoorden

8 maart 2019 om 06:52
smv Gebruiker

Doe dumps up icoontjes en krijgt vraagtekens… lol

Beantwoorden

8 maart 2019 om 07:25
Tissa1988 Gebruiker

Top! Dat wordt dus wachten op de tri-band aanbieding.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:14
fsingend Gebruiker

Wel veel duurder en beperkte meerwaarde. Ik twijfel nog. Tissa1988: wat is je beweegreden om voor de tri-band te gaan? Dat helpt mijn misschien ook in mijn keuze.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:24
fabrimago Gebruiker

Ik heb deze genomen omdat ik nog steeds bedraad netwerk prefereer. TV, Computers, printer, NAS etc… is allemaal op kabel.
Wifi is alleen maar voor de IOT devices, smartphones en tablets. Dus een triband is wat overbodig.
Als je thuis echt alles op wifi hebt staan lijkt me een triband systeem wel meer aangeraden.

Hoe je het draait of keert, bedraad netwerk werkt nog steeds veel betrouwbaarder en sneller.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:54
fsingend Gebruiker

Goed punt fabrimago.

Ik heb alles cat6 bedraad. Daarmee is deze 2-band voor mij ook voldoende.  Ik ga dit setje bestellen!

Beantwoorden

8 maart 2019 om 20:28
JazzySOB Gebruiker

Inderdaad, als je van plan bent de nodes bekabeld aan te sluiten is de forse meerprijs van de Triband uitvoering weggegooid geld. Nou niet helemaal natuurlijk, maar dan betaal je twee keer zo veel voor nagenoeg dezelfde functionaliteit wanneer de backhaul bekabeld is. Triband is dan alleen zinvol als je echt heel veel draadloze gebruikers hebt die allemaal op dezelfde tijd gebruik willen maken van het Internet via WiFi.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 20:33
JazzySOB Gebruiker

Zeker wanneer je de nodes bekabeld aansluit wordt het hele WiFi netwerk een stuk stabieler en sneller. Eén centrale ethernetkabel van beneden naar boven door alle verdiepingen heen die de nodes met elkaar verbinden zorgen zo voor snel en stabiel WiFi in het hele huis.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 07:33
endless Gebruiker

@Linksys expert Welk protocol gebruikt deze set voor het onderlinge mesh netwerk? Het lijkt erop dat dit gewoon via de 2.4 GHz of 5 GHz band loopt, zorgt niet voor interference op de WiFi netwerken?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:10

Beste endless,

De communicatie tussen de nodes onderling gaat gewoon via Wi-Fi idd (tenzij u de mogelijkheid heeft om de nodes bedraad met elkaar te verbinden). Dat veroorzaakt niet meer storing dan alle andere dual-band systemen, maar het klopt wel dat een Tri-Band systeem zoals Velop Tri-Band beter zou presteren, omdat het zogeheten “dedicated backhaul” heeft, waarbij een van de radiobanden volledig aan de backhaul wwordt toegwijd. In een dual band systeem moet de radio zijn tijd verdelen tussen de communicatie met andere nodes en communicatie met client apparaten. Het is nog een functionele mesh systeem die goede dekking en prestatie over een hele huis levert voor een heel goede prijs. Maar als u de allerbeste prestaties wilt, kunt u beter een Tri-Band Systeem nemen

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:30
Raytje Gebruiker

Werkt dit ook met Sonos ?

Maakt hij een stabiele netwerk omgeving op 1 WIFI naam Gaan er dan geen speakers haperen of wegvallen?

Tweede vraag

Mijn schuur staat 30 meter van de router af, pikt hij dit signaal draadloos op?

Gr Raymond

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:36

Beste Raytje, Om antwoord te geven:

1 Het systeem heeft inderdaad 1 Wi-Fi naam (en ook 1 wachtwoord). Het systeem werkt met Sonos.

2 Wi-Fi is een radio signaal, dat kan last hebben van invloeden van buitenaf, denk hierbaan aan dect telefoon, magnetrons maar ook glas in een schuifpui of het isolatiemateriaal van laminaat. Het is dus voor mij heel erg moeilijk te beoordelen of jouw 30 (is dat ook echt precies 30 meter?) meter haalbaar is.

Het enige wat ik je hierin kan vertellen is mijn persoonlijke ervaring, mijn tuin is slechts 15 meter diep, ik heb een schuifpui met veiligheidglas, vloerverwarming, en beton. Niet heel erg ideaal, maar ik heb wel prima Wi-Fi achter in de tuin.

Beantwoorden

9 maart 2019 om 00:19
Raytje Gebruiker

Thanks anyway..

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:32
BenB82 Gebruiker

Mijn modem/router hangt in de garage en geeft dus geen geweldig signaal door. Ik heb UTP aansluitingen op gelijkvloers, 1e verdieping en zolder.

Kan ik deze op elke verdieping met UTP verbinden om het beste resultaat te krijgen? Of enkel de eerste?

Of dan toch maar beter access points plaatsen?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:51

Beste BenB82, Ja, je kan de nodes bedraad met elkaar verbinden via UTP. Om een draadloos mesh netwerk op te zetten moet je altijd 1 node met de modem router verbinden. Velop is een mesh systeem, dat juist ontwikkeld is om een stabiele Wi-Fi omgeving te creeren.

Als je alle nodes met elkaar verbindt via UTP, zal de backhaul, onderlinge communicatie tussen de verschillende nodes, alleen via de kabel gaan met als resultaat dat er geen onderlinge communicatie tussen de nodes via Wi-Fi gaat. Je speelt dan wel alle Wi-Fi banden vrij.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:45
satshow Gebruiker

Ik heb geen ruimte meer in mijn router, daarachter zit wel een switch met daarop wel vrije poorten. Kan ik deze daar ook op aansluiten?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 10:16

Wij zouden normaalgesproken adviseren dat u de switch op de tweede poort van de eerste Velop node aansluit (de eerste poort wordt met de breedband modem/gateway verbonden). De eerste Velop node werkt als een volledige router inclusief firewall, NAT, DHCP server enzovoort. De poort die met de breedbandmodem is verbonden wordt softwarematig als WAN/Internet poort geconfigureerd tijdens installatie. Het is dus belangrijk dat alle bedrade apparatuur op Velop aangesloten wordt (direct of via een switch, of met de eerste node of met een van de anderen) zodat alle bedrade en draadloos verbonden apparaten binnen hetzelfde netwerk zitten.

Wanneer u uw bedrade apparaten met uw huidige router verbonden wilt laten, dan moet u Velop in Bridge modus zetten om de routing functies uit te schakelen. Daardoor verliest u functies zoals ouderlijk toezicht, prioritisatie enzovoort.

Ongeacht hoe u Velop configureert, is het wel aan te raden dat u Wi-Fi op uw huidige router uitzet zodat het niet met Velop stoort. Als u Velop niet in bridge modus zet dan zou het misschien een goede idee zijn om uw huidige router/gateway wel in bridge modus te zetten zodat u geen dubbele NAT heeft.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:48
dhelios Gebruiker

@Linksys Expert

Kennis van mij heeft dezelfde. Maar elke keer als hij van verdieping verplaatst blijft alles connected met de node van de vorige verbinding. Hij moet steeds zijn wifi aan en uit zetten op zijn apparaat, wil het fatsoenlijk werken. Hoe kan dat dan? Dat klinkt niet echt als mesh.. Alles is bedraad aangesloten en onderlinge verbinding tussen de nodes is perfect. Dat maakt mij wel terughoudend om te bestellen. Kan je dit toelichten? Zelfs als de nodes dicht bij elkaar staan, bijv trapgat onder en boven, werkt het mesh systeem niet.

Nog een vraagje, zend deze zowel 2.4 als 5ghz tegelijkertijd uit, of moet ik kiezen? Mijn tv heeft bijv geen 5ghz verbinding mogelijkheid

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:56

Beste dhelios, Dit zou niet moeten gebeuren, daar is mesh idd niet voor bedoeld. Ik kan zo niet beoordelen hoe dat komt. Heeft uw kennis contact gehad met de Linksys support?

De nodes zenden tegelijkertijd 2.4 en 5 Ghz. Ze zijn “intelligent” en herkennen of aparaten die je wil verbinden 2.4 of 5 Ghz ondersteuen. Het systeem zal altijd automatisch de sterkste band kiezen waar dat kan.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:55
dpeter Gebruiker

@expert sorry ik vind de antwoorden hierboven nog niet helemaal duidelijk.

- ik moet eentje met een kabel verbinden, en de rest verbind met elkaar door. Dat is duidelijk, maar ik kan dus wel nog steeds, als ik wel een kabel heb in meerdere ruimtes, deze toch insteken, en mijn wifi netwerk blijft één netwerk, maar dan met betere verbinding?

- ik zie op een afbeelding van een module 2 UTP aansluitingen, betekent dit dat ik dan 2 apparaten nog steeds met UTP kan aansluiten op de module, als deze draadloos aan elkaar verbonden zijn? dus bvb ik plug in de bureau de eerste module in de router, en in de living kan ik de TV via UTP op de andere module verbinden zonder verbinding naar de router?

Groetjes!

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:51
ovdz82 Gebruiker

@expert Ik sluit mij aan bij deze vraag.

Wat ik graag zou willen is de nodes bedraad aansluiten, dus 1 node in router modus aansluiten op mn modem en de andere 2 bodus via utp aansluiten op de 1e en 2e verdieping is acces point modus.

De vraag is dus volgens mij:

Als we de nodes bedraad met elkaar verbinden. Maken de nodes dan bedraad contact met elkaar en is de wifi verbinding alleen voor mn gebruik apparaten (tablets, telefoons, etc), zonder dat ik de voordelen van het mesh wifi netwerk verlies?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:57

Beste ovdz82 en dpeter: Ja, je kan de nodes bedraad met elkaar verbinden via UTP. Om een draadloos mesh netwerk op te zetten moet je altijd 1 node met de modem router verbinden. Velop is een mesh systeem, dat juist ontwikkeld is om een stabiele Wi-Fi omgeving te creeren.

Als je alle nodes met elkaar verbindt via UTP, zal de backhaul, onderlinge communicatie tussen de verschillende nodes, alleen via de kabel gaan met als resultaat dat er geen onderlinge communicatie tussen de nodes via Wi-Fi gaat. Je speelt dan wel alle Wi-Fi banden vrij.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 10:12
ovdz82 Gebruiker

@expert

Okay, dan gaat de backhaul communicattie tussen de nodes dus bedraad. De node heeft 2 utp aansluitingen, dus 1 wordt voor de aansluiting van de node gebruikt en dan kan ik naast de wifi ook nog op elke node 1 apparaat bedraad aansluiten?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:57
deesh00 Gebruiker

Ik heb in alle ruimtes bekabeld netwerk, maar wil voor de Smartphones, tablets en Homeautomation een goed draadloos netwerkt door het huis.
Om de wifi-units optimaal te gebruiken zou ik ze alle drie aan willen sluiten via de kabel en wil ik dat er automatisch geschakeld wordt tussen de wifi-stations die ik per etage wil plaatsen op basis van sterkste signaal. Dat is alles wat ik wil; Is dit dan de set die ik moet hebben, of is deze set juist bedoeld voor mensen zonder bekabeld netwerk?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:58

Beste deesh00, Zie mijn antwoorden hierboven. Het kan beiden prima. Dit is de set die je wil hebben :-)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 08:59
EMandemaker Gebruiker

Beste mensen, let wel op dat dit een dual band systeem is, ipv de betere triple band systemen. De nodes onderling ‘praten’ dus op dezelfde banden als waar je gebruik van maakt bij het internetten! De betere VELOP systemen zijn triple band, wat inhoud dat de nodes onderling op een eigen band ‘praten’, dan heb je dus geen bandbreedte verlies bij het internet gebruik. Let wel, dit hoeft niet per se een dealbreaker te zijn, maar het is wel goed om te weten. Laat ik voorop stellen dat deze set vrijwel altijd een grote verbetering is van je wifi in huis!

De echte triple band 3-pack is deze: https://www.linksys.com/nl/p/P-WHW0303/

Hier wordt deze verkocht: https://www.linksys.com/nl/p/P-WHW0103/

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:53
jan_hut Gebruiker

Als je de units bedraad koppelt vervalt dit probleem natuurlijk wel. Dan is de triple band weer overkill

Beantwoorden

8 maart 2019 om 10:30
roedie72 Gebruiker

Je kan ze zeker bedraad koppelen maar dat is voor de meesten niet haalbaar. Wie heeft er namelijk netwerkkabels op elke verdieping liggen? Dit soort systemen is juist ontwikkeld voor het gebruiksgemak. Inpluggen en het WiFi signaal doet de rest. Als je ze via WiFi laat communiceren kun je ook de beste posities zoeken voor de units voor de beste dekking zodat je nergens dead spots in huis hebt. Laat je ze via een netwerkkabel communiceren dan heb je die garantie niet.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:06
roedie72 Gebruiker

Zoals hierboven al aangegeven is dit een dual band systeem en is er dus geen apparte radio voor onderlinge communicatie van de units. Dit heeft een behoorlijke impact op de snelheid als je binnen je eigen netwerk grote bestanden wilt verplaatsten. Is een goeie wifi dekking het belangrijkste dan is dit een prima systeem, maar vind je snelheid ook belangrijk dan zou ik zeker voor een tri-band systeem gaan. Deze is wel een behoorlijk stuk duurder dus het blijft een afweging die je voor jezelf zult moeten maken.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 09:59
ACoster Gebruiker

@Linksys Expert

Ik wil het systeem achter mijn Ziggo-router plaatsen, welke niet in bridge staat en welke ook de DHCP verzorgt. 
De parent-node wil ik in de woonkamer zetten, bedraad, rechtstreekt verbonden met het modem. Een 2de module wil ik bedraad op de 1ste verdieping zetten, deze kabel loopt ook rechtstreeks naar het Ziggo-modem. Kan dat? Of moet de child-node aangesloten worden (achter) op de parent?

Als ik het goed heb begrepen, vervallen opties als parent-control en device control met deze setup, achter de Ziggo-router.
Mocht ik het ziggo-modem in Bridge laten zetten, dan dient de parent-node tussen het ziggo-modem en de rest van het netwerk te staan, toch? Maw, als ik deze in de woonkamer wil hebben, moet er ook een kabel terug naar de meterkast om daar op de switch voor het verdere netwerk aan te sluiten.
Andere optie is natuurlijk om de parent in de meterkast te zetten, maar dan wordt het Wifi-signaal in de woonkamer weer zwakker.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 10:57
rem.maenen Gebruiker

Zelfde vraag en situatie als ik heb. Op dit moment heb ik daardoor een Linksys router in de nederlaag hangen bij het Ziggo modem in de buurt en een andere Router (in AP modus) bekabeld op de eerste verdieping. Ik heb in alle vertrekken netwerk bekabeling liggen dus dat is geen issue.

Doordat ik nu echter de router in de meterkast moet hangen heb ik (iets) minder bereik in de woonkamer en vrijwel geen bereik in de tuin. Vraag is of ik dit met bovenstaande setup zou kunnen verbeteren door eentje in de woonkamer aan de UTP te hangen, eentje op de eerste verdieping en de laatste op de tweede verdieping.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:46

De child node moet altijd achter de parent verbonden zijn, ongeacht of Velop in routing modus wordt gebruikt of bridge modus.

Met de Ziggo modem in biridge mode en de eerste Velop Node in de woonkamer, zou het inderdaad noodzakelijk zijn om een tweede kabel terug naar de switch te hebben.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 10:09
kornep Gebruiker

@Linksys Expert

Werkt dit systeem ook optimaal als je UTP-via-Stopcontact tussen de nodes legt?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:21
foxathome Gebruiker

ALs je een beetje inleest op internet en weet dat er veel storing en snelheidsverlies is via het stopcontact, dan heb je daarmee jouw antwoord al…
Het doel hier is om het makkelijk en goed draadloos te maken en iedereen zit maar over UTP te vragen???

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:19

Beste kornep,

Het werkt wel als u de nodes via powerline netwerk adapters met elkaar verbindt, maar zoals foxathome al aangaf, zijn powerline adapters wel trager dan een puur Ethernetverbinding omdat je op stroomdraden veel meer storing en signaalverlies hebt.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 20:54
JazzySOB Gebruiker

Maar het is wel sneller dan wanneer de nodes alleen via WiFi met elkaar praten, zeker de Dualband uitvoering. Wanneer je de nodes via Powerline adapters met elkaar verbind reserveer je beide WiFi banden volledig voor je wireless devices. En als je de Powerline adapters binnen één stroomgroep met elkaar laat praten zijn de verliezen veel geringer. Gebruik echter wel recente AV2 gigabit Powerline adapters. Die zijn een stuk sneller en stabieler dan die (AV1) van een paar jaar geleden.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:19
ajschol Gebruiker

Zijn er ook plafond-mounts of nodes voor deze setup beschikbaar? (als aanvulling extra te kopen, bedoel ik)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:31

Beste ajchol,

Nee helaas er zijn geen plafondnodes beschikbaar. We hebben wel een wall mount systeem beschikbaar. Deze is toepasbaar op alle nu actuele modellen van Velop. Artikel: WHA0301

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:41
Tissa1988 Gebruiker

Beste expert, de situatie is bij mij thuis als volgt. Op de begane grond heb ik mijn KPN router staan. Vanaf mijn router heb ik twee separate kabels naar de 1e en 2e verdieping. Is het mogelijk om op elke verdieping een node te zetten en deze alledrie direct aan te sluiten op mijn router of dien ik de nodes met elkaar te verbinden? Als dat laatste het geval is dan zit ik met een uitdaging want ik heb geen rechtstreekse verbinding/bedrading tussen de 1e en 2e verdieping.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:23

Beste Tissa1988,

U zou een 5-port switch kunnen aansluiten op de tweede poort van de eerste Velop node, en de kabels die vanaf de nodes op de 1ste en 2de verdiepingen komen in de switch stoppen.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:44
Dido1982x Gebruiker

Beste expert.

Op dit moment heb ik een kpn experiabox v10 hangen. En heb ik kabels liggen naar huiskamer, garage en bovenverdieping.

Op dit moment heb ik oude routers als accespoints geconfigureerd. Dit werkt verre van optimaal omdat met zelfde ssid hij nog steeds niet automatisch overschakeld.

Daardoor hebben ze elk aparte ssids gekregen en  moet je handmatig switchen tussen netwerken. Met deze set zou dat dus niet meer hoeven als ik op de 3 plekken deze unit zou plaatsen.

Maar nu komt het.

Er wordt aangegeven dat je de units onderling met kabel moet verbinden waarbij de eerste dus aan de experiabox zal moeten hangen.

Er zittenn toch maar 2 poorten per node op?

Dus dat ik het goed begrijp.

Je gaat met een kabel van experiabox naar node 1 in huiskamer

En vanaf die node 1 (op de 2e aansluiting van deze unit) ga je naar de garage naar node 2 (aansl 1) en vanaf daar ga je met node 2 (aansl 2) naar boven naar node 3??

Of kan je ook node 1 aan de experiabox hangen op aansl 1 en op aansl 2 een switch plaatsen en op die 4 poorten dan node 2 en node 3 aansluiten?

Sorry maar snap het nog niet helemaal goed.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:54

Beste Dido1982x

Om te beginnen, het is niet zo dat men “e units onderling met kabel moet verbinden”;  u kunt ze wel bedraad met elkaar verbinden, maar het hoeft niet. U kunt de nodes ook wel draadloos met elkaar verbinden (de eerste node moet natuurlijk wel bedraad met de modem/gateway verbonden zijn maar vanaf daar kan alles draadloos gaan), maar u krijgt wel de beste dekking en prestatie als ze bedraad verbonden zijn.

U kunt uiteraard een switch gebruiken, dus een verbinding Experiabox > 1ste Velop Node> Switch> Velop Nodes 2&3 zou zonder probleem werken. Het is dan wel aan te raden dat u de setup process doorloopt met de 2de/3de nodes draadloos verbonden, en ze daarna pas op de kabel aansluit

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:15
Dido1982x Gebruiker

Mijn probleem is namelijk dat van alle ruimtes er al utp bekabeling in de meterkast uitkomt..

Maar het klopt dus dat je (voor het beste resultaat) vanaf experiabox een lange serieschakeling zou moeten maken..

Experia — node 1

Node 1 — node 2

Node 2 — node 3

Wat dus inhoud dat je bv een utp zou moeten hebben van huiskamer (waar node 1 staat)

Naar garage (waar node 2 staat)

En vanaf node 2 garage dus een utp zou moeten hebben naar de bovenverdieping..)

Miss kan ik de kabels in de meterkast dan wel doorverbinden om bv een lange kabel te creeeren tussen garage en boven.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:43

In dat geval zou u of:

een tweede kabel kunnen leggen van de huiskamer terug naar de meterkast, en hem in de meterkat in een switch stoppen, en de kabels van nodes 2 en 3 ook in de switch stoppen, en an de andere kant met de tweede poort van de eerste Velop node verbinden, of:

Velop in Bridge modus zetten (waardoor  parental control, device prioritisation enxovoort niet meer beschilkbaar zijn)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:51
Dido1982x Gebruiker

In deze situatie zal dus de laatste op de doorlussing pas de 2e poort vrij hebben.. omdat de rest onderweg bezet is.

Maar het kan dus geen kwaad om bij elke node een 4voudig switchsje te plaatsen op zn 2e aansluiting. zodat op die plek in huis er ook bedrade apparatuur aangesloten kan worden. En dat dus op 1 van die 4 switch poorten de doorgaande kabel naar de volgende node op zit?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 21:00
JazzySOB Gebruiker

Dat is het mooie van switchjes ;)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:48
fredroos Gebruiker

@ Expert: Deze set wil ik voor mijn zoon bestellen. Ik heb de vorige aanbieding via iBood gekocht en bij mij werkt alles prima. Ik heb een vraag: hier wordt gesproken van de set AC3600.

Ik heb toen (ongeveer 1 maand geleden) de set AC 3900 gekregen.

Wat is het verschil tussen de AC 3600 en Ac 3900? De spes lijken mij hetzelfde. Een node heb ik verbonden rechtstreeks op het glasvezelmodem, de andere 2 draadloos met de nodes.

Ook de op ethernet aangesloten switches (2 stuks) werken prima.

Verneem graag van u.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 11:58

Beste fredroos,

De AC3900 set is een AC1300 model en biedt verbindingen van t/m 400Mbpsop 2.4GHz en 867 Mbps op 5GHz aan. De AC3600 set is en AC1200 model. Op 5GHz biedt hij dezelfde 867Mbps aan maar op 2.4GHz maar 300Mbps i.p.v. 400. Verder zijn alle specificaties gelijk

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:05
Luuccuul Gebruiker

Hoeveel clients kan deze set gelijktijdig aan?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 12:28

beste Luuccuul,

t/m 40/50 clients per node zou geen probleem moeten zijn. Maar hoeveel verkeer de clients sturen en ontvange is veel belangrijker dan de aantal.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 13:34
fredroos Gebruiker

@expert: Dank voor de uitleg. Toch nog een vraag: maken die 100Mbps op de 2,4Ghz veel verschil of merk je in de praktijk daar niets van?

Alvast weer dank voor de uitleg.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 14:51

Ik zou niet verwachten dat het in de praktijk een groot verschil maakt. Om de 400Mbps te krijgen moet de client 256 QAM ondersteunen, en dat doen ze niet allemaal. Clientapparaten die alleen maar 64QAM op 2.4GHz ondersteunen zullen bij 300Mbps blijven verbinden

Beantwoorden

8 maart 2019 om 14:53
fredroos Gebruiker

Hartelijk dank. Ik ga bestellen.

Met vriendelijke groet,

Fred

Beantwoorden

8 maart 2019 om 14:39
dhelios Gebruiker

@Linksys Expert

Ik heb naar elke verdieping UTP kabel getrokken, vanaf mijn Ziggo modem. Wat is de beste manier om de Velop op te zetten? De parent aansluiten op het Ziggo modem, en dan de rest van de nodes ook op het modem?

Of de parent op het modem en de volgende node op de LAN aansluiting van de parent? En dan weer de volgende node op de LAN aansluiting van vorige node?

Moet ik nog iets instellen bij het Ziggo modem, ik lees wel/geen bridge modus etc. Hoor graag, alvast dank.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:02

beste dhelios,

de beste manier is: Parent aansluiten op de Ziggo modem, 2de poort van parent aansluiten op een Gigabit switch, en dan de 2de en 3de nodes op de switch aansluiten.

Mocht dat vanwege bekabeling of zo niet haalbaar zijn dan kunt u uiteraard de 2de node met de parent verbinden en de 3de node met de 2de.

Ik zou wel aanraden dat u het ziggo modem in Bridge modus zet, maar het is niet vereist.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:24
dhelios Gebruiker

@Linksys Expert

Merci! En de switch sluit ik aan op….  De parent of op het Ziggo modem?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:25
dhelios Gebruiker

Op de parent, ik las te snel. Bedankt!

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:12
LennyLollig Gebruiker

@Linksys Expert

Ik ben zo even door de comments aan het lezen en zag dat deze mesh points via wifi met elkaar communiceren. Nu ben ik thuis bezig om wat apparaten “smart” te maken en kom ik veel tegen over Z-wave of ZigBee communicatie, is dat bij deze ook van toepassing of is het “standaard” wifi?

In betrekking tot dat misschien sommige van mijn smart plugs dan wel of niet mee kunnen verbinden zonder bridge (neem aan dat ze dan gewoon wifi zijn) (moet ze nog wel aanschaffen).

Complete wifi dekking maar alles dan natuurlijk stuk makkelijker

Beantwoorden

8 maart 2019 om 18:16

Beste LennyLollig,

Deze apparaten zijn idd puur Wi-Fi, geen Zigbee or Z-Wave. Als u Zigbee/Z-Wave gebaseerde smart home apparatuur koopt, wordt het meestal met een Wi-Fi of Ethernet brug geleverd (of wordt er iig ook een hub/brug te koop aangeboden) zodat het met het netwerk kan communiceren

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:23
Tim.de.w Gebruiker

@Linksys Expert Wordt IPTV door de Linksys Velop ondersteund? Ik lees vaker dat er issues zijn mbt Mesh en IPTV/Multicast.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 18:24

IPTV die afhankelijk is van het bridgen van een bepaalde VLAN door de mesh heen tot een specifieke poort op een van de nodes zal niet werken. IPTV die gewoon vie IGMP gaat hoort wel te werken.

Als uw IPTV via VLAN gaat dan kunt u uw TV kastje beter met de bestaande router van uw internetaanbieder verbonden laten staan.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:24
Focus-xp Gebruiker

Goedemiddag,

Kan ik tussen de 1ste en 2de node ook een switch tussen zetten. Dus 1ste node in de woonkamer en dan met de kabel naar de meterkast waar de switch staat en dan via de switch naar de 1ste verdieping?

En waarop sluit je de 3de node aan? Rechtstreeks op de 1ste of lus je hem weer door op de 2de?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 18:21

In principe wel, alleen de verbinding vanaf de eerste node naar de breedband modem toe moet wel direct zijn en mag niet via en switch gaan. Waneer het breedband modem of gateway ook in de meterkast staat, dan zou u twee kabels nodig hebben; eentje van de modem/gateway naar de eerste node, en een tweede van de tweede poort van de eerste node terug naar de switch in de meterkast. De 2de en 3de nodes kunnen in dat geval allebij direct met de switch verbonden zijn. 3de node hoeft niet door de 2de node te worden doorgelust

Beantwoorden

8 maart 2019 om 19:52
Focus-xp Gebruiker

Bedankt voor de uitleg!

Dus als ik het goed begrijp kan de 3de node met behulp van de switch op de 1ste aangesloten worden.

Gok gewaagt en gekocht. Nu 2 maal een TP-Link Archer C3200 voor beneden en zolder maar werkt verre van perfect. Heel benieuwd of dit wel gaat werken

Beantwoorden

8 maart 2019 om 15:54
Senna007 Gebruiker

Pas op met dat mesh verhaal, lees je vooraf goed in.

Als je bekabeld aansluit en je modem niet in bridge modus zet dan worden het gewoon accesapoints en mis je enkele opties

Je kan ook niet zomaar een switch in je netwerk gebruiken omdat backhaul dan niet werkt en je WiFi gaat storen.

Als de nodes te dicht bij elkaar staan switchs je device niet automatisch naar de dichtstbijzijnde node

Beantwoorden

8 maart 2019 om 21:09
JazzySOB Gebruiker

Volgens mij maakt het voor de nodes onderling niet uit of er een switch tussenzit. Alleen tussen het modem (in bridgemodus) en de eerste node (parent) mag natuurlijk geen switch zitten omdat het modem maar één IP adres uitgeeft aan de eerste node die het weer via DHCP verdeelt (routerfunctie). Dus een eventuele switch mag pas na de eerste node worden aangesloten.

Beantwoorden

8 maart 2019 om 18:15
LooijH Gebruiker

Vanochtend besteld, krijg ik vanmiddag een mailtje binnen met een code voor gratis verzending! Is dit nog te regelen op een of andere manier?

Beantwoorden

8 maart 2019 om 21:16
JazzySOB Gebruiker

Ik zit er ook aan te denken deze set te bestellen maar heb geen mailtje met een code ontvangen.

Wat moet je doen om die te krijgen? ;)

Beantwoorden

8 maart 2019 om 21:47
JazzySOB Gebruiker

Heb hem al gevonden ;)

Zonet besteld. Hele mooie aanbieding deze keer!

Beantwoorden

9 maart 2019 om 12:20
Moderator Jelle Moderator

Goedemiddag LooijH,

Helaas lees ik je bericht nu pas (Druk druk druk) je had de bestelling kunnen annuleren en dan opnieuw kunnen bestellen. Helaas is dat nu een beetje mosterd na de maaltijd.

Misschien kun je de gratis verzendcode voor een ander product gebruiken.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.