19 oktober 2018 om 00:00
iBOOD

Devolo GigaGate Starter Kit | Wifi Bridge

Product expert aanwezig

Devolo GigaGate Starter Kit

Met de Devolo GigaGate Starter Kit geniet jij door het hele huis, waar je ook bent, van razendsnel en betrouwbaar internet. Downloaden, gamen, streamen: het kan allemaal.

Specificaties

Merk: Devolo
Type: GigaGate Starter Kit
Garantie: 2 jaar

• Snelheden tot 2 Gbit/s
  • Overal snel internet
  • Bereik tot 300 m

Technische gegevens

• Standaarden: IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3ab, IEEE 802.3x, IEEE 802.11 a, b, g, n, ac (2.4 / 5 GHz concurrent); Auto MDI/X
  • Transmissiesnelheid: Wi-Fi 1733 (mbps, 4x4 MIMO/ 5 GHz), Wi-Fi 300 (mbps, 2x2 MIMO/ 2,4 GHz); Ethernet 10/100 (mbps), Ethernet 10/100/1000 (mbps)
  • Modulatie • Carrier: Wi-Fi OFDM (IEEE 802.11a, g, n, ac)
  • Bereik (in m): Wi-Fi: 300
  • Veiligheid WPA/WPA2
  • LED: Link; Power (on/off); ETH (link/activity); WiFi
  • Toets: Pairing; WPS
  • Stopcontact • Stekker • Landen: (geen) • Type C (CEEE 7/16) • (EU)
  • Toestelaansluiting: 5 x Ethernet RJ45
  • Opgenomen vermogen: Maximaal W/A: 2A
  • Spanningsvoorziening extern; 12 V DC
  • Temperatuur (Opslag • Gebruik): -25°C tot 70°C • 0°C tot 40°C
  • Afmetingen (in mm, zonder stekker): 150 x 140 x 30
  • Omgevingsvoorwaarden: 10-90% Luchtvochtigheid (niet condenserend)
  • Certificatie: CE Class B (EU, CH, NO) 

Verpakkingsinhoud 

• 1x Devolo GigaGate BASE
  • 1x Devolo GigaGate SATELLITE
  • 1x Installatiehandleiding
  • 2x Ethernetkabel
  • 2x Stroomkabel

Product expert aanwezig

Vandaag is er een officiële Product Expert aanwezig op het forum. De Product Expert is een afgevaardigde van het merk. De Expert is beschikbaar Van 08:00 tot 09:00, van 13:00 tot 14:00 en van 16:00 tot 17:00 op het forum om je vragen te beantwoorden.

De Product Expert is herkenbaar door zijn unieke forum status: @Devolo Expert

Wil je meer weten over de specificaties van het product, of ben je benieuwd of het product werkt in combinatie met andere producten die je al thuis hebt? Je kunt al je vragen aan de officiële Product Expert stellen. Omschrijf je vraag zo nauwkeurig mogelijk, als er teveel vragen zijn worden enkel de meest interessante en relevante vragen beantwoord.

Niet vergeten — tijdens de product expert sessie, kun je aanbieding gerelateerde vragen stellen. Om de discussie zo transparant en "on topic" te houden worden alleen vragen over het product zelf beantwoord.
Let op: aan gesprekken met de Product Expert kunnen geen rechten ontleend worden.

19 oktober 2018 om 00:51
harric Gebruiker

Komen de satellietstations nu of later ook in de aanbieding? Ik heb er twee nodig.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 01:00
elianmars Gebruiker

Ik was daar ook al naar aan het kijken. Normale prijs van zo’n extra satteliet is ca 120 euro. Je zou dan beter gewoon twee van deze sets kunnen bestellen….

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 07:02
Roaringeagle Gebruiker

Idem: ik was tevreden van het starterskitje en heb gewoon een 2e bijgekocht… base van 2e kitje ligt als spare in de originele doos nu.  Ik moet trouwens zeggen dat het bij mij thuis zeer goed werkt… enkel de wifi vanaf de satellites had nog wat beter/sterker gemogen; nuja, op <deze> PC hier haal ik nu net geen 100Mbit op speedtest, dus voor te internetten ruimschoots voldoende en wat voor een 2.4GHz wifi te verwachten is; tussen de stations onderling haal ik 1Gbps, dus toch wel goed.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 07:57
Moderator Niek Moderator

Goedemorgen harric,

Helaas weten wij niet welke deals er gaan komen, maar je kunt altijd de inkopers tippen om de kans te vergroten. Voor het tip iBOOD forum klik hier.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 07:51
mrovers Gebruiker

Lijkt me een mooi apparaat. Hopen dat de losse satelliet stations binnenkort ook in de aanbieding komen. Eerst maar eens een goed testen :)

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 07:59
Pinocan Gebruiker

Wat is het verschil tussen dit systeem en een mesh systeem (bijv google wifi). Met welke haal je hogere snelheden?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 08:08
mrovers Gebruiker

Mesh systeem is meer ge-end op WiFi… Dit systeem zorgt ervoor dat je een aantal bekabelde devices kunt aansluiten met hoge snelheid (sneller dan de wifi kan).

Dus twee zeker verschillende doeleinden.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:00
Moderator Jelle Moderator

Dank voor het antwoord mrovers.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:13
Pinocan Gebruiker

Zijn de wifi snelheid en bereik wel in lijn met een mesh systeem?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 14:01
Official Product Expert Devolo Expert Official Product Expert

Beste Pinocan,

Dit is niet een-op-een te vergelijken en hangt af van naar welke toepassing je zoekt.

De Gigagate is een WiFi bridge systeem en ontworpen om een snelle draadloze point-to-point verbinding op te zetten in huis via 802.11 ac. Als extra functie is het mogelijk om een 802.11n access point in te stellen.

De manier waarop een Mesh systeem verbindingen opzet is vergelijkbaar, maar bieden de sattelieten vaak ook 802.11 AC accesspoint en communiceren satellieten onderling. De toepassing is dus net even anders.

Met vriendelijke groeten,

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 08:12
roberttops Gebruiker

Bij plaatsing is er dus sprake van 1 doorlopend WiFi netwerk? Of zijn er meerdere netwerken waardoor je bijv. het netwerk nog moet wisselen in de instellingen van je telefoon? Dus heb ik straks thuis-beneden en thuis-boven als Ssid en moet ik handmatig wisselen of is er 1 netwerk?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 08:24

Goedemorgen roberttops,

Standaard heeft de Gigagate satelliet zijn eigen SSID en dus zijn eigen netwerk. Wanneer je liever 1 SSID in je huis hebt, dan is dit na de installatie makkelijk in te stellen door middel van de ingebouwde WiFi clone functie. Hiermee kun je de SSID van je router synchroniseren en overnemen op de satelliet.

Met vriendelijke groet,

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 08:36
Voodoo077 Gebruiker

En net dit lukt mij niet … Zou je eens kunnen ergens duidelijk uitleggen hoed dit moet? Al x aantal keren geprobeerd en steeds als ik iets aanpas eraan dan is deze ontoegankelijk en dien ik weer te resetten dus in huidige vorm onbruikbaar voor mij en miskoop

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 08:44

Beste Voodoo077,

Voor ondersteuning tijdens installatie en configuratie kun je contact opnemen met de support afdeling van devolo. Dit kan ook telefonisch. Via onderstaande link vind je de manieren om ze te bereiken. Ik hoop dat dit je verder helpt.

https://www.devolo.nl/support.html

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:01
cokonut Gebruiker

Ik heb deze vorige keer meegepakt ter verganging van het wifi signaal van de bagger router van Ziggo, in de woonkamer hadden we matig wifi hadden en boven was drama en op zolder al helemaal niks.

Ik moet zeggen, ben er erg hier tevreden over, de 5GHz verbinding tussen het basisstation en de sateliet is goed. Het wifi ‘netwerk’ signaal van de sateliet is sterk, op de 1e verdieping hebben we in alle ruimtes max wifi streepjes en op de zolder door 2 betonnen vloeren maar 1 streepje minder.

Even voor de duidelijkheid: de 5Ghz is alleen voor de verbinding tussen basisstation en sateliet. Het wifi ‘netwerk’ wat de sateliet uitzend is alleen 2.4Ghz.
Op de sateliet zit 1x GB LAN + 4x 100Mbit. Mijn internet verbinding is max 200Mbit en ik kan als ik de pc aansluit op de 1Gb poort de volledige bandbreedte benutten.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:22

Beste cokonut,

Bedankt voor je feedback en geboden hulp aan de mede forum bezoekers. Fijn om te lezen dat je een tevreden gebruiker bent!

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:13
eugov Gebruiker

Kan ik als ik deze aansluit op mijn ziggo modem ook nog de lan poorten van mijn ziggo modem gebruiken?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:37
mrovers Gebruiker

Uiteraard. Je sluit de ‘zender’ aan op één van je LAN poorten van de Ziggo modem. De andere kun je ook blijven gebruiken.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:57

Dank je wel voor je antwoord mrovers.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:19
moontjejc Gebruiker

Beste,

zend het basis station ook een wifi signaal uit? of slechts een signaal naar de satelliet?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 11:09
cokonut Gebruiker

voor zover ik weet alleen een dedicated signaal naar de sateliet

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:06
blackfin Gebruiker

Enkel een signaal naar de satelliet. De satelliet heeft een 802.11n acces point ingebouwd.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:01

Beste moontjejc,

Zie ook de antwoorden van cokonut en blackfin. Deze zijn juist.

Even anders geformuleerd:

het basisstation zend een 5GHz draadloos signaal naar iedere satelliet die erop wordt aangesloten. Iedere satelliet kan vervolgens als wifi toegangspunt worden gebruikt en een satelliet creeert een wifi signaal op 2,4 Ghz.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 09:41
um Gebruiker

Beste,

wat is het verschil tussen deze set en Devolo GigaGate – Multiroom Wifi Systeem – Starter Kit?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:05
blackfin Gebruiker

Deze set is bedoelt als draadloze netwerk bridge voor een ethernet verbinding. Als ‘extra’ zit er een 802.11n acces point ingebouwd.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:42

Beste Um,

Bedoel je met Multiroom Wifi Systeem – starter kit een Mesh systeem zoals bijv. Google WiFi?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 16:41
um Gebruiker
19 oktober 2018 om 16:42
um Gebruiker

dank je wel.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 17:04

Beste Um,

Onze forum collega blackfin heeft al een antwoord gegeven. Een ander verschil wat ik hier nog aan kan toevoegen is dat je met zo´n systeem als Google WiFi in feite een nieuwe router ter vervanging van installeert. De Gigagate sluit je aan op je bestaande router. Ik hoop dat dit het een en ander nog duidelijker maakt.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 10:34
Jooty Gebruiker

Kan je deze verkrijgen in het wit.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:02
blackfin Gebruiker
19 oktober 2018 om 13:05

Beste Jooty,

Zie ook het antwoord van blackfin. De Gigagate is alleen in het zwart verkrijgbaar.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 10:50
blackfin Gebruiker

Vorige keer dit setje besteld om ethernet op zolder te krijgen zonder een kabel naar boven te hoeven trekken. Door twee betonnen vloeren haal ik een snelheid van 150Mbit/s
Door 1 betonnen vloer een snelheid van 860Mbit/s. Ben er zeer tevreden over :)

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:03

Beste blackfin,

Bedankt voor je feedback en geboden hulp aan de mede forum bezoekers. Fijn om te lezen dat je een tevreden gebruiker bent!

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 10:54
jwft Gebruiker

beste Ibood,

Ik gebruik nu voor mijn KPN hun devolo powerlinekit. Dit is niet 100% stabiel

Kan deze set gebruikt worden voor het aansluiten van een tweede tvkastje van KPN?

Alvast bedankt en groet,

JW

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 11:55
blackfin Gebruiker

Natuurlijk kan dat, de beschikbare bandbreedte is echter variabel. 

Ik heb zelf voor deze oplossing gekozen omdat PLC heel erg in kwaliteit kan variëren, van full speed tot slechts enkele Mbit/s. Mijn ervaring met dit product is dat ik door twee gewapende  betonvloeren heen over een afstand van 10 meter alsnog boven de 150Mbit/s uit kwam. Meer dan voldoende voor IPTV.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 16:38

Dank voor het antwoord blackfin.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 17:11
jwft Gebruiker

Hoi Blackfin,

heb jij ook KPN iTV en die geconnect met deze devolo set? KPN geeft zelf aan dat wifi niet kan voor ITV.

thanks en groet,

JW

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 18:00

Beste jwft,

Bedoel iTV vvia Smart Tv en / of de KPN box? Voor de beste prestaties kun je altijd beter je smart tv en KPN box gewoon bekabelen. De Satelliet heeft genoeg aansluitingen om dit te doen.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 18:19
jwft Gebruiker

Dag Devolo,

Ik begrijp dat ik de Itv box moet bekabelen maar wordt dit door KPN iTV ondersteund:

1) KPNexperia bedraad gekoppeld met devolo base

2) base via wifi naar devolo satellite

3) satellite bekabeld met tvkastje van KPN

Ik vraag dit omdat het met een ‘gewone’ repeater niet werkt.

Groet,

JW

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 19:03

Beste JW,

Bedankt voor de heldere toelichting. Nu bergijp ik de vraagstelling.

Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit werkt aangezien ik zelf ook KPN heb thuis en de Gigagate gebruik voor televisie. Ik moet hierbij wel zeggen dat het om mijn televisie in de woonkamer gaat en niet die in de slaapkamer. Voor die laatste gebruik ik powerlines. Sorry voor het cliche “ik gebruik hem zelf ook” verhaal, maar het is waar.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 11:27
PJHermans Gebruiker

Ik heb nu al een deftige (ook via iBood gekochte) dual band WiFi router die ik gebruik ipv de standaard wifi functie op mijn Scarlet modem. Ik heb maar op één plaats een probleem en dat is mijn smart TV op de eerste verdieping waar het signaal dat van Netflix via wifi binnenkomt soms niet sterk genoeg is. Soms twijfel ik of de wifi verbinding van de TV wel het probleem is en niet de verbinding met Scarlet maar op andere devices zie ik niet direct grote problemen.
Een gewone Devolo over het elektriciteitsnetwerk doet het nog minder goed (oude woning).

Mijn vraag: is dit apparaat aanschaffen enkel voor die TV niet wat overkill? (extra stroomverbruik van deze twee apparaten, nog meer extra wifi kanalen door de lucht)
Zou een goedkopere WiFi repeater niet al voldoende zijn?

bedankt voor jullie feedback!

Pieter Jan

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:00
blackfin Gebruiker

Tja, de optie die het minste energie kost is gewoon de aanleg van een ethernet kabel tussen de router en de TV. 

Je kan er eventueel voor kiezen de apparatuur uit te zetten zodra je geen TV meer kijkt. Ik zet netwerk apparatuur uit zodra ik deze niet gebruik.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 16:39

En ook hier bedankt voor je antwoord blackfin.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:18
janvanek Gebruiker

Even voor de duidelijkheid. De verbinding dus het basisstation en de satelliet  is een 5GHz verbinding maar de satelliet (bv op zolder) zend enkel 2.4GHz uit ?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 12:54

Beste janvanek,

Dat klopt inderdaad.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:23
ad_vos Gebruiker

Vraagje, nu heb ik de dlan 1200+ en de dlan 1200+ wifi ac en de dlan 550 wifi. werkt dit met de Devolo Gigagate starters kit?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 13:37

Beste ad_vos,

Je kunt deze Gigagate set probleemloos naast het al aanwezige powerline systeem gebruiken. Let hierbij op dat de Gigagate geen gebruik maakt van powerline technologie. De systemen zullen dus niet met elkaar communiceren. Je dient de basisset net als de basisset van je powerlinesysteem aan te sluiten op de router. Eventueel kan de basisset door middel van een powerline set in de woning worden verbonden met de router. Dit is handig mocht je de basisset liever een centrale plaats willen geven bij je thuis.

Als WiFi accesspoint is het tevens mogelijk om beiden te gebruiken door ze te configureren met dezelfde SSID als de router. Dit kan door middel van de wifi clone functie die zowel op de powerlines en Gigagate satellieten wordt aangeboden.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 14:11
ingrid030 Gebruiker

hallo,

mijn huidige wifi router  die ik gebruik voor laptop en op de eertse verdieping waar mijn zoon dat signaal meepakt voor het gamen valt vaak uit. deze koop klinkt goed.

nu is het wachtwoord van de wifi omdat anders de hele buurt er op gaat beveilgd met een wacht woord. hoe gaat het nu in zijn werk, het lijkt mij niet dat je de ene loskoppelt en de ander zomaar aansluit en het werkt? is dit te doen voor een leek? ook op deze komt een naam te staan en komt er een wachtwoord op

bedankt

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 14:37

Beste ingrid030,

De Gigagate set sluit je met het basisstation aan op de wifi router. Hij vervangt de router dus niet! De installatie is eenvoudig en is in principe te doen ook voor iemand met geringe kennis. Je hoeft niets in te stellen, de verbinding tussen basisstation komt automatisch tot stand. Het is natuurlijk misschien handig om hulp te vragen aan iemand. Twee paar ogen zien altijd meer dan een paar.

Over het Wifi netwerk en de beveiliging: er komt wel standaard een nieuwe wifi netwerk in huis. Inloggegevens en wachtwoord hiervoor worden meegeleverd. Het is mogelijk om dit aan te passen. Optioneel is het ook mogelijk om het bestaande netwerk van de router te kopieren naar de satteliet.

Indien je toch hulp zou willen van devolo zelf dan is de devolo helpdesk beschikbaar. Deze is ook telefonisch te bereiken.

De contact gegevens vind je hier:

https://www.devolo.nl/support.html

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 15:22
Jooty Gebruiker

Beste,

Geeft het basisstation ook WiFi uit, voor een betere ontvangst.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 15:44

Beste Jooty,

Het basisstation zendt enkel een draadloos signaal van het basisstation naar de satelliet en is geen Wifi toegangspunt.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 18:47
Dutchy1st Gebruiker

Kan het basisstation mijn Cisco switch vervangen om daar dan mijn mediaspeler, receiver en tv aan te koppelen via de rj45 poorten?

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 19:13

Beste Dutchy1st,

Alleen de satelliet kan als switch fungeren. Het basisstation heeft maar een poort welke je met de router verbindt. De satelliet heeft 5 poorten, waarvan 1 gigabit LAN, voor het aansluiten van de apparaten die je noemt.

Eerlijkheidshalve: als je switch nu al via een kabel aan de router zit en je zou enkel de satelliet nodig hebben, is dit een redelijk dure oplossing voor iets wat waarschijnlijk gewoon werkt. Tenzij je dit wilt doen om een andere reden zoals bijv. uiterlijk.

Ik hoop in ieder geval dat ik je vraag heb beantwoord.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 20:21
MKokkie Gebruiker

Beste of allen, Ik woon op het platteland, nog maar ADSL en mijn wifi connectie is om te huilen, terwijl ik maar in een houten chalet woon of zelfs naast de modem zit. o.a. heb ik een veel betere wifi ontvangst nodig voor mijn wifi doorbel zo’n 30 meter verder. Zal dit item mij uit mijn lijden kunnen brengen????

Beantwoorden

20 oktober 2018 om 09:53

Helaas heeft de expert hier geen antwoord op gegeven MKokkie en is de aanbieding nu voorbij.

Excuses voor het ongemak.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

22 oktober 2018 om 09:18

Beste Jelle,

Er is wel een antwoord gegeven.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 20:29
MKokkie Gebruiker

leiden(?)

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 22:05

Beste MKokkie,

Hopenlijk komt er in de nabije toekomst breedband beschikbaar. Misschien dat de provider nog een oplossing weet of heeft en anders wellicht het proberen waard.

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 22:23
MKokkie Gebruiker

Geen antwoord geen aankoop van bijna 100 EUR.

Bedankt IBOOD (en gebruikers)

Beantwoorden

19 oktober 2018 om 22:50
Moderator Paul Moderator

De Expert heeft je vraag reeds beantwoord. Zie hierboven. Zonder een bruikbaar signaal werkt zelfs de beste modem of router niet, helaas.

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.