4 oktober 2018 om 00:00
iBOOD

First Alert Digitale Koolmonoxide Melder

First Alert Koolmonoxide Melder

Laat je veiligheid niet over aan het lot en scoor deze First Alert koolmonoxidemelder!

Specificaties

Merk: First Alert
Type: Koolmonoxidemelder (CO-FA-9D-BNLR)
Garantie: 2 jaar via iBOOD, 7 jaar op de lithiumbatterij via First Alert

• Batterijduur van 7 jaar
  • Weergeeft concentratie in PPM
  • Werkt eveneens als thermometer

Detectie & voeding

• Detectiemethode: elektrochemische sensor
  • Voeding: Ingebouwde lithiumbatterij (3 V)
  • Levensduur batterij: minstens 7 jaar

Alarm

• Vervangingssignaal: 30 dagen / 45 sec. signaal
  • Alarmsignaal: 85 dB op 1 m / rode ledlamp knippert
  • Ledlamp: normale werking 1x 45 sec.

Gebruik

• Test: sensor, batterij, piezo-elektronische gedeelte
  • Temperatuurbereik: -10ºC - 40ºC
  • Relatieve luchtvochtigheid: 30% - 90% RV

Fysieke eigenschappen

• Afmetingen: 125 x 74 x 40 mm
  • Gewicht: 103 gr (excl. batterij)

Certificaties

• EN 50291-1:2010
  • EN 50291-2:2010
  • KM551504, CE
4 oktober 2018 om 00:11
Alfa146 Gebruiker

https://www.brandveilig.com/nieuws/meer-kans-op-woningbrand-bij-jonge-ouders-55937

Goed om even bij stil te staan wat de risico's van brand en koolmonixide zijn deze weken! 

https://www.brandpreventieweek.nl/

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 00:12
tang Gebruiker

Lithium batterij ingebouwd. Is deze vervangbaar? Of is hij ingebouwd omdat einde batterij ook einde levensduur apparaat is?

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 00:30
Arjan P Gebruiker

Op de foto van de verpakking zie ik ‘Levensduur 7 jaar’, en dat is ook meestal de levensduur van de sensor. Na 7 jaar het hele apparaat vervangen dus.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:16
Moderator Jelle Moderator

Bedankt voor het antwoord Arjen P.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 00:27
mwebber Gebruiker

Weet niet of linkjes op t forum mogen, maar bij Ibood wel t goedkoopste volgens shopping, prima prijs zo dus:

https://www.google.nl/search?q=first+alert+co-9d&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=0ahUKEwinrMLqyOfdAhVRJlAKHQB_DkcQ_AUICigB&biw=2133&bih=1076&dpr=0.9

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:17

Goedemorgen mwebber,

Linkjes mogen alleen als het om precies hetzelfde product gaat.

In dit geval mag de link dus blijven staan.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 05:09
TheAnd Gebruiker

Waar moeten deze opgehangen worden in een huis? Boven, beneden, keuken of waardanook?

Gratis verzenden zou bij ditcsoort producten netjes sraan bij ibood….

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:19

Goedemorgen The And,

Helaas zijn de meningen daarover verdeeld. Ik heb op advies van mijn cvmonteur er 1 bij mijn cv gekregen en ik heb er zelf 1 hoog in in mijn woonkamer hangen. Daarvan kreeg ik de opmerking dat ze beter laag konden hangen.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:35
bbmedia Gebruiker

Dat ligt er net aan waar je hem wilt ophangen. 
Voorheen werd vaak gezegd dat je een koolmonoxide melder laag moet ophangen omdat koolmonoxide daalt. Daar komen de experts de laatste jaren toch op terug. Koolmonoxide beweegt namelijk mee omhoog met warme lucht en gaat, als er geen beweging of warme lucht is, weer dalen.
In alle leefruimten kun je de melder dus hoog monteren. 
Ook in je CV-ruimte kun je hem hoog monteren omdat de CV voldoende warme lucht veroorzaakt en daarmee de koolmonoxide naar boven laat bewegen.

Wil je hem op de slaapkamer bevestigen dan is het advies wat ik kreeg om hem op je nachtkastje te leggen, dan zit de melder op ongeveer dezelfde hoogte als je mond/neus.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 11:06
Moderator Bas iBOOD Moderator

Bij de installatie van een koolmonoxidemelder een kamer met een op brandstof werkend apparaat kun je dit document (klik) aanhouden. Bij de installatie van een koolmonoxidemelder in een kamer zonder op brandstof werkend apparaat kun je dit document (klik) raadplegen.

Meer informatie vind je ook op de website van de Brandweer.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 05:59
Mordegai Gebruiker

Wat is de productiedatum van de melder? Als deze verleden jaar zijn geproduceerd, dan is het apparaat nog maar 6 jaar

veilig te gebruiken volgens de Consumentenbond.

Volgens dezelfde Consumentenbond voldoet dit type ( co-fa-9d-BNLR) niet volledig aan de norm door het ontbreken van deze houdbaarheidssticker op het apparaat, maar functioneert deze verder wel correct (zie link).

https://www.google.nl/amp/s/www.consumentenbond.nl/cv-ketel/koolmonoxide%3famp=true

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 06:37
RoOoYtJuH Gebruiker

Dat staat er niet. De handleiding kan ook onvolledig zijn. Ze zeggen letterlijk een kopje later dat deze koolmonoxide melders veilig zijn en dat ze aanraden er meerdere te kopen.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 07:23
Bwian Gebruiker

Dat betreft een ander type van First Alert. Als je goed naar de type nrs kijkt dan zie je dat het iBood type idd niet volledig aan de norm voldoet. Dit is wat er letterlijk staat over dit type:

Voldoet niet volledig aan de norm

Bij de melders van Smartwares RM370, Fire Angel CO-9D-BNLT, First Alert CO-FA-9D-BNLR en Flamingo FA370 ontbreken verplichte etiketten op het apparaat en/of is de handleiding niet helemaal volledig. Ze functioneren verder correct; heb je al een of meer van deze melders in huis, dan kunnen die blijven hangen.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 09:35
Mordegai Gebruiker

Bedankt voor de correctie????

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 09:38
Mordegai Gebruiker

Die 4 vraagtekens zijn een thumb up. Blijkbaar wordt deze omgezet naar leestekens.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 12:11

Emoticons werken helaas niet op dit forum. Het is hier nog old school als in :-) of ;-)

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 12:12

Ik heb antwoord op je 1e vraag:

Deze batch is van november 2017  / januari  2018, de garantie gaat pas in bij activatie van de batterij.

Omdat deze melder een lithium ingebouwde batterij heeft, heeft een later activatie dus geen invloed op de sensor melder.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

18 oktober 2018 om 12:19
tomvandevoorde Gebruiker

Dit klopt niet helemaal.

Bij het activeren van de batterij kreeg ik al een melding dat de batterij leeg was en het contrast van het scherm was zeer zwak waardoor de tekst bijna onleesbaar was. Ik besloot dus beroep te doen op de garantie van het toestel. Na het indienen van een serviceverzoek bij iBood kreeg ik een email terug waar in stond dat ik de fabrikant moest contacteren via de gegevens in de bijlage. In de bijlage zat een PDF met daarin de tekst dat ik de klantendienst van iBood moet contacteren en dat het niet mogelijk was om het product op deze manier te melden.

De latere activatie heeft dus wel een invloed. Voor de garantie wijst iBood blijkbaar naar de fabrikant en de fabrikant wijst naar iBood.

Beantwoorden

18 oktober 2018 om 17:38
Moderator Paul Moderator

Jouw bericht zal ik doorgeven aan de klantenservice, zodat je niet van het kastje naar de muur gestuurd zult worden.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:05
bonpa Gebruiker

Waar en hoe bevestigen? Dicht bij de verwarmingsketel? Boren? Lijmen?

Edited by: Bas iBOOD
Uit privacy overwegingen heb ik je e-mailadres verwijderd.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:24

Goedemorgen bonpa,

Dicht bij de cv is wel aan te raden.

Het ophangsysteem ga ik even navragen.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 11:18
Moderator Bas iBOOD Moderator

Bij de installatie van een koolmonoxidemelder een kamer met een op brandstof werkend apparaat kun je dit document (klik) aanhouden. Bij de installatie van een koolmonoxidemelder in een kamer zonder op brandstof werkend apparaat kun je dit document (klik) raadplegen.

Meer informatie vind je ook op de website van de Brandweer.

Wij adviseren altijd om koolmonoxidemelders te monteren met de bijgeleverde schroeven, want montagekit / magneto links hebben een negatieve invloed op de werking van de koolmonoxidesensor.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 08:50
SnelDanny Gebruiker

Welke is de fabricage datum?

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 09:26

Goedemorgen SnelDanny,

Ik heb je vraag even doorgestuurd.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 12:14

Beste SnelDanny:

Deze batch is van november 2017  / januari  2018, de garantie gaat pas in bij activatie van de batterij.

Omdat deze melder een lithium ingebouwde batterij heeft, heeft een later activatie dus geen invloed op de sensor melder.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 09:06
bartuitrhenen Gebruiker

Garantie: 2 jaar via iBOOD, 7 jaar op de lithiumbatterij via First Alert.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 09:33
Jerzy86 Gebruiker
4 oktober 2018 om 09:42
PurpleRhino Gebruiker

6€ verzending op een apparaatje van nog geen 20€ is wel véél… goed dat ik dringend eentje nodig heb of ik zou de tijd nemen elders te gaan… er moet echt iets gedaan worden aan die verzendingskosten bij goedkope producten… je betaald meer dan 25% aan verzendkosten waardoor de meeste afhaken…

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 13:15
peter.s Gebruiker

Ik zou hem inderdaad ook ergens anders bestellen. Bij bol.com is verzending namelijk wel gratis. Je betaald dan wel een tientje meer voor het apparaat, maar toch…

Ik denk dat Ibood de meest eerlijke methode gevonden heeft. Je betaalt namelijk gewoon per zending, of je nou 1, 5 of 20 producten koopt. Bij anderen betaal je per product voor die “gratis” verzending.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 18:51
jbverschoor Gebruiker

En je hebt het de volgende dag. 

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 19:57
Moderator Niek Moderator

Goedenavond,

Je betaalt uiteindelijk overal de verzendkosten, maar iBOOD heeft ervoor gekozen hier transparant over te zijn. Mocht je de deal ergens anders inclusief verzendkosten goedkoper vinden, dan mag je dit altijd met een link op het forum plaatsen.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 10:14
snip11 Gebruiker

De Nederlandese Voedsel & Waren Autoriteit heeft over deze melder eveneens gesteld dat er een veiligheidsrisico is door ontbrekende verplichte veiligheidsstickers.

https://www.inspectieresultaten.nvwa.nl/node/55074225/55074225/55074225?sort_bef_combine=weight+DESC

Niet duidelijk is of de batch die Ibood aanbiedt inmiddels wel de veiligheidsstickers bevat. Het zou fijn zijn als de Ibood moderator hierover iets kan zeggen.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 10:25
Official Product Expert First Alert Expert Official Product Expert

Deze melder heeft nooit een veiligheids risco gehad over de werking van het product, alleen een opmerking dat er geen vermelding  /verwijzing op het product  zelf stond om de gebruiksinstructie (handleiding) te lezen. Bij deze aangeboden melders staat deze verwijzing er keurig op.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 10:18
zeijger Gebruiker

Geschikt voor caravan? Kun je de melder ook los neerleggen (en zo gebruiken tijdens verblijf in caravan en daarna weer thuis gebruiken)?

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 10:28
Official Product Expert First Alert Expert Official Product Expert

Deze melder kan gebruikt worden in een caravan echter daar gelden dezelfde restricties als bij een wooonhuis / gebouw.

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxidemelders/meer-info/plaatsingsadvies-co-melder

Je kunt de melder idd meenemen en daarna weer thuis gebruiken dat is geen probleem.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 15:37
Pollekeu Gebruiker

Ik kan niet bestellen omdat “wij hebben cookies” mijn scherm vult.

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 17:03

Goedemiddag Pollekeu,

Via welke manier probeer je te bestellen en kan je de cookies niet accepteren anders?

Eventueel als je via de site op je mobiel zit zou je de app kunnen proberen en anders via een laptop of pc kunnen proberen.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 18:10
Pollekeu Gebruiker

Ik probeer te bestellen via mijn desktop, maar de gevoelige zones om verder te kunnen zijn bedekt met “wij hebben cookies” en ik kan die ook niet negeren. Ik accepteer geen cookies, nergens, ik heb daar nog nooit een voordeel aan gehad, alleen maar grote nadelen.

Via mijn telefoon kan ik ook niet bestellen, daar krijg ik de melding ” oeps er is iets fout gelopen”

Grtz

Beantwoorden

4 oktober 2018 om 19:37

Beste Pollekeu,

Dat probleem heb ik ook een tijd gehad op mijn telefoon. Kreeg toen als tip om even de cache te legen van de app of om de app compleet te verwijderen.

Hoop dat het alsnog lukt om te bestellen.

Groet,

Jelle

Beantwoorden

Log in om berichten op het forum te kunnen plaatsen. iBOOD is benieuwd naar jouw mening!

Om een bericht te plaatsen in ons forum heb je een forumnaam nodig. Klik op de knop hieronder om een forumnaam te kiezen.