20 februari 2012 om 00:00
iBOOD

Patriot Pyro SE 2,5" Solid State Drive met 120 GB: schokbestendig en ultra snel!

Wanneer je de aan knop ingedrukt hebt komt je PC langzaam tot leven. Er klinken wat piepjes, je hoort het ventilatortje aanslaan en er flikkeren wat lichtjes. Wanneer het BIOS programma is doorlopen zoekt je PC naar een opstartschijf, wat in de meeste gevallen je harde schijf zal zijn. Een klein fluittoontje geeft aan dat ook je harde schijf tot leven is gekomen en op je scherm verschijnt het opstartscherm van Windows. Na enkele veel te lang durende momenten naar het hypnotiserend bewegende balkje gestaard te hebben verschijnt dan eindelijk je bureaublad. Aan de slag! Denk je. Want je harde schijf ratelt nog, en één voor één verschijnen er wat icoontjes in je taakbalk en zie je in je rechter ooghoek enkele ballonnetjes verschijnen die het laden van het een of ander aankondigen. Misschien heb je wel wat opstartprogramma’s ingesteld die nog moeten laden, maar dan is het zover, je kunt echt aan de slag. Kan het nóg langzamer? Je hebt toch niet voor niks een razendsnelle PC gekocht met quadcore processor en ontelbare Gigahertz? Hoe snel je processor ook is, en hoeveel geheugen je systeem ook heeft, de bottleneck van je computer is en blijft de harde schijf. Doordat er bewegende delen in zitten heeft een harde schijf altijd even ‘bedenktijd’ nodig wanneer je een programma wilt opstarten. En dat kan hinderlijk zijn. Zeer hinderlijk zelfs. Want als je MS Office of Adobe Photoshop opstart wil je ook dat MS Office of Adobe Photoshop NU opstart en niet over 15-20 seconden. Wat je nodig hebt is een snelle harde schijf. En niet zomaar een harde schijf, nee, jij hebt een Solid State Drive nodig. Waarom? Omdat een gewone ‘snelle harde schijf’ van 2.5” met 7200 RPM in het beste geval slechts een leessnelheid van 110 MB/s en een schrijfsnelheid van 97 MB/s levert. De Patriot Memory Pyro SE is de perfecte keuze wanneer je op zoek bent naar een upgrade waarna je razendsnelle op​​starttijden en bijna onmiddellijke toegang tot je gegevens hebt. Aangedreven door de nieuwste SandForce® SF-2281 controller en gebruikmakend van de ultra-snelle SATA III 6 Gb/s interface, biedt de Pyro SE de verbeterde prestaties van synchrone NAND waar veeleisende gebruikers en gamers zoals jij om zitten te springen. Om ervoor te zorgen dat de Patriot Memory Pyro SE solide prestaties levert, zijn technologieën zoals TRIM, DuraClass en DuraWrite eveneens opgenomen. Met lees / schrijf snelheden van 500+ MB/s (7200-toeren harde schijf, eat your heart out!), De Pyro SE zal zich zonder moeite door de overdracht van grote bestanden klauwen en maakt zelfs van de meest veeleisende toepassingen een vlotte ervaring!
  • Merk: Patriot
  • Type: Pyro SE
  • Solid State Drive, ultra-snel alternatief voor je harde schijf
  • SandForce SF-2200 SSD-serie controller gecombineerd met een MLC NAND flash voor de beste prestaties, waarde en betrouwbaarheid
  • SATA 6 Gb/s, 3 Gb/s en 1,5 GB/s
  • TRIM-ondersteuning (O/S-afhankelijk)
  • DuraClass™-technologie
  • DuraWrite™ verlengt de duurzaamheid
  • Intelligent Block Management en Wear Leveling
  • Intelligent Read Disturb management
  • Intelligent "Recycling" voor vrije ruimte management (Garbage Collection)
  • RAISE™ (Redundant Array of Independent Silicon Elements)
  • Intelligent Dataretentie optimalisatie
  • Best-in-class ECC-bescherming voor de langste data-opslag en levensduur
  • Voeding / Performance Balancing
  • Thermisch management
  • Native Command Queuing (NCQ)
  • ECC Recovery (BCH)
  • Sequential Lezen & Schrijven Transfer: tot 550MB/s lezen | 520MB/s schrijven
  • Max Random Write IOPS: tot 85.000 (4K)
  • O/S Support: Windows® XP / Vista / 7 / Mac® OS / Linux
  • Afmetingen: 0,93 x 6,9 x 10,1 cm
  • Gewicht: 78,6 g
  • Garantie: 3 jaar
20 februari 2012 om 00:02
flexx123 Gebruiker

jammer van de sandforce controller.. niet betrouwbaar. volgende keer een crucial m4 of een samsung 830.

20 februari 2012 om 00:04
martijnjuh Gebruiker

Dacht precies hetzelfde. Was al wat aan het rondkijken op het internet; ssd’s zijn interessant (zeker met huidige prijs hdd’s en ze zijn gewoon SNEL) echter de risico’s bij sandforce-controllers zijn voor mij te groot.

20 februari 2012 om 00:08
DionMart Gebruiker

Wat is er precies niet betrouwbaar?

20 februari 2012 om 00:08
Kerby Gebruiker

ah mooi, even baalde ik van deze aanbieding maar ben nu nog blijer met mijn recente samsung 830. ;-)

20 februari 2012 om 00:15
Enthroned Gebruiker

De nieuwe Intel ssd gebruikt ook een sandforce controller en laat intel nou net bekend staan om de betrouwbaarheid.
Blijkbaar is het dus zo dat de betrouwbaarheid wel eens afhankelijk van de firmware kan zijn en is jou uitspraak nergens op gebaseerd en kort door de bocht.
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor maar er is gewoon nog niemand die het goed heeft kunnen onderzoeken.

20 februari 2012 om 00:23
Baksteen Gebruiker

Intel heeft er meer dan een jaar over gedaan om betrouwbare software op de Sandforce controller te ontwikkelen. Zegt genoeg lijkt me.

20 februari 2012 om 00:35
Enthroned Gebruiker

Dat is weer een heel ander punt wat je er bij haalt, deze patriot kan dus nu net zo betrouwbaar zijn als de eender welke ssd want ze hebben ook in de tussentijd door kunnen ontwikkelen.

20 februari 2012 om 00:40
Quadje Gebruiker

Intel gaat een hele andere controller gebruiken dan deze SF 2200 die in veel Vertex SSD’s te vinden zijn.
Op Tweakers.net loopt er al heel lang een draadje over SSD’s en daar valt gewoon op over hoe onbetrouwbaar deze controllers zijn, iets met opgeblazen compressie etc.

Intel gaat een heel eigen controller ontwikkelen iswm Sandforce, en door hun ondersteuning zal hij niet of nauwelijks minder betrouwbaar zijn.

Ikzelf heb de Intel 320 80GB waar ik zeer te vreden over ben, en deze aanbieding is niet echt eentje om men over de streep te kunnen trekken, behalve als ze naar deze op zoek zijn voor een raid opstelling oid.

Wil je kwaliteit en betaalbaarheid zal je toch naar een Crucial M4 moeten wijken denk ik.

20 februari 2012 om 01:34
martijnjuh Gebruiker

Enthroned… je geeft aan dat anderen met niet-onderbouwde reacties komen echter is er genoeg op internet te lezen hierover (even Google gebruiken) en begrijp ik niet helemaal waar je zelf de info uit je reacties vandaan hebt.

Begrijp me niet verkeerd; dit hoeft helemaal geen slecht product te zijn. Ik denk ook niet dat iemand dat hier zegt. Wat je alleen kan lezen op internet (even met Google zoeken dus) is dat schijven met deze controller(s) gewoon vaker problemen hebben dan andere vergelijkbare producten. Dat is in ieder geval voor mij dan een no-go..

Voor meer info lees de reactie van Quadje eens zou ik zeggen… daar staat het namelijk vrij logisch beschreven..

20 februari 2012 om 01:59
elb Gebruiker

Deze patriot zou een gerebrande OCZ zijn. En al zou hij het niet zijn ik zou het risico niet nemen.

Voor 15 euro meer heb je de Crucial M4 welke bekendstaat als zeer betrouwbaar.

De genoemde snelheden zal deze drive toch niet halen. Is pure marketing praat.

20 februari 2012 om 09:29
Patriot-Expert Gebruiker

Beste Elb,

Patriot Memory ontwikkelt en produceert sinds 1985 geheugenprodukten.
Ook de Pyro SE is een product dat ontwikkelt is door Patriot’s engineers.

De controller en het soort NAND chip dat gebruikt wordt in de Pyro SE wordt ook door andere merken gebruikt.
Door de reviews die op internet te vinden zijn zul je merken dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de merken. De reden ligt in het feit dat zowel de firmware, de kwaliteit van de NAND chip en de interne layout van het product anders kunnen zijn.

De snelheden die aangeven worden zijn “sustainable speeds”, een getal wat aangegeven wordt om een product vergelijken te kunnen. Deze snelheden zijn haalbaar, de daadwerkelijk snelheden die bereikt worden hangen ook samen met de andere componenten in het systeem.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 10:29
Official Product Expert Patriot-Expert Official Product Expert

Beste Flexx123

de Sandforce controller heeft inderdaad wat problemen gehad toen deze gelanceerd werd.
Patriot Memory heeft de Sandforce controller pas na grondig testen gekwalificeerd voor haar SSD’s.
Met de huidige layout en laatste firmware is de Pyro SE een kwalitatief hoogstaand product en zeer betrouwbaar.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 16:47
elb Gebruiker

Feit blijft dat de meeste drives die gebruik maken van deze Sandforce controller zeer onbetrouwbaar zijn.

Uiteraard is het ene bedrijf het andere niet en is er de kans dat Patriot wel instaat is om goede firmware te schrijven. Maar er zijn zeer weinig cijfers bekend betreffende de uitval van Patriot SSDs. Dit is deels omdat de Patriot drives in dezelfde prijsklasse vallen als diverse andere SSDs die wel hun betrouwbaarheid bewezen hebben.

20 februari 2012 om 00:05
bandicoot Gebruiker

Edited by: Renate
prijsvergelijk met link aub

20 februari 2012 om 00:28
Enthroned Gebruiker

ga dan eerst eens bij hans anders langs zodat je ziet waar je het over hebt.

20 februari 2012 om 00:41
SROstuff Gebruiker
20 februari 2012 om 00:07
JuvenileNoob Gebruiker

Mooie aanbieding…

20 februari 2012 om 00:09
De Dobeleer Gebruiker

hatseklats! dat is nou een ibood waar ik op zat te w88. TOP ibood! bedankt! kan niet wachten tot ik m binnen heb!

20 februari 2012 om 00:09
Morres Gebruiker

Ik heb niet de gewoonte te reageren, maar dit is een ‘aanbieding’op een gebied waar ik enigzins verstand van heb, en voor 6euro meer heb je regulier:  [link verwijderd]

Edited by: Renate
graag alleen naar het juiste product linken.

20 februari 2012 om 00:11
gekkedave Gebruiker

@Morres, dat is niet hetzelfde model. Het gaat hier om de second edition versie.

20 februari 2012 om 00:12
me2001 Gebruiker

Jammer dat dat een ‘normale’ versie is en de aanbieding geldt voor de SE versie(http://tweakers.net/pricewatch/298036/patriot-pyro-se-120gb.html).

Lezen is ook een vak…

20 februari 2012 om 01:32
demoleman Gebruiker

Kortom. Morres heeft er minder verstanbd van dan hij zelf denkt, lol

De test:

http://nl.hardware.info/reviews/2490/patriot-pyro-se-120gb-ssd-review

20 februari 2012 om 18:04
Morres Gebruiker

lol, inderdaad dom van mij, toch wat minder laat op internet op de struun gaan voor mij :P Excuus mensen!

Over de sandforce, ik heb een vertex 2 gehad, die was binnen 2maanden goed voor RMA, netjes gecrediteerd, schijf was niet meer leverbaar en mocht een nieuwe uitzoeken, nu een agility 3. ICM een i7 940 @ 4.1ghz(Vcore 1.215) en 16gb ddrIII 1600@1540(1.66)boot mn systeem nu in 27seconden op(koude boot). Ook in mn laptop gehangen. Een ssd van 100-150euro is een betere investering in je systeem dan een cpu van dat zelfde bedrag erop.

enige voorwaarde is dat je wel TRIM-support moet hebben op je moederbord en dat oudere moederborden geen S-ata 6gbps hebben. Op sata 3gbps kom een SSD van dit soort nie ttot z’n recht en kan je beter een goedkopere ssd kopen. Tenzij je deze weer meeneemt in een nieuwe systeem :P

Let op: Als je mobo geen TRIM support heeft degradeerd een SSD als een malle, tevens moet je minimaal windows Vista hebben, op XP zit geen trim-support.

20 februari 2012 om 00:10
0oZo0 Gebruiker

voor een SSD is dit een hele goeie aanbieding!

20 februari 2012 om 00:12
peerennoot Gebruiker

eindelijk!! een SSD! en ook nog eens voor een zeer mooie prijs! deze gaat heel rap in mn mac zodra die binnen is!

JaaaJasa Gebruiker

Review:
http://www.expertreviews.co.uk/internal-hard-drives/1288384/patriot-pyro-se-120gb

“The Pyro SE has the latest SATA3 interface, and we were blown away by its performance in our file transfer tests”

Martie1991 Gebruiker

Eindelijk een degelijke bestekset voor een gave prijs. Ik zie dat er 6 stuks van elk is. Kunnen jullie me vertellen of het ook mogelijk is om deze in de vaatwasser te doen? Ik heb eerder messen gekocht en deze begonnen heel lelijk grijzig dof te worden. Tevens is deze set bij de concurrent ongeveer 30 euro duurder dus ik wil wel graag antwoord zodat ik hem hier kan bestellen. Alvast bedankt!

20 februari 2012 om 00:46
gijsvogel Gebruiker

Que?

20 februari 2012 om 04:36
clown_ Gebruiker

grijsvogel lmfao xD jij hebt mn dag helemaal goed gemaakt

20 februari 2012 om 08:58
Admin Admin Admin

@Martie1991 wat zie jij wat wij niet zien? We verkopen vandaag een SSD schijf.

20 februari 2012 om 00:16
groene feetje Gebruiker

lekkere jakker hoor dit, dat ga je wel merken

20 februari 2012 om 00:16
Xaobotnik Gebruiker

@Patriot-Expert:

- Als je alleen SATAII op je moederbord hebt zitten, ga je dat echt merken in termen van snelheid? Hoeveel verlies je bij welk gebruik? Kun je een voorbeeld geven?

- Wat is het verschil tussen de Second Edition en de reguliere versie? Hoe merk je dat in de praktijk? En als je het op een SATAII-poort gebruikt?

20 februari 2012 om 02:03
elb Gebruiker

Het verschil tussen SATAII en SATA3 zul je in praktijk niet merken.

De snelheden die genoemd worden zal deze drive toch niet halen (is pure marketings praat, google maar naar reviews).

Het grote voordeel van een SSD in vergelijk tot een normale HDD is de veel snellere acces time. Een SSD vind de bestaan veel vlugger waarbij een flinke snelheidswinst behaald word.

20 februari 2012 om 09:37
Patriot-Expert Gebruiker

Beste Xaobotnik,

Als je een SSD vergelijkt met een traditionele HDD zul het snelheidsverschil wel degelijk merken. Door de Pyro SE (een SATA III SSD)  in te bouwen in een SATA II systeem, wordt de snelheid gelimiteerd door de SATA II connectie. Bij interne test om een SATA II systeem  haalt de Pyro SE  285 read /270 write.

Het verschil tussen de Pyro en Pyro SE zit in de NAND chip die gebruikt wordt en de firmware. In de praktijk zal de Pyro SE een hoger gemiddelde lees en schrijfsnelheid laten zien. 
Bij het gebruik in een SATA II systeem zal het verschil minder zichtbaar zijn aangezien de limitatie in de SATA II connectie zit.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory 

20 februari 2012 om 18:06
Morres Gebruiker

Klopt helemaal. Ik heb recent een Agility 3 van sata 3gbps naar sata 6gbps omgezet, in de benchmark (atto) komt dit ZEER duidelijk naar voren. Van 230MBps naar 401MBps.

Dat gezegd hebbende, het verschil van een normale hdd naar een ssd(zelfs als de snelheden hetzelfde zijn) is gigantisch, komt vooral door de accestimes(of eigenlijk het gebrek daarvan).

20 februari 2012 om 00:17
Tulner Gebruiker

heb toevallig vorig weekend hier en daar lopen kijken voor een SSD, want veel van mn vrienden zweren er bij hoog en laag bij, vooral omdat alles zo lekker snel opstart. Helaas viel me op dat de capaciteit/prijs verhouding bij SSD’s heel anders ligt dan ik gewend ben van harde schijven, maar je koopt een SSD dan ook niet in de eerste plaats voor opslag, maar voor SNELHEID :D

ik neem m ieg, want deze prijs is heel mooi

20 februari 2012 om 00:19
jacobszoon Gebruiker

Kun je deze zomaar inbouwen in een desktop? of is er zo’n frame nodig. Dat lijkt me haast wel; als ik het goed begrijp is het 2,5 inch.

20 februari 2012 om 00:36
gekkedave Gebruiker

Klopt, niet alle kasten ondersteunen dit. Al kan je ze wel gewoon vastzetten met twee schroefjes in een 3,5inch bracket. Al is het voor de fysieke stabiliteit beter om de SSD te laten steunen op vier punten en dus een apart bracket/frame aan te schaffen.

20 februari 2012 om 09:40
Patriot-Expert Gebruiker

Beste Jacobszoon,

de reactie van gekkedave is zo gek nog niet.
Prima uitleg Dave, dank daarvoor!

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 00:21
devree.melvin Gebruiker

Eindelijk een fietspomp in de aanbieding:) al zo lang op gewacht. Iemand enig idee hoe lang die is op het moment dat die in zijn “uit” stand staat? wil zeker weten of die de hoger is dan het afdakje waar me fiets onder staat. */sarcasm

(wtf heeft iedereen het hier over, besteksets, camera’s, ik ziet gewoon alleen een hardeschijf voel me een beetje achtergesteld ..)

20 februari 2012 om 00:24
Dannys0908 Gebruiker

heb vorige keer de vertex hier gekocht en ben daar nog steeds heel blij mee, je merkt echt zo’n enorm verschil in snelheid waarmee programma’s geladen worden of (in mijn geval) waarmee afbeeldingen en videos worden weggeschreven… echt een verademing, kan het iedereen aanraden! denk trouwens dat ik deze ga bestellen voor mn laptop, want die kan ook wel een upgrade gebruiken

20 februari 2012 om 00:29
itsnico Gebruiker

Ik zit hier serieus aan te denken, maar ben een beetje terughoudend door een paar opmerkingen hierboven betreft de “onbetrouwbare” controller van deze SSD.
Heeft iemand hier wat meer info over?
Heeft iemand persoonlijke negatieve/positieve ervaringen met deze SSD?

20 februari 2012 om 01:27
martijnjuh Gebruiker

Het is zo dat er veel defecten gemeld worden met deze controller(s). Gebruik Google maar eens mocht je meer willen weten.

20 februari 2012 om 11:43

Beste itsnico

de Sandforce controller heeft inderdaad wat problemen gehad toen deze gelanceerd werd.
Patriot Memory heeft de Sandforce controller pas na grondig testen gekwalificeerd voor haar SSD’s.
Met de huidige layout en laatste firmware is de Pyro SE een kwalitatief hoogstaand product en zeer betrouwbaar.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 00:30
JorenVer Gebruiker

@Patriot-Expert Ik neem m’n laptop een acer aspire 1810TZ vaak mee op de baan, al voor 2 jaar, ik begin dus bang te worden dat mijn harde schijf het binnenkort eens gaat begeven. Is deze SSD ook geschikt voor in laptops of is ze voor desktops?

20 februari 2012 om 00:34
gekkedave Gebruiker

Heb even wat research gedaan voor je. Deze kan je prima gebruiken voor je Acer Aspire laptop. ;-)

20 februari 2012 om 09:43
Patriot-Expert Gebruiker

Beste JorenVer,

de Pyro SE is zeerzeker geschikt voor je Acer Aspire 1810TZ.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 09:52
JorenVer Gebruiker

Bedankt gekkedave en expert,

Ik heb gisteravond zelf ook nog eventjes wat rondgezocht en m’n laptop voor de eerste keer opengevezen en ben toen inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik ook een 2,5″ hdd zit.

Evengoed bedankt!

20 februari 2012 om 00:32
slyman Gebruiker

Ik vind 120 GB wel wat weinig.

20 februari 2012 om 01:01
gijsvogel Gebruiker

SSD gebruik je voornamelijk om je besturingssysteem (windows) mee op te starten.
En om bepaalde programma’s of spellen snel mee te starten

Niet voor opslag dus als je dat denkt.

Zie het meer als een versnelling van je systeem in het algemeen
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=rjCmLJtITK4

20 februari 2012 om 18:08
Morres Gebruiker

SSD’s zijn per GB VEEL duurder dan hdd’s (ook toen HDD’s reteduur waren door ‘overstromingen’) De reden dat men hier eentje van ‘klein formaat’ aanbiedt zal wss zijn omdat meer opslag gelijk een veel grotere investering meebrengt.

20 februari 2012 om 00:41
burgkop Gebruiker

Voor belangstellenden:

Een SSD schijf moet je in principe niet voor opslag van bestanden gebruiken, daar heb je niet veel een, zit zo vol en is dan veel te duur per GB.

Ze worden uitsluitend gebruikt voor het besturing systeem van de computer (OS) dan zul je merken dat alles veel sneller werkt, mits de computer wat recent is, anders kom je weer niet aan de snelste capaciteit toe. Maar dan nog zul je merken dat alles sneller gaat, opstart etc. dan met de huidige HD’s.

20 februari 2012 om 01:06
siet Gebruiker

@Patriot-Expert Wat is het verschil tussen de normale versie en de SE versie die hier aangeboden wordt? En is deze drive compatible met Apple Macbook’s? (Sata interface)

20 februari 2012 om 09:45
Patriot-Expert Gebruiker

Beste Siet,

Het verschil tussen de Pyro en Pyro SE zit in de NAND chip die gebruikt wordt en de firmware. In de praktijk zal de Pyro SE een hoger gemiddelde lees en schrijfsnelheid laten zien. 

Deze SSD is compatible met Apple Macbook’s.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 01:22
aeg Gebruiker

Heb het nog een keer gechecked, maar als mijn systeem opstart dan komt er Linux

20 februari 2012 om 01:45
luukkikkert Gebruiker

Klopt. Dat heeft mijn aeg ook. Dan kunnen ze op afstand de foutstoringen uitlezen en middels een reset verhelpen. Ze komen binnenkort met een draadloze module, dan hoef je niet eerst een utp kabal naar je wasmachine te trekken. Best handig dus!

20 februari 2012 om 01:49
BastiaanR Gebruiker

Waarom de eerste en een twee keer moeten checken?

Als mijn systeem opstart krijg ik eerst BIOS.

20 februari 2012 om 01:56
lafeber1956 Gebruiker

Kwestie van lezen ,,,,,,
Het gaat hier over systemen met randaarde en zonder aardlekschakelaar !

20 februari 2012 om 01:45
pibeeckm Gebruiker

Ik heb een laptop waar slechts 1 harde schijf in past. Is 120 GB dan voldoende?

Ik heb geen games op mijn computer, maar ik download wel wat (maar dat zou dan op externe kunnen) of is 120 gb niet aan te raden zonder 2e internet harde schijf?

20 februari 2012 om 01:50
BastiaanR Gebruiker

? Je kan toch zien hoe groot de huidige schijf is, en dan kan je vergelijken ?

20 februari 2012 om 01:51
martijnjuh Gebruiker

Dat is moeilijk om aan te geven, gezien dit nogal persoonlijk is.
Welk besturingssysteem gebruik je? Ik zie dat mijn huidige install van programma’s en Windows 7 zo’n 65 gb. in gebruik neemt. Je zou dan overhouden voor gebruik (120×1000/1024 =) 117 – 65 = 52 gb. Is dat genoeg… voor mij persoonlijk wat magertjes als ik alleen een laptop in gebruik zou hebben, mocht je ook nog een desktop hebben dan kan het wel denk ik (ligt er ook weer aan wat je download (vb. films -> hoe groot?, etc.).

20 februari 2012 om 01:52
martijnjuh Gebruiker

@BastiaanR: O ja, good thinking :).

20 februari 2012 om 12:53
pibeeckm Gebruiker

huidige harde schijf is 750 gb, maar gebruik van harde schijf zou anders zijn waneer ik solid state gebruik..

20 februari 2012 om 01:51
HENZAY Gebruiker

is deze beter of OCZ AGT3-25SAT3-120G ??

20 februari 2012 om 02:05
elb Gebruiker

Ik zou een paar euro meer betalen voor de Crucial M4 128GB.

De OCZ staat als onbetrouwbaar bekend, en deze Patriot maakt gebruik van dezelfde controller.

je kunt hem kopen en misschien heb je er jaren lang plezier van zonder problemen maar voor hetzelfde geval behoor jij tot de groep mensen waar hij snel kapot gaat.

Ik zou een paar euro meer besteden en het risico op pech verkleinen.

20 februari 2012 om 09:48
Patriot-Expert Gebruiker

Beste Henzay,

de Pyro SE gebruikt welliswaar dezelfde controler, maar gebruikt een ander soort NAND chip en firmware.

Ik nodig je graag uit enkele reviews online te bekijken om te bepalen welk model je beter vindt.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 02:07
anessie Gebruiker

De verwachte verzenddatum van dit product is 6 maart 2012.

20 februari 2012 om 02:17
Erik123 Gebruiker

Bij mij draait een crucial M4 en daar ben ik zeer tevreden over.

Deze laat ik liever links liggen.

20 februari 2012 om 02:19
Erdee Gebruiker

Vraagje:
Het liefst zou ik het OS op de SSD zetten en de data op de HD van de laptop. Kan dat, of is er in een moderne laptop alleen maar ruimte en aansluiting voor 1 SSD/HD?

20 februari 2012 om 02:21
elb Gebruiker

Dat kan maar is volledig afhankelijk van het model laptop. Niet alle laptops hebben plaats voor 2.

20 februari 2012 om 07:09
speedyb Gebruiker

Afhankelijk van de laptop kun je er een 2e schijf in zetten, of de cd/DVD speler vervangen voor een harde schijf. Kijk maar eens op http://www.newmodeus.com/

20 februari 2012 om 09:17
japborst Gebruiker

Zit geen geheugen in.

Edited by: Admin

20 februari 2012 om 07:18
Juul23 Gebruiker

SSD = Solid State Disk = NAND flash (of evtl NOR…)  = … flash geheugen…   Heeft iemand een idee over de wearing levels edm?  Hoeveel schrijfcycli heeft zo’n ding?  Want het is en blijft een stukje fysisch gemainpuleerd materiaal die geen oneindige levensduur heeft (wat schrijven ernaar toe betreft althans…).  Dat maakt me altijd een beetje argwanend over zoiets.

Lijkt inderdaad zeer interessant (heb het nu niet meteen over deze aanbieding of dat merk of dat type, maar gewoon over de techniek), maar ik zie nooit ergens een getal die weergeeft hoeveel keer zo’n SSD minimaal kan herschreven worden (heb hier enkel naar de grote lijnen van de productspecificaties gekeken, niet -of nog niet- naar de echte specs op de website van de fabrikant…).

Ik vraag me dus af of een SSD wel de PC waarin deze zal worden gebruikt, zal overleven (in de zin van: minstens even lang meegaan als de PC waarin het gebruikt wordt zelf).

Iemand enige ervaring hiermee?  Getallen?

20 februari 2012 om 10:59

Beste Juul23,

een paar zeer goede vragen. Aangezien enkele vragen vrij algemeen over SSD gaan, zal ik mijn antwoorden meer afstellen op de Pyro SE.

SSD is inderdaad gebaseerd op Flash geheugen, in de meeste gevallen NAND. De pyro SE gebruikt 25nm synchronous NAND. Deze chip wordt gebruikt vanwege de snelheden die hiermee bereikt kan worden, als mede de betrouwbaarheid dat de snelheid over de levensduur van het product hoog blijft.
Om de levensduur te verbeteren worden verschillende  technieken gebruikt:
- TRIM support (O/S dependent)
- DuraClass™ technology
- DuraWrite™ extends the endurance of SSDs
- Intelligent Block Management and Wear Leveling
- Intelligent Read Disturb Management
- Intelligent “Recycling” for advance free space management (Garbage Collection)
- RAISE™ (Redundant Array of Independent Silicon Elements)
- Intelligent Data Retention optimization

De reden waarom het vinden van exacte cijfers mbt levensduur, lees/schrijfcycli niet makkelijk te vinden zijn heeft te maken met het feit dat dit van vele factoren afhankelijk is.

De SSD’s die Patriot Memory op de markt brengt ondergaan hevige tests, waardoor de levensduur van de SSD evenredig is aan die van de gemiddelde PC.

Patriot Memory’s ontwikkelt en produceert sinds 1985 kwalitatief hoogstaande geheugen produkten, deze ervaring gebruiken we dan ook ten volste in de ontwikkeling van de Patriot Memory SSD’s.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 11:05
sneeuwpop123 Gebruiker

SSD’s zijn niet geschikt om dagelijks grote hoeveelheden data over te zetten. Dit omdat het flashgeheugen beperkt te overschrijven is. Maar daar is de grote van de schijven ook niet naar. Ik gebruik zelf SSD om mijn systeem (win7) te booten en enkele progromma’s te starten, voor data als muziek en films gebruik ik een raid0 opstelling. Een gemiddelde SSD zou dan minimaal 5 jaar mee moeten gaan.

20 februari 2012 om 08:17
JFVDH Gebruiker

Had liever de crucial m4 gezien die heeft toch ff 100mb meer snelheid, kijk maar ff op de review van hardwareinfo.nl.

20 februari 2012 om 08:50
PowerToTheUsers Gebruiker

@Patriot-Expert

Welke firmware staat op de SSD’s geïnstalleerd? Meteen de laatste (3.3.2)?

En zoals hierboven ook gevraagd: wat is het verschil tussen deze SE en de “gewone” non-SE?

20 februari 2012 om 09:44
Gabriel-LG Gebruiker

Het verschil is dat de standaard Pyro gebruik maakt van aynchronous NAND en de Pyro SE van synchronous NAND. De Pyro SE is daardoor ietsje sneller.

20 februari 2012 om 10:16

Beste PowerToTheUsers,

de laatste firmware staat op de SSD geinstalleerd- versie 3.3.2.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

20 februari 2012 om 08:52
pkuiper Gebruiker

Ik heb een macbook pro mid 2010 met een i7 erin. Gaat deze schijf daar in passen? En wordt er dan gebruik gemaakt van sata3?

20 februari 2012 om 10:35

Beste pkuiper,

de standaard spec van de macbook pro destijds was SATA II.

De Pyro SE (SATA III) is compatible met de macbook pro, maar de snelheid zal beperkt worden door de SATA II connectie.
Desondanks, zult u door de Pyro SE te gebruiken een enorm verschil zien in systeem prestaties tov een traditionele HDD.

Met vriendelijke groet,
Patriot Memory

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.