- Forum
- /
- Product forum
- /
- SanDisk Extreme ® SSD 120GB: 550MB/s en 83K IOPS dát is pas duurzaam, snel en betrouwbaar
| Starter | Bericht | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| iBOOD |
# Bericht: 21-03-2012 00:00
SanDisk Extreme ® SSD 120GB: 550MB/s en 83K IOPS dát is pas duurzaam, snel en betrouwbaarWanneer je de aanknop ingedrukt hebt komt je PC langzaam tot leven. Er klinken wat piepjes, je hoort het ventilatortje aanslaan en er flikkeren wat lichtjes. Wanneer het BIOS programma is doorlopen zoekt je laptop naar een opstartschijf, wat in de meeste gevallen je harde schijf zal zijn. Een klein fluittoontje geeft aan dat ook je harde schijf tot leven is gekomen en op je scherm verschijnt het opstartscherm van je besturingssysteem. Na enkele veel te lang durende momenten naar het hypnotiserend bewegende balkje gestaard te hebben verschijnt dan eindelijk je bureaublad. Aan de slag! Denk je. Want je harde schijf ratelt nog, en één voor één verschijnen er wat icoontjes in je taakbalk en zie je in je rechter ooghoek enkele ballonnetjes verschijnen die het een of ander aankondigen. Misschien heb je wel wat opstartprogramma’s ingesteld die nog moeten laden, maar dan is het zover, je kunt echt aan de slag. Kan dat verdorie niet sneller? Je hebt toch niet voor niks een razendsnelle laptop gekocht met quadcore processor en ontelbare Gigahertz? Hoe snel je processor ook is, en hoeveel geheugen je systeem ook heeft, de bottleneck van je computer is en blijft de harde schijf. Doordat er bewegende delen inzitten heeft een harde schijf altijd even ‘bedenktijd’ nodig wanneer je een programma wilt opstarten. En dat kan hinderlijk zijn. Zeer hinderlijk zelfs. Vandaag ga je daarom je definitie van ’snel’ bijstellen met de nieuwe SanDisk Extreme® Solid State Drive. Deze eenvoudige upgrade voor je laptop of desktop, deze SSD met SATA III 6Gps interface, bespaart je niet alleen veel tijd en geld, maar zorgt ook voor het ultieme gebruiksgemak. Hoe zou je bliksem snelle prestaties vinden bijvoorbeeld. Next-level snelheid voor je grafisch intensieve games? Snellere laadtijden die je game-ervaring verbeteren van het moment van opstarten tot uitschakelen en alle in-game momenten ertussen? Ja, we weten het, dat zou je dolgraag willen! Naast de ongelooflijke snelheids verbetering, biedt deze SanDisk Extreme SSD een 120 GB aan betrouwbare opslag en het voordeel van de stille werking dankzij het feit dat een SSD geen bewegende delen heeft. Dat betekent een laag energieverbruik en dus koelere werking en een langere levensduur van de batterij van je laptop! De SanDisk Extreme SSD verlaat de SanDisk fabriek niet voordat hij is onderworpen aan strenge tests op schokken en trillingen, waartegen hij dan ook prima bestand is. Doe meer met je tijd en haal álles uit je games met de nieuwe SanDisk Extreme SSD 120GB!
![]()
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:02
@SandiskSSD-Expert Erg duidelijk wordt het niet maar gaat het hier om een versie die ALLEEN op een laptop gebruikt kan worden? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:03
De Expert wil graag dat je in het Engels vraagt, maar als het op een laptop kan kan het ook op je PC. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:05
Staat toch duidelijk: “En stel je vraag in het Engels!”
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:43
ik quote: “Deze eenvoudige upgrade voor je laptop of desktop” Kan dus voor een laptop en een desktop als je de tekst mag geloven. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 08:40
Voor de desktop moet je nog wel even een 2.5″ naar 3.5″ bracket kopen. Die kan je voor een paar euro zo kopen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 10:34
This SSD unit can fit laptops with a 9.5mm HDD, this is the standard size for the majority of laptops. Can also fit desktops with a 2.5″ to 3.5″ bracket |
|||||||
|
#
Beste iBOODers, bedankt voor jullie tijd die julie in de hunt hebben gestoken. We willen jullie echter verzoeken dit topic ontopic te houden. Hunt kan in het hunt topic besproken worden. al vast bedankt het iBOOD team. |
|||||||
|
#
jammer dat het een ssd met sandforce controller is :/ als het nou de crucial m4 128 was ^___^ |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:20
Leg 20 euro erbij en je hebt idd de M4. Die is veel betrouwbaarder. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:26
Bullshit, google nou eerst eens even voordat je dingen gaat lopen bleren jongen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 04:55
@Freakyrik Google wat? Deze SSD heeft een sandforce controller welke bekend staat om een hoog uitval percentage. De nieuwste Intel maakt ook gebruik van een Sandforce controller en Intel zou het probleem met deze controller gefixed hebben maar tot nog toe heeft Intel hun firmware (waar ze meer dan een jaar aan gewerkt zouden hebben) niet gedeeld met andere fabrikanten. Op de SSD markt is Sandisk een relatief kleine speler en er zijn gewoon geen cijfers bekend betreffende de betrouwbaarheid van dit model. Derhalve kan men niet meer doen dan naar de controller kijken en er vanuit gaan dat deze net zoals vele andere SSDs met een Sandforce controller onbetrouwbaar is.
De prijs is aardig en de snelheden zijn leuk maar uiteindelijk geven de meeste mensen de voorkeur aan betrouwbaarheid en voor een beetje meer geld heb je een drive waarvan bekend is dat deze betrouwbaar is. En de snelhe |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 09:20
Mee eens, ik heb een ander merk en ook een Sandforce controller, en heb daar best spijt van. Overigens is Sandisk al wel heel bekend onder flash geheugen, en aangezien een SSD bestaat uit een aantal chips + controller, zit het met die chips dus wel goed. Ik denk dat Sandisk wat dat betreft zeker niet onder zal doen ten opzichte van bijvoorbeeld OCZ (gutfeeling natuurlijk, ik heb geen benchmarks). Maar ja, de controller geeft wel zo zijn bedenkingen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 09:25
Hij staat beneden ook al door iemand gepost, maar dit is wel een goede review van deze SSD. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 09:32
Die laat zien dat het met het geheugen wel goed zit (zoals ik al vermoedde), maar de vraag blijft wel of de betrouwbaarheid van de controller niet gaat opspelen, want dat kan je niet zo 1-2-3 testen met benchmarks. Daarvoor moet je de schijf langer gebruiken en een grotere hoeveelheid schijven testen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 10:22
Allen, de controller met problemen was de SF-2000. Dit is alweer een tijdje terug. Deze Sandisk gebruikt de SF-2281, welke gewoon prima in orde is. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 10:56
Deze websites geven anders aan dat er nog steeds issues kunnen zijn. http://aptosid.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=13616 |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 11:54
Zo te zien gaan die over een ander issue, en ook in een oudere controller. Deze Sandisk is pas net een maand oud. Echter snap ik wel dat mensen voorzichtig zijn. |
|||||||
|
#
@SanDiskSSD-Expert: is this SSD only meant for laptops or is it also usable for regular desktop pc’s? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:28
Every SSD is usable is a laptop and/or desktop But if are using it in a desktop i suggest you get a bracket (2,5 to 3,5) OCZ has a nice bracket for SSD’s ;) |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 09:17
Why use a bracket? Just use double-sided tape and stick it somewhere in your pc. |
|||||||
|
#
Edited by: Renate |
|||||||
|
#
@SanDiskSSD-Expert Enkel voor laptop gebruik? |
|||||||
|
#
Elke SATA poort is hetzelfde, je hebt misschien wel een bracket nodig van 2.5″ tot 3.5″ om hem te bevestigen. Maar het werkt wel in en desktop |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 01:02
Geschikt voor laptop en desktop. Kan op elke computer met SATA aansluiting. Je kunt de SSD zelfs los in je kast leggen. Het apparaat trilt immers niet. Dus bevestigen is niet eens nodig, alleen netjes. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 01:42
bedankt voor reactie! |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 09:20
Je kunt het product op elke sata poort aansluiten, echter is niet elke sata poort hetzelfde! Een sata600 (6Gb/s) op een sata300 (3Gb/s) moederbord aansluiten is dom en doodzonde. Je zult dan nooit de 500MB/s halen aangezien sata300 een theoretische max heeft van 375MB/s praktisch zul je daar 150-200MB/s aan over houden. Ook niet elke sata kabel is hetzelfde! twisting en afscherming in de kabel hebben invloed op de maximale snelheid! Just so that you know…. even nachecken wat voor moederbord en kabels je hebt dus. |
|||||||
|
#
Sequence, er staat dat je je vraag in het Engels moet stellen ;) |
|||||||
|
#
Jammer dat er een sandforce controller in zit! Doe mij maar een m4 |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:18
Wat is het probleem daarmee, en waarom is M4 beter? Ben een beetje noob op SSD gebied. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:22
M4 is betrouwbaar. Sandforce zijn niet zo goede drivers waardoor je later bestanden kan gaan verliezen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:36
Wederom bullshit! google nou eens ff voordat je poep gaat roepen, de problemen zijn al verholpen sinds november vorig jaar! en gouden regel blijft; zorg dat je belangrijke bestanden altijd ergens anders op zet, zoals een externe harde schijf, en het liefst meerdere kopiëen op verschillende plaatsen. SSD’s hebben ook maar een geringe leeftijdsverwachting, wat tevens compleet afhankelijk is van de manier waarop je hem gebruikt. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 04:59
Freakyrik misschien zelf eens gaan googlen? En let alstublieft eens wat op je taalgebruik, als men zo reageert als jij dat doet dan neemt echt niemand je hier serieus. En ja als je het opzoekt zul je zien dat diverse bedrijven claimen het probleem met de sandforce controller gefixed is. Maar toch blijven de grotere retailers melden dat het uitval percentage bij nieuwe modellen net zo hoog is als bij oude.
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 08:37
Geef FreakyRik wel gelijk ondanks zijn taalgebruik. Ik zie een hoop beweringen zonder onderbouwing. Volgens mij heeft het meer met het type flash chips te maken dat iemand gebruikt. Daar bestaan ook verschillende gradaties in en onder prijsdruk doen fabrikanten nog wel eens wat. Sandisk lijkt mij een merk wat niet zomaar wat op de markt brengt en kleine speler in SSD, maar serieus groot in flash. |
|||||||
|
#
ehehe. Een echte dikke ssd voor onder de euro per GB ☺. We komen er wel. GEkocht! |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:29
Helemaal niet dom.. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:37
Sundisco is blijven steken in de tijd lijkt het wel, of is gewoon een harde fanboy, heel vervelend dat soort mensen. |
|||||||
|
#
Renate, Vincent: Hulde voor jullie en het team achter de schermen. Beste hunt tot nu toe. Goed te weten dat verbeteringen doorgevoerd worden waar nodig en soms zelfs zo snel dat tijdens de hunt essentiele verbeteringen toegepast worden. Dank jullie wel. (En Renate, succes met die veer) :D |
|||||||
|
#
De SSD is voor elke PC. Je moet alleen een SATA aansluiting in je PC hebben, en een 2.5″ slot (of een 2.5″ bracket voor een 3.5″ slot), tenzij je de disk ergens los in je kast wilt leggen/hangen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:06
Voordat je de SandForce SF-2281 boot ingaat… Google even op “SandForce SF-2281″ en bestel daarna de Crucial M4 voor een tientje meer. Bespaart je heel wat leed. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:14
Volgens mij moet je het zelf even gaan doen meneer Dutchy007, zie tevens mijn comment hieronder. Als je namelijk googeld, zie je dat er sinds November vorig jaar, nadat de sandforce controller chip vele updates heeft gekregen, het gewoon naar behoren doet, en er vrijwel geen problemen meer mee zijn! Get your facts straight! niet zomaar dingen bleren omdat je die toevallig een tijd terug gehoord hebt. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:44
Het verschil volgens mij erg per merk ssd, dus of de firmware van de ssd goed de sandforce chipset aanstuurd. Van deze moet nog maar blijken of dit een stabiele is. Ik zou zelf ook maar gewoon op safe spelen met een marvell. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:52
Het aantal, en de gemiddelde beoordeling van de reviews die nu al beschikbaar zijn moeten toch kenbaar maken dat je voldoende safe zit als je deze SSD koopt. Het blijkt er zelfs uit dat je in ieder geval absoluut geen miskoop begaat als je deze haalt. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:56
Volgens mij moet je zelf even wat meer onderzoek gaan doen meneer FreakyRik, zie tevens mij comment ergens hieronder. Als je namelijk wat tijd er in had gestoken, zie je inderdaad dat sinds November vorig jaar, SandForce een fix heeft geleverd voor het beruchte BSOD probleem. En dat OCZ een firmware heeft uitgegeven die een stuk stabieler is. Maar OCZ is wel een van de meest vooruitstrevende SSD fabrikanten die snel mensen voorziet van firmware updates. Maar er zijn genoeg andere SSDs met SF-2000 controller die nog niet van nieuwe firmware voorzien zijn. En nu is nog maar de vraag hoe snel SanDisk hiermee zal komen (als deze SSDs ook de problemen vertonen). Get your facts straight! niet zomaar dingen blèren omdat je aanneemt dat als één fabrikant de problemen opgelost heeft ze dat ook allemaal gedaan hebben. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 05:04
@Freakyrik Het belangrijkste punt bij een SSD is betrouwbaarheid en dat is juist net datgene wat bij een review niet getest kan worden. Dus hoe kun je beweren dat men voldoende safe zit? Derhalve word bij de review een groter model gebruikt en deze gebruikt deels andere onderdelen. En btw sinds de grote fix voor Sandforce drives heeft onder andere OCZ nieuwe drives met deze controller uitgebracht welke ook weer een hoog uitval percentage hebben :/. Als ik een sandforce SSD zou halen zou het alleen de Intel zijn. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:06
Oh god, Nee toch! Ik wilde net een comment maken over het feit dat het een leuke en mooie aanbieding is, maar dat ik het een beetje jammer vind dat het verhaaltje precies dezelfde is als bij de vorige SSD aanbieding. Maar zo te zien krijgen we gewoon een algehele herhaling van de vorige keer, wat dus betekent; Inclusief mensen die ellenlange discussies gaan houden over hoe goed de M4 nou wel niet is, en hoe slecht de Sandforce controller nou wel niet is, compleet met hordes mensen die zeggen dat de sandforce zo slecht niet meer is, omdat hij al weer geupdate is en de problemen zo goed als weg zijn. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:10
same |
|||||||
|
#
De Samsung 830 niet vergeten hè. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:07
Jongens niet overdrijven hoor! Dat ding is nergens 199,99 euro. http://tweakers.net/pricewatch/303968/sandisk-extreme-120gb.html#tab:prices |
|||||||
|
#
Even verdiepen in advies en markt prijzen aub. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:12
klopt hij is ook nooit 200 euro geweest. Zie prijsvergelijk via tweakers. kan je in de grafiek het beloop van de prijs zien(onderaan de tekst) En zoals je zien is die wel in de buurt van de 200 euro geweest maar niet wat Ibood hier zegt. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:13
Oja link met bewijs: http://tweakers.net/pricewatch/303968/sandisk-extreme-120gb.html#tab:info
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:17
Zucht.. neemt google. en kijk eens wat je vindt onder adviesprijs.. doe hetzelfde met markt of verkoopprijs. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:32
Jezus weet nou echt helemaal niemand wat een adviesprijs is? DIE IS DOOR DE FABRIKANT BEPAALD!!! de fabrikant raad aan het product voor de adviesprijs te verkopen. NATUURLIJK zegt die dat deze erg hoog is. Ibood kan zelf niet vergelijken met de Markt prijs omdat die heel onstabiel is, en te veel research vereist. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:08
Redelijke Ibood. Niet schokkend(flauw) kwa korting. 2 tientjes Prijsvergelijk Tweakers: http://tweakers.net/pricewatch/303968/sandisk-extreme-120gb.html#tab:prices |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:08
ben hier niet helemaal in thuis: wat betekent IOPS bij schrijfsnelheid/leessnelheid? Leessnelheid, willekeurig: tot 23K IOPS |
|||||||
|
#
Internal Operations per second |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:11
Ik bedoelde Input/output operations per second, sorry |
|||||||
|
#
Beïnvloed dit hiermee dan ook de lees- en schrijf-snelheid? of blijft deze bij de 550ms/s lees en 510mb/s? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:22
Dat hangt er vanaf Kijk eerst maar eens wat voor sata verbinding je computer heeft Als je een sata II connectie hebt , kan je max 3Gb/s krijgen , dus zo iets van een 375MB/s Bij sata III is dit 6Gb/s , en dan kan je wel de volledige snelheid benutten
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:25
Pfoe, dat zou ik niet weten. ik ben geen expert sorry. Maar ik denk dat het er wel mee van doen heeft. De aangegeven snelheden blijven natuurlijk de top van wat het ding kan halen.
|
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:47
Ga er maar vanuit dat de snelheid op sata2 zelfs onder de 300MB ligt. Helaas is de 3gb/s (375MB/s) van sata2 erg optimistisch. Mijn crucial m4 haalt op sata 2 ook maar 265 of 275 ipv bijna 500 wat hij op Sata3 haalt. |
|||||||
|
#
Soeper! Wist niet dat sandisk ook aan SSD deed. Zo te zien aan de reviews doet ie niet onder voor de MAX IOPS en voor deze prijs heb ik er twee in de tas. Raid 0 en pappa heeft echt elke bottleneck uit z’n compu! |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:25
Een bottleneck blijf je toch altijd houden? Zodra je schijven niet meer het langzaamst zijn zal er wel weer iets anders langzamer werken. Prachtig dat je op deze manier elke keer weer moet upgraden XD |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:34
uhm nee, een bottleneck is het gene dat achterblijft op de rest. Als je PC goed op elkaar is afgesteld zal je dus ook geen bottleneck hebben. |
|||||||
|
#
Dit is niet verkeerd -> http://www.storagereview.com/sandisk_extreme_ssd_review |
|||||||
|
#
Weet iemand het verschil tussen deze en de ocz vertex 3 max iops behalve sandisk flash? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:24
Voor mij nooit meer ocz, 4 stuks kapot (SSD) en daarvoor nieuwe gehad waarvan er inmiddels weer 1 is overleden, en je krijgt steeds een goedkoper model terug, nooit iets beters. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:24
In 4K QD1 random reads beating (the Intel SSD 520 by 7% and) the OCZ Vertex 3 MAX IOPS by 28%. See link of dune2000 |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:15
Indrukwekkend SSDtje: http://www.storagereview.com/sandisk_extreme_ssd_review Random reads zijn ook zeer goed (in vergelijking met de concurrentie). Dat getal is overigens het getal waar je op moet letten. Met sequential reads performen ze allemaal wel goed, maar daar heb je niets aan. Een gemiddelde PC doet meer kleine random reads, dus als die traag zijn, merk je dat veel sneller. Ik twijfel sterk, ik had eerst een goedkopere SSD op het oog, maar dit is wel verleidelijk… |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:19
@SanDiskSSD-Expert: Hi there, does this SSD come with cloning software to replace my current HDD without hassle? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 02:31
Nee, natuurlijk niet. Maar er is genoeg op internet te vinden hoor. :) |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 07:32
If you’re running Windows 7, I suggest a fresh install. Do not clone a W7 install onto an SSD! When installing W7 on an SSD W7 detects the SSD and configures W7 for use with an SSD. For example, Windows Defrag is useless on an SSD. Trim will suffice (turned on by W7 during install on an SSD). Also hibernate will degrade your read/write cycles for nothing. With an SSD boottimes decrease at least 50%. You could run a clean W7 install and then during install replace an image made by W7. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:19
Domme vraag wellicht …….. maar tijdens de HUNT (was geweldig !!!) deze laptop gekocht:
Daar zit dus een 500 GB, 5400 RPM Harde schijf in. Maar er staat ook: Iemand enig idee of daarmee bedoeld wordt dat er ruimte is voor een tweede harde schijf ??? En zo zo … of ik dan deze SSD zou kunnen kopen en deze kan bijplaatsen ? Of denk ik nou helemaal verkeerd en kan ik alleen de bestaande 500 GB harde schijf verwijderen en deze vervangen door deze SSD. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:39
volgens mij is dit je dvd lezer/schrijver. je kan deze vervangen voor deze SSD met een zg caddy. Dan heb je dus geen DVD speler meer. Het maken van recovery USB sticks is een klus maar wel te doen. Tenzij je een externe dvd speler hebt dan kan je die dvd speler eruit gooien. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:46
Je kunt maar 1 schijf tegelijk plaatsen, dus dan zou je de 500GB schijf moeten vervangen door deze. “SATA-interface ondersteunt SATA1 (1,5 Gbps), SATA 2 (3,0 Gbps) en SATA 3 (6.0Gbps)” Dit betekent dat je schijven met van SATA type 1,2 en 3 kunt plaatsen. |
|||||||
|
#
Aardige review te vinden via http://www.storagereview.com/sandisk_extreme_ssd_review. Wat ik in ieder geval erg fijn vind is dat ze hun eigen flash gebruiken. Bij de andere ssd makers moet je maar afwachten wat voor batch flash ze opkopen. Intel natuurlijk ook super betrouwbaar, maar wel behoorlijk duurder. Sandisk is wel flashkoning. |
|||||||
|
#
De Crucial heeft overigens ook een bug. Ik denk dat de problemen met de SandForce nu wel redelijk zijn opgelost. Er zijn zoveel merken die toch steeds weer voor deze controller kiezen. Ook Intel gebruikt deze controller, alhoewel met een speciaal door Intel aangepaste firmware. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:21
Zit al een tijdje te dubben voor een ssd in de laptop. Sandisk Geeft me toch ff vertruowd gevoel. Weet iemand of ik nog ergens op moet letten bij het plaatsen? Welke softwaer kan ik het beste gebruiken voor het overzetten van de data? |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:21
beste allen, heb zelf een macbook pro 15″ laatste model waar ik graag een SSD schijf voor wil gaan aanschaffen icm een hd caddy voor de “normale hdd” Heeft er iemand ervaring met deze schijf in een macbook of adviseren jullie een andere schijf (merk, type), en denken jullie dat dit genoeg opslag bied om de gebruikelijke programmas mee te draaien. voor alle andere rotzooi als muziek en films heb ik dan een 1tb schijf er nog los bij. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 08:25
Ik heb al meer dan een jaar een Corsair 64 GB SSD in mijn Macbook Pro 13″. Werkt prima. De ruimte op deze schijf is voldoende, behalve als je regelmatig films of muziek wil downloaden. De installatie van het OS, plus wat apps zoals Adobe Photoshop, Xcode, OpenOffice enz, neemt 50 GB in beslag. Als je een iPhone of iPad hebt, dan maakt iTunes reservekopieen, tel 10 GB erbij. Dus dan heb je nog 60 GB voor je documenten en muziek. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 12:07
thankx zat te twijfelen of dat ik niet moest wachten op een 256 gb SSD drive. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:27
@SanDiskSSD-Expert The product is advertised as a SSD for a Laptop, however the thickness of this SSD is 9.5mm. Will this fit in almost every laptop? Are there certain notebooks series known where it doesn’t fit in? How can I check if it will suit my laptop? (Cannot find it in my manual, 15″ Asus N53-SV) |
|||||||
|
#
Correction: The SSD is 9.9 mm thick (not 9.5 as I mentioned above) |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:48
gaat passen ik heb die laptop ook :) icm ssd |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 10:19
Ja maar welk type is dit? En hoe dik is deze? is er nog meer ruimte beschikbaar denk je? |
|||||||
|
#
SSD erg hot op dit moment. Maar is deze beter dan de OCZ Agility 3 met ongeveer dezelfde read/write die ik voor 120 in een winkel kan halen. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:33
In verschillende reviews komt naar voren dat deze SSD een van de beste SSD’s is van dit moment. En uit die tests blijkt dat hij inderdaad beter is dan de OCZ “Vertex” 3, en daarmee al helemaal dan de “agility” 3 aangezien de Agility lijn een iets goedkopere variant is van de Vertex 3. Het verschil ligt hem vooral in IOPS. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:34
Ik zou hem kopen als ik nog geld had.. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:39
Beste Forum genoten. Ik heb een goede laptop maar heb geen verstand van dit product. Kunnen jullie mij een beetje uitleggen wat het voordeel is als ik deze zou kopen? Word de laptop dan ineens nog veel sneller? |
|||||||
|
#
Beste Alleei, Als je de harde schijf in je laptop zou vervangen door deze SSD, dan zal je het verschil vooral merken in het opstarten van de PC zelf, het opstarten van programma’s en het laden van games bijvoorbeeld. Even een voorbeeld: in mijn desktop PC was mijn hoofdschijf eerst een normale harde schijf, en die is nu vervangen door een SSD (van een al oudere generatie). Opstarten met de harde schijf duurde meer dan 1:30, met alle opstartprogramma’s meegeteld. Nu met de SSD doet hij er nog geen 30sec over, met alle opstartprogramma’s meegeteld. Je mag dus verwachten dat met deze nieuwe generatie SSD’s zelfs een laptop binnen een mum van tijd is opgestart, en dat geld dus ook voor programma’s die je erop zet. |
|||||||
|
#
Ja. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:51
Hij word niet sneller. Maar je kan sneller bestanden openen omdat je computer veel sneller bestanden kan lezen en schrijven op de harde schijf. Je computer zal veel sneller opstarten(ervanuitgaande dat je niet extreem verouderde andere hardware hebt) dan voorheen en je zal zeker merken dat ook programmas vaak veel vlotter opstarten, voornamelijk grote. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 00:56
Conclusie, hij wordt dus wel sneller. Gekeken op het gebied van de harde schijf, en aangezien laptops over het algemeen niet echt voor CPU of GPU intensieve dingen worden gebruikt, is de bottleneck in laptops dus de HDD. |
|||||||
|
#
Bericht: 21-03-2012 03:53
Bedankt voor je reactie.
Ok snap het een beetje, maar heb dan dus niks meer aan mijn harde schijf van 500 GB en moet het dan met slechts 120 gb doen. En regelmatig als ik bv een filmpje op youtube kijk of een spelletje speel dan word de laptop super traag helaas. Ik heb een Acer 8930 4mb intern geheugen en Kabel intenet van 40 mb. |
|||||||