- Forum
- /
- Product forum
- /
- Dell 15.6 inch Inspiron Laptop met AMD Llano A8-3520M quadcore processor, Radeon™ Dual Graphics!
| Starter | Bericht | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| iBOOD |
# Bericht: 20-01-2012 00:00
Dell 15.6 inch Inspiron Laptop met AMD Llano A8-3520M quadcore processor, Radeon™ Dual Graphics!Vroeger was een laptop op alle gebieden het kleine broertje van de desktop computer. Een stuk kleiner qua formaat en met veel minder mogelijkheden en schijfruimte. Deze Dell Inspiron M5110 beschikt echter over AMD’s nieuwe rekenwondertje A8-3520m APU die is uitgevoerd als een quad-core en draait op 1,6/2,5 GHz (AMD Turbo Core-Techonolgie). De geïntegreerde 1GB AMD Radeon™ Dual Graphics heeft niet 1 maar 2 krachtige Radeon™ DirectX11 grafische processoren met maar liefst 400 shader units die je de ultieme gaming performance boost geven wanneer dat nodig is. De Dell is 4GB DDR3, 1333MHz RAM geheugen toebedeeld, en je kunt dit zelf nog uitbreiden tot een totaal van 8GB. Al die kracht komt visueel tot uitdrukking op het 15.6 inch WLED HD scherm met een resolutie van 1366 x 768 pixels. De cover van deze fijne laptop is uitgevoerd in ‘Diamond Black’. De slanke behuizing huisvest verder een 500GB harde schijf, een 1 megapixel HD webcam, multitouch touchpad, WiFi 802.11g/n en Bluetooth 3.0 en een geheugenkaartlezer die onder andere SD-, SDHC-, MMC en MS-Pro kaartjes slikt. Ook qua aansluitingen is de Dell Inspiron ruim bedeeld, met een HDMI 1.3v, een VGA, een fast Ethernet, een USB 2.0 en drie (3!) USB 3.0 aansluitingen en natuurlijk een koptelefoon en microfoon aansluiting. Al die prachtige techniek wordt aangestuurd door een 64 bits Windows 7 Home Premium besturingssysteem met Office Starter en een dertig dagen trial van McAfee voorgeinstalleerd. We zouden nog uren door kunnen gaan, maar dat doen we niet. Geniet gewoon van de kwaliteit, kracht en prestaties van deze Dell Inspiron M5110 met AMD Quad-Core A8-3520M Accelerated Processor (APU) met Radeon™ HD 6640G2 Dual Graphics (HD6620 + HD6470–1GB) 15.6 inch WLED scherm. Voor een iBOOD prijsje natuurlijk.
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:02
sjezus dit is wat je noemt een iBOOD van formaat! nice |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:04
Mooie Ibood, kan niet anders zeggen! Past deze in die laptoptas? ;-) |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:41
Kan hier iemand op antwoorden aub? danku |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:06
Koop ik nu beter een tablet PC of deze laptop ? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:07
ligt eraan.. wil je echte werkstukken typen of lange e-mails of wil je gewoon effe snel alles kunnen doen enz. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:08
Een tablet is mijns insziens altijd nutteloos als je er iets fatsoenlijk mee wilt doen. Te groot om zo even mee te nemen (smartphone beter alternatief), te klein en geen toetsenbord en dus nutteloos voor fatsoenlijk werk (dus laptop beter).
Alleen mensen die geld teveel hebben of er niet goed over nagedacht hebben kopen een tablet (een enkeling uitgezonderd).
Dus je koopt beter deze laptop, ziet er zo op het eerste gezicht wel aardig uit, alleen de resolutie is niet meer van deze tijd. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:13
een tablet is bij verre geen pc! maarrrr,
al het gaat om belang kijkend naar het financiële plaatje en je beschikt niet over een vaste desktop en je wilt een nieuwe pc kopen dan vooral geen tablet kopen, zoals eerder misschien al duidelijk is geworden. een tablet is geen vervanger voor een pc, het is een handige toevoeging/extra voor mensen die eigenlijk beetje geld teveel hebben (my opinion dus niet haten!:] ) W |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:06
De specifications link doet het niet.
|
|||||||
|
#
Ik heb dit doorgegeven aan onze technische afdeling. Zij zullen dit morgen oppakken. |
|||||||
|
#
Leuk IBOOD, maaaaar …… geen koopje:-( Welterusten allemaal
|
|||||||
|
#
Geweldig, gister 15,4″ laptop tas, veel discussie over of 15,6″ wel of niet gaat passen.. Geen antwoord op gegeven. En wat doen ze vandaag in de aanbieding, juist een 15,6″ laptop |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:08
@AMD-Expert Met welke courante desktop-videokaart van AMD kan ik deze chipset vergelijken? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:09
HD 6620G is de “grafische kaart” die in deze APU zit. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:10
In deze PC zitten 2 grafische kaarten die in crossfire draaien… vergelijkbaar met een HD6640
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:11
En ff wat info over de “kaart”: http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6620G.54675.0.html
Vergelijkbaar met een Mobility Radeon HD 5650 dus |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:12
Ow sorry, staat 6640 in de specs, als ik google kom ik echter op de 6620 uit. Mijn fout, ga maar uit van de product expert |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:13
Begrijp ik het goed dat de geïntegreerde kaart van de APU (HD 6620) in crossfire draait met de discrete HD 6640 kaart? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:15
Ongeveer een HD4670. Voor de nieuwste games zul je dus genoegen nemen met de laagste settings.
Check voor dit soort vergelijkingen dit: http://www.videocardbenchmark.net/ |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:15
HD6620 + HD6470–1GB in crossfire = HD6640 qua performance |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:17
Hij kan goed presteren dus, maar wel mits de APU-mogelijkheden softwarematige goed ondersteund worden… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:26
Tegenwoordig wordt CrossfireX volgens mij al vrij goed ondersteund. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:29
Crossfire wel, maar ook voor de opstelling van een APU? Dat is namelijk wel iets anders. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:34
Zeker ook met een opstelling met APU…. In de APU zit nl ook een ATI grafische chip die met de Catalyst drivers van AMD prima in crossfire werkt |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:16
@amd-expert. is dit met i5 of i7. o.i.d. te vergelijken (ik ben een leek op pc gebied) |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:21
Afhankelijk van de software… Het is een quad-core dus als de software goed gebruik kan maken van multi-core zal deze er tussen in zitten… Echter op grafisch vlak is deze machine aanzienlijk sneller… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:22
Nee. Deze AMD is trager. Wel is het zo dat dit geen CPU is maar een APU. Heeft dus een grafische processor intern. Dit waar je bij een i5 en i7 nog afhankelijk bent van wat de grafische kaart precies is. Deze kan snel zijn, en langzaam zijn. Vaak wordt de standaard grafische kaart van Intel gebruikt en die is veel trager dan wat deze AMD biedt. Gebruiken ze echter een kaart van Nvidia of AMD, dan wordt het een ander verhaal. In deze prijscategorie zul je iig niet snel laptops vinden die grafisch beter zullen presteren dan deze.
Als je het over pure processorkracht hebt, is de i5 sneller. Zelfs de heel zuinige i5 (ULV) 2537M is sneller. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:28
Hangt er ook van af welke i5 he, er zijn veel verschillende. De nieuwste generatie top-i5’s zullen misschien wel sneller zijn, maar waarschijnlijk ook duurder. Verder zijn de meeste i5’s in laptops toch gewoon dual cores, terwijl deze APU een quadcore is. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:38
Klopt. Maar die worden niet meer verkocht. De i5 2537M is de langzaamste i5 die momenteel verkocht wordt, de zgn. ULV, en die is gebouwd om zuinig te zijn, niet snel. En die is sneller dan de APU (puur gekeken naar de CPU) die in deze laptop zit. De oudere ULV i5’s zijn wel trager.
Maar inderdaad wat je zegt. Voor een Sandybridge i5 mèt een degelijke grafische kaart betaal je ook meer. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:43
Exact wat xaobotnik zegt. Een i5, zelfs langzaamste type, is aanzienlijk sneller in rekenkracht. Qua grafische kracht voor games (en binnenkort ook photoshop e.d.) is deze laptop wel krachtiger. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:17
Iemand enig idee hoe deze het doet in verhouding tot elke standaard 500-600 euro laptop met een sandy bridge i3 of i5? Mijn moeder heeft een nieuwe laptop nodig, en momenteel is er bijzonder veel te koop. Voor 500-600 euro koop je tegenwoordig een bijzonder snelle laptop. Wanneer je niets met games ed hebt en ook geen behoefde aan de ultrabook trend is er eigenlijk geen enkel argument meer om voor een duurdere laptop te kiezen. De keuze voor sandy bridge processoren vind ik momenteel persoonlijk meer voor de hand liggen dan AMD. Zeker als het om een laptop gaat. Zijn er redenen om deze laptop boven de bekende modellen van Asus, Samsung, HP, Toshiba, etc. met sandy bridge i3/i5 uit dezelfde prijs categorie te zetten? (ik vind widi geen argument) |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:20
PSje: ik vind de 1366×768 resolutie trouwens echt niet meer van deze tijd. Heb sinds kort een Dell 14″ met deze resolutie van mijn werk, en echt vrolijk wordt ik er niet van. Merk je pas echt goed als je hogere resoluties gewend bent. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:22
NB’s met full HD schermen (1920×1080) zijn minimaal 200 Euro duurder… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:23
Core I3/I5 hebben geen mogelijkheid tot crossfire en zullen dus zeker op grafisch vlak aanzienlijk minder presteren… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:24
Tegenwoordig is Intel niet perse meer beter dan AMD. AMD heeft hard gewerkt om kwaliteit te leveren en dat is nu ook goed te zien. Alleen in het topsegment presteert Intel nog beter, maar van het budget- tot het hoge-middenklassesegment zijn de processors van AMD tegenwoordig die die de betere prijs/kwaliteitverhouding hebben. Dezelfde rekenkracht wordt voor een lagere prijs geleverd, waardoor je eigenlijk als doorsnee gebruiker beter af bent met AMD dan met Intel tegenwoordig.
Maargoed, iedereen geilt op de termen als i3, i5, i7, terwijl ze zelf meestal niet weten wat hun processor inhoud, zolang er maar een i op staat (doet je denken aan een fruitig computermerk anyone?) Ik heb zelf nog een oude HP met een Intel Centrino processor erin, die alle taken op school toch nog sneller verwerkt dan de i5’s en i7’s van mijn klasgenoten.
Kortom, deze APU is een van de betere voor je laptop, kun je je zeker geen buil aan vallen als ik dat zo zie. De enige reden om deze niet te kopen is de schermresolutie, die ik met 1366*768 niet echt meer van deze tijd vind (windows 8 tablets zullen dit namelijk al als minimum moeten gaan hebben). |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:24
Ehmm nou AMD of Intel zal echt niet uitmaken voor je moeder denk ik zo. En deze zou ik voorbij laten gaan dan aangezien de GPU overkill is en een Quadcore ook niet perse nodig is. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:26
Bepaalde merken (Asus, MSI, Samsung, Sony, Toshiba vaak ook) bieden wel 2 jaar pick-up and return garantie standaard. Hier staat 2 jaar, maar dat gaat dan via iBood. Dat betekent dan opsturen en de service van iBood (wil je niet van afhankelijk zijn). Het 1e jaar heb je wel pickup and return van Dell neem ik aan, maar daar zou de expert misschien iets over kunnen zeggen. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:28
Intel is nooit beter geweest dan AMD. Alleen zitten ze de laatste jaren wel in andere categorieën te werken. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:30
Core I5 in deze prijsklasse zal zeker op grafisch vlak niet opgewassen zijn tegen wat deze NB biedt… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:30
AMD had vroeger de reputatie minder betrouwbaar te zijn, maar tegenwoordig gaat die vlieger allang niet meer opnee. op tweakers zie je in de best buy guides ook altijd AMD voorbij komen, behalve in het high-end segment waar steevast voor de i5 2500k gekozen wordt.
Heb zelf een tijdje terug ook nog 2 pc’s gebouwd, met inderdaad, AMD processoren. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:34
Wellicht maar dit is irrelevant betreft de vraag van superkris, aangezien er geen games op gespeeld worden. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:41
@ product expert, ik vind full HD ook helemaal niet nodig hoor, maar 1440×900, of 1680×1050 vind ik ook al stukken beter. Zou mooi zijn als alle fabrikanten eens die HD ready resolutie dumpen voor iets hogers bij alle schermen boven de 13″. Verder correct me if im wrong, maar waarom zou een i3 of i5 niet met cossfire kunnen werken? niet dat dit er toe doet in de context van deze laptop, maar toch. Ontopic, het gaat mij meer om de gecombineerde prestaties van de CPU/GPU of APU die samen voor een vloeiende werking zorgen. Mijn eisen (voor mijn moeder) zijn dat hij nu goed met multi media overweg kan (op extern scherm). Denk dan o.a. ana lciht fotoshop werk. Het gaat me dan dus ook om de prestaties van deze A8 vergeleken met een sandy bridge i3/i5 icm ene lullig instap GPUtje @ Mark, ik ben het helemaal met je eens. Vroeger ben ik trouwens altijd AMD fan geweest, maar sinds de core 2 processoren ben ik van mijn geloof afgevallen. Momenteel draai ik nogsteeds op een “oude” QX9650 die alles in bijzonder vlot tempo doet. Mijn reactie over AMD ging vooral over mijn vooroordeel dat intel processoren minder energie gebruiken en daardoor meer geschikt zijn voor laptops. Maar dat idee zou heel goed achterhaald kunnen zijn.
@ Xaobotnik, erg goed argument. Daar had ik nog niet over nagedacht. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:42
Acer en Asus hebben opties met een i5 en een GT540. Zijn dus sneller op zowel GPU vlak als grafisch. Asus is ook een beter merk met betere garantievoorwaarden. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:44
@ AMD expert, deze apu is zonder twijfel superieur aan een i5 zonder losse gpu. Maar voor 600 euro koop je natuurlijk makkelijk een i3/i5 met een simpele gpu. Maar cpu preformance is voor mij nu even belangrijker.
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:46
Dit NB is voorzien van Dual graphics (2 grafische chips waarvan 1 in de APU zit en de andere discrete is) Als je alleen de APU grafische performance vergelijkt met de grafische performance van Intel (HD3000) heb ik hier een paar resultaten (Bron HWI) Laptop Processor – Type Processor – Klokfrequentie Geheugen capaciteit Type geheugen Graphics – Geïntegreerd / Los Type videokaart Scherm – Afmeting Scherm – Resolutie 3DMark06 3DMark Vantage
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:48
Superkris, volgens mij geeft niemand hier echt antwoord op je vraag. Ik neem aan dat je moeder niet gemiddeld of zwaar gamed, dus deze laptop is overkill qua GPU voor haar. Ik zou gewoon voor een mooie i3 of i5 gaan (in tegenstelling tot wat andere zeggen: intel is wel degelijk beter dan amd, daarom laat amd hun prijzen ook zakken/laag houden). Dan weet je zeker dat je een paar jaar vooruit kan zonder gek veel geld uit te geven. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:18
Intel werkt met eigen graphics (HD2000 / 3000). Een losse video kaart van zowel ATI als Nvidia zal hiermee niet in crossfire kunnen werken…. Wat betreft energie verbruik… Deze APU verbruikt bij 100% belasting (Max TDP) 35W. Dit is dus voor de CPU / GPU en chipset samen… Een vergelijkbare Intel met minder krachtige GPU en zonder chipset verbruikt ook 35W…. Intel die minder energie verbruikt dan AMD is met de komst van de APU achterhaald. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:06
Wat een volwassen portie onzin… om te beginnen al met die stelling dat je 6 jaar ofzo oude Centrino laptop sneller zou zijn dan courante Core i5 en i7 laptops. Geloof je het zelf? En verwacht je daarna ook nog serieus genomen te woren?? Intels Sandy Bridge i5 processors zijn qua rekenkracht op de meeste vlakken al sneller dan AMD’s beste CPU’s, en aan de i7’s kan AMD niet eens in de buurt van tippen. Daar kun je elke benchmark op naslaan. Daarbijkomend – en dat is vooral bij laptops relevant – zijn de Intel CPU’s nog een stuk zuiniger ook, wat een langere accuduur oplevert… Waar AMD ten tijde van de Pentium4 vs Athlon64 nog een voorsprong had qua prijs/kwaliteit (en ook standaard in mijn systeembuilds zat) lopen ze al sinds de Intel Core2 Duo generatie achter op Intel, en dat gat is alleen maar groter geworden in de afgelopen jaren. Het pak slaag dat i7 uitdeelt is gewoonweg ongenadig, die laten AMD’s allernieuwste Bulldozer chips letterlijk alle hoeken van het computerspectrum zien. Sinds de Core2’s is er geen AMD CPU meer in mijn systeem gekomen, en kijkend naar de huidige ontwikkelingen zal dat ook niet snel meer gaan gebeuren (helaas). AMD teert in de gedachten van velen nog steeds op die al dik 6 jaar achterhaalde ‘dezelfde performance voor minder geld‘ mythe. Dat gold ten tijde van de Pentium4 en is al lang niet meer zo. Enige wat voor de AMD APU’s spreekt is dat de geintegreerde grafische kaart sneller is dan bij de i5’s en i7’s, maar daar heb je precies niets aan als je geen games speelt – zoals de moeder van de vraagsteller dat niet doet – of als je een dedicated grafische kaart hebt. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:19
Zelfs Intel i3’s verslaan deze AMD 3520 APU qua ruwe rekenkracht… http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+A8-3520M+APU+with+Radeon+HD+Graphics |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:36
Je informatie klopt gewoon echt niet. 1. Je kunt in deze laptop helemaal geen losse videokaart bijsteken voor Crossfire, dus argument slaat nergens op. 2. Het TDP geldt alleen voor de APU (CPU+GPU), niet voor de chipset. Daarnaast is het TDP niet het maximum verbruik, maar het gemiddeld maximum verbruik. Het echte maximum verbruik kan tot 20 a 30% hoger liggen dan het TDP (http://www.cpu-world.com/Glossary/T/Thermal_Design_Power_%28TDP%29.html). 3. Niet het maximum verbruik is voor laptopgebruikers het interessantst, maar juist het idle (ofwel minimum) verbruik, wanneer de processor niet veel hoeft te doen. Wat meestal zo is, bijv Office, Internetten, lichte filmpjes etc). De CPU gaat dan in low-power mode, en schakelt zijn verbruik terug. En juist dit doen Intel i5/i7 CPU’s een stuk beter en efficienter dan deze AMD APU’s, wat een aanmerkelijk langere accuduur oplevert. Het is niet voor niets dat in zo ongeveer alle laptops die worden geadverteerd met een lange accuduur Intel CPU’s zitten! 4. Zoals de benchmark hierboven vrij duidelijk laat zien mag het grafische gedeelte van de AMD APU sneller zijn, het rekenkundige/CPU gedeelte is dat absoluut zeker niet. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:56
Wat een hoopje kwel en kommer (gezaag hier om theoretische cpu performantie). Al deze vergelijken kan je direct al stopzetten want je werkt hier (en zowat op de meeste budget laptops OOK van Intel) op een HD met 5400RPM. Dus de enige faktor dat uw laptop trager maakt is de HD, of die cpu nu wat sneller is of niet ga je niet merken. Of je nu een i3-i5-i7 of A8 in dit toestel steekt ga je het verschil amper merken tenzij je hier heel specifieke cpu taken doet. (geen alledaags keuken gebruik dus) Ten 2e dit zijn allemaal theoretische benchmarks, kijk maar es binnen een half jaartje met een hoop rommel hoeveel trager het systeem al niet is. Heel dit gedoe van i5-i7 toont maar es aan dat de meeste gewoon kijken op theoretische prestaties en geen idee hebben wat realiteit geeft, maar hey ze hebben wel een I versie he…. in deze budget regio kan je een perfect vergelijk maak tussen de 2, punt uit. Deze performance van zowel cpu als gpu heeft zelfs een keuken-huis-tuin gebruiker NIET nodig, koop dan een brazos APU kom je zeker mee toe. Als je echt iets deftig wil lezen over laptop vergelijk tussen de I en A kijk dan maar eens naar de anandtech review en niet zo wat links naar theoretische prestaties. Zo zal je ook al direct zien dat deze niet moet onder doen voor verbruik, eerder het tegenovergestelde. http://www.anandtech.com/show/4444/amd-llano-notebook-review-a-series-fusion-apu-a8-3500m/7 |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:48
@andygeerlings 1. In deze laptop zit naast de APU GPU ook een losse videokaart met 1GB dus mijn argument slaat wel degelijk ergens op!!! 2. AMD vermeld altijd maximaal energieverbruik en niet gemiddeld. In dit geval is 35W dus maximaal. 3. Hier heb je je huiswerk niet goed gedaan. Met de komst van de APU heeft AMD wel degelijk stappen gemaakt in accuduur wat resulteert in minimaal gelijk of vaak langere accuduur in idle in vergelijk met gelijkwaardige Intel systemen. Je moet hier wel appels met appels vergelijken en niet de ULV varianten…. 4. Op CPU vlak kan een Intel in een aantal gevallen sneller zijn maar dit zijn benchnmark resultaten. Voor 80% van de applicaties is dat niet of nauwelijks merkbaar. (Het verschil tussen 1sec of 0.8sec is 20% maar in de praktijk niet merkbaar) Alleen in specifieke gevallen wel. Software wordt grafisch gezien steeds mooier en uitgebreider waar wel enorme verschillen te merken zijn….. DX11 of niet, 15fps of boven de 30fps… Ook maken steeds meer software ontwikkelaars gebruik van de kracht van de GPU om zodoende sterke performance verbeteringen te halen denk hierbij aan IE9, PowerPoint 10, Adobe enz enz. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 10:42
@duploxxx Het aantal RPM van een schijf is lang niet zo belangrijk meer als vroeger, maar bv cache wel. Wel ben ik met je eens dat laptop HD’s doorgaans langzamer zijn. Maar het punt is hier: Je koopt een laptop voor minimaal 5 jaar (neem ik even aan). Dan is het toch handig om nu een sterk CPU systeem te kopen met oog op de toekomst? Misschien is de i5 nu nog wat sterk voor een normale huis- tuin en keukenlaptop, maar over 2 a 3 jaar zijn applicaties weer een stuk zwaarder, dus is het handig als je dan nog een sterke laptop hebt. @AMD_Expert Over je punt 4: CPU van intel kan niet in een aantal gevallen sneller zijn, de i-serie (waar het hier over gaat) is gewoon sneller.
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 15:58
Jij bent hier degene die onzin vertelt. Ik heb ten eerste nooit gezegd dat mijn laptop 6 jaar oud was, maar het is een 2 jaar oude HP 8530w Elitebook van 1700 euro, dus wel zeker weten dat die sneller is dan de low segment i5jes die in de meeste laptops zitten (het gaat niet over desktop processoren he, maar laptop).
Verder is AMD nog steeds degene die de betere prijs kwaliteit biedt, anders zou er niet in elke door professionele ICTers samengestelde Best Buy Guide in elke, behalve de High End klasse, een AMD processor zitten.
Verder is zoals de AMD Epert aangeeft tegenwoordig veel meer afhankelijk van de GPU als je zware applicaties draait, dan je CPU (ok er zijn ook programmas die veel vragen van je CPU maar dat zijn er een stuk minder). En je opmerking over de Crossfire niet zou kunnen hier, AMD heeft tegenwoordig een techniek die CrossfireX heet, een hybride variant van Crossfire die elke GPU met elke andere laat samenwerken, dit hoeven niet meer exact dezelfde te zijn om toch nog een enorme winst in rekenkracht te krijgen. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:38
Ziet eruit als een mooie laptop!! Mijn huidige dual core wordt vervangen door deze dell quadcore, thanks ibood |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:43
De Intel HD graphics in de i5 is wellicht niet opgewassen tegen de gpu hierin. Maar voor 600 euro.. heb je ook al een i5 + nVidia’s GTX540M Lenovo heeft zelfs een laptop met een i5 2430M gecombineerd met HD6630M voor rond die prijs. Nu de vraag aan AMD_Expert.. welke is sneller? HD6640 of GTX540M |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:11
Heb hier niet echt een vergelijking qua benchmarks kunnen vinden maar zag op een US site dat met 3Dmark 06 beide kaarten iets boven de 9400 scoorde… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 00:49
Geen full hd scherm, geen 7200 rpm hd, amd processor, geen gigabitlan. Voor deze prijs? nee sorry |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:00
7200 rpm? Bij schijven maakt het rpm tegenwoordig weinig tot niets meer uit :) |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:44
Bij de grote 3,5″ schijven met ruime opslag niet nee, bij 2,5″ laptop schijfjes maakt dit wel degelijk een verschil. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:06
7200 of 5400 toeren maakt tegenwoordig niks meer uit?! Belachelijk slappe uitspraak zeg, heb jij ooit het verschil gezien tussen de twee toerentallen? In vergelijking met een SSD maakt het niets uit, maar onderling is het zeker verschil! Daarnaast moet ik zeggen dat ik ook niet gecharmeerd ben van deze iBood. AMD + 4Gb Ram + 15″ scherm = Standaard. De grafische specificaties en de extra nieuwe “gadgets” zijn leuk, maar het totaalplaatje is een faal. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:14
geen gigabit LAN? ken jij eigenlijk wel iets van computers? geen AMD? nee je koopt liever een Pentium zeker…. Geen Full HD…. laptop van geen 600eur met recente CPU/GPU, succes in je zoektocht. kennis van HW en prijzen? nee sorry |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 10:53
Welnee, vroeger toen HD’s veel minder opslag hadden was het verschil 5400/7200 rpm veel groter. Omdat tegenwoordig bijna alles 500 gb of meer is qua opslag, is de dichtheid op de layers veel groter geworden, waardoor het verschil in zoektijd kleiner wordt. @duploxxx kom eens met argumenten dan, want erg onderbouwd is je reactie niet. Ik vind het ook vreemd dat er geen gigabit lan opzit. Die chipset is niet veel duurder om in te bouwen dan de 10/100 mbit set. En dat terwijl gigabit lan toch wel standaard is (helemaal bij laptops met usb 3.0). Jouw kennis van hw/prijzen laat blijkbaar ook te wensen over, aangezien je inderdaad voor deze prijs een leuke intel processor kan krijgen met goede GPU. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 11:47
Kennis van computers maakt gigabit LAN overbodig? Gigabit zit al jaren in praktisch elke desktop computer die je koopt. In laptops is dat iets minder, maar gigabit is duidelijk de standaard. Gigabit switches zijn ook makkelijker te krijgen tegenwoordig en ik zou graag meer dan 12MB/s over mijn netwerk willen kunnen pompen, iets wat je met een 10/100 Mbit interface niet gaat lukken. Dus ja, geen Gigabit Ethernet is een gemis voor sommigen. Intel is momenteel de sterkere qua mobiele processoren, dus AMD is inderdaad een nadeel. Full HD ga je inderdaad niet vinden onder de 600, eerder 700-800 als absolute bodemprijs, maar dan lever je natuurlijk in op andere specs. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:11
Vergeleken met een Intel Core i5-2430M, 2.3GHz 6GB RAM en een NVIDIA® GeForce® GT 520M van asus, Wat zou je keuze zijn? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:13
De i5 met GT520M… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:18
Het is zelfs erger dan ik dacht… Zelfs i3’s verslaan deze AMD 3520 APU qua rekenkracht: http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+A8-3520M+APU+with+Radeon+HD+Graphics |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:28
De asus K53 Serie mist WiDi, is op bechmarks ruim 10% sneller, videokaart (gelukkig niet onboard) geen gedeeld video geheugen, meer RAM, wel gigabit lan, asus heeft bij de nieuwe i5 series standaard 640gb harddisk, webcam maar 0,3 mp, maar 1 usb3 aansluiting, 2 jaar pickup return garantie, qua prijs zal de asus wel duurder zijn, kwalitatief doen ze voor elkaar niet onder. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:16
ga je enkel berekenen op een enkele passmark? dan ben je goed bezig in vergelijk….. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 01:52
Erg jammer dat, wanneer je een laptop aanbied die volledig gericht is op grafische kracht, want laten we eerlijk zijn verder stelt het niet veel voor, er zo een laag resolutie scherm inzit. Dat matched totaal niet, jammer had er wel een kunnen gebruiken. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:44
Uhm, nog een kanttekening: volgens mij klopt de specificatie dat deze laptop Intel WiDi (Wireless Display) zou ondersteunen niet. Intel WiDi vereist qua hardware een Intel i5 of i7 CPU in combinatie met een Intel WLAN kaart. Deze laptop heeft geen van beide… Bron: http://www.intel.com/support/wireless/wtech/iwd/sb/CS-031059.htm |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 02:45
Of Intel i3 kan ook met WiDi zie ik… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 04:41
Benchmarks van de grafische kaarten (zowel Intel als AMD) Tegenwoordig zitten er bij de laptops (Intel) ook doodleuk 2 GPU’s in. Persoonlijk ben ik tegen AMD vanwege mijn ervaringen, uiteraard is er ook wat van Intel te zeggen, maar test Adobe master suit eens en maak je eigen conclusie. Als je een huis tuin en keuken smijt werk wilt hebben en je niet druk maar om prestaties (beetje internetten, youtube filmpjes kijken enzo) is AMD geweldig en goedkoop en zeker een aanrader. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:59
Klopt, Intel heeft ook 2 GPU’s maar die werken nooit samen (Crossfire)….. het is dus of de Intel HD graphics of in dit geval de GT540. Bij deze Dell is het of de APU graphics die aanzienlijk beter presteert in vergelijk met HD3000 of in crossfire indien nodig voor betere performance…. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 07:13
2 vraagjes: |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:03
1. Deze laptop is idd niet op internet te vinden, dit is een iBOOD only model. 2. Volgens de minimale systeemeisen zou dit geen probleem moeten opleveren, zie ook link hieronder. http://www.systemrequirements.in/system-requirements-for-the-elder-scrolls-v-skyrim.html
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 07:22
Deze videokaart is zeker niet slecht voor deze prijsklasse. Als je bedenkt dat deze Ati HD 6640G2 GPU zo’n 3600 3DMarks scoort ten opzichte van een laptop met een Nvidia Geforce 550M van dik € 300,00 meer, die 5900 scoort… Zeker een aanrader deze laptop! Alleen jammer dat het geen full-hd is, al zul je het verschil tussen 1366 x 768 pixels en 1920 x 1080 pixels niet zien op een 15 inch scherm. Het is in ieder geval goed genoeg om mee te gamen op leuke resoluties, naast het feit dat het een erg snelle laptop is met veel opties. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 07:55
Ik betaal liever 300 euro meer als ik games minimaal met 30 fps kan spelen dan dat ik 300 euro bespaar en geen enkel spel kan spelen met gelijkwaardige graphics boven de 25 FPS. Die laptop die je als voorbeeld neemt zal vast ook wel iets meer hebben dan alleen een betere kaart. Dat resolutie verhaal merk je wel degelijk, alleen niet tijdens zozeer met een spelletje. Een beetje software (foto/videobewerking) onder windows is gewoon ronduit k*t op een HD (pff) scherm. Doe mij dan maar gewoon een 1080p scherm. En gezien deze videokaart setup last heeft van Micro Stuttering is het al niet prettig gamen. Al met al overpriced voor wat je krijgt, op zijn minst zeker niet goedkoop. We betalen hier waarschijnlijk enkel voor de naam en de ‘Widi’ mogelijkheid, die waarschijnlijk niemand zal (kunnen) gebruiken, al is het maar omdat het lag met zich meebrengt. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:20
Neddrlands apparaat ? geen engelse ? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:04
Als je bedoelt of er een MUI versie van Windows op is geïnstalleerd dan kan ik dit bevestigingen. De talen zijn Nederlands, Engels en Frans. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:38
Kan deze laptop(0.a. kaart) goed omgaan met het bewerken van HD films(b.v. in Pinnacle)? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:50
Zeker, op grafisch vlak is dit absoluut een krachtige oplossing. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:56
aaaah, eindelijk weer s een dikke laptop op ibood! men moet maar eens goed alle specificaties naast elkaar leggen. tuurlijk ik kan een franse (piep)auto kopen met een heule sterku motorrr, maar voor hetzelfde geld heb je een Polo,…doe mij de Polo dan toch maar liever! Deze laptop staat gelijk aan de Polo ;) Edited by: Renate |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 08:58
Vraag over de accu( 6 Cell Accu en 90W AC Adapter) en de gebruiksduur. Voor mijn dochter (student, veel reizen en gebruiken zonder oplaadpunt dichtbij dus) bekijk ik of deze laptop iets is. Weet iemand wat te verwachten is m.b.t. de gebruiksduur van de accu? De bijna 2,5 kg… is dit acceptabel als je inderdaad veel onderweg bent? Bedankt. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:18
Dit is natuurlijk afhankelijk van het gebruik van de laptop, ga ongeveer uit van 2 tot 3 uur.
|
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:55
Vaak wordt gebruiksduur gemeten in idle vandaar dat je regelmatig 6+ uur tegen komt. Wat de Dell-Expert hier aangeeft zijn waarden bij normaal gebruik met WiFi aan. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 10:59
In deze prijsklasse is dit gewicht redelijk gemiddeld (2 tot 3 kg). Met een goede laptoptas kom je een heel eind. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:03
Tuúúrlijk zijn er laptops te vinden met deze prijs met een betere processor. túúúrlijk. maar wat zijn dan de ‘rest-specs’? weet wel zeker dat je zo’n COMBINATIE als deze niet snel ergens zult vinden voor deze prijs! ik ben er blij mee! |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:12
Met meer cores kun je meer tegelijkertijd doen en zware taken sneller afhandele, dit is een prima laptop ga wel gelijk ff extra 4GB moduletje erbij bestellen, dan kan ik weer ff voort |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:28
@AMD Expert & Dell Expert: Ik zie jullie net reageren op de bewering van Andy Geerlings dat deze Laptop geen Widi ondersteund. Widi is een Intel technologie die een recente Intel processor en netwerkkaart vereist. De gebruikte netwerkkaart staat niet aangegeven in de specificaties maar met een AMD processor (die nog slechter is dan de slechtste i3 Intel processor en dus niet “AMD’s nieuwe rekenwondertje A8-3520m”) zul je nooit gebruik kunnen maken van Widi. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 10:20
WiDi zit er idd niet op, dit is ook door iBOOD aangepast in de omschrijving en de specificaties. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:50
Edited by: Renate |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 09:57
Edited by: Renate |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 11:56
Op basis van het huidige aanbod van net/sub-(note)books variërend in prijs van €200-€1200 is het display de zwakste schakel. Veelal uitgerust met een (goedkoop) TN panel en derhalve een (te) geringe h/v kijkhoek. Apple Macbook, Dell XPS 15″ en Lenovo X220 (met ips panel) scoren daarop veel beter.. Is de Inspiron M5110 ook voorzien van een (glossy) TN panel? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 14:17
Deze laptop heeft een glossy TN paneel |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 11:59
Weet iemand een review te vinden waarin je kunt zien hoeveel frames per seconde deze laptop zal halen in MW3? |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 12:20
Ik lees hier veel kritiek, waar ik het niet helemaal mee eens ben.
599,- is een budget laptop prijs. Zulke laptops hebben veelal enkel een shared on board grafische kaart waarmee je helemaal niets kunt, of een zeer basic GFX kaart. Deze laptop is toch redelijk goed uitgerust voor zijn prijs. Zelf heb ik recentelijk een vergelijkbare laptop gekocht en zo’n laptop voor deze prijs is moeilijk te vinden. In mijn geval heb ik de zelfde prijs betaald, maar die is redelijk karig uitgerust vergeleken met deze laptop en ook de grafische prestaties zijn minder. Mijn laptop heeft trouwens dezelfde schermdiagonaal en resolutie en ik vindt dat prima werken. Hoger is leuk als je een groter scherm hebt maar bij dit formaat niet echt nodig. Vergeet ook niet dat een hogere resolutie meer van de grafische kaart vergt. De Processor mag dan wel niet je van het zijn, de laptop lijkt me zeker wel een redelijke allrounder. Zeker als je graag spellen speelt, de meeste spellen moeten het hebben van een stevige grafische kaart en in veel mindere mate van de processor. Ook recentere spellen kun je hier prima op spelen mits je genoegen neemt met wat mindere settings. Als je maximaal van spellen wilt genieten moet je geen budget laptop hebben maar een gaming laptop van 1500-2000 Euro.
Geen hoogvlieger, deze laptop, maar het lijkt mij een prima keuze voor deze prijs. |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 15:02
Niet echt een koopje hoor, voor hetzelfde geld heb je een asus met een stuk betere I5 processor, en een gt540m 1gb videokaart. Ik zou het wel weten hoor… |
|||||||
|
#
Bericht: 20-01-2012 12:41
spec : Besturingssyteem: Microsoft Windows® 7 Home Premium (64bit) |
|||||||